7 PERBEZAAN AYAH MENJAGA ANAK BERBANDING IBU

Tags


Bila sesuatu barang milik seorang anak terjatuh, seorang ibu akan membantu memungut kembali barang tersebut lalu menyerahkan ke tangan anaknya. Bagi seorang ayah, dia akan membiarkan anaknya tunduk untuk mengambil sendiri barang tersebut dan ayah akan mempastikan anaknya boleh tunduk dan bangkit semula dengan selamat tanpa kepalanya terhantuk kepada sesuatu.

Bila seorang anak ingin melintasi satu sungai melalui satu titian, seorang ibu akan memimpin tangan anaknya melalui titian untuk menyemberangi sungai tersebut. Seorang ayah sebaliknya akan melalui terlebih dahulu titian tersebut demi mempastikan ianya selamat dilalui. Kemudian barulah ayah akan menghulurkan tangan untuk memimpin anaknya bagi melintasi titian dengan selamat.

Bila seorang anak terkena panas pancaran sinar matahari, ibu akan mencari sesuatu samada kain atau kertas untuk memayungi anaknya. Ayah pula akan melihat dari mana datangnya cahaya matahari tersebut lalu ayah akan duduk di situ bagi menghalang cahaya matahari terkena anaknya dan meneduhkan anaknya dengan bayang dari tubuhnya sendiri.

Seorang ibu memimpin anaknya supaya selamat melintas jalan. Seorang ayah akan sanggup berada di tengah jalan untuk memberhentikan pergerakan lalu lintas demi memastikan anaknya boleh melintas dengan selamat.

Seorang ibu mungkin berjaga malam bagi mempastikan anaknya dapat tidur tanpa diganggu nyamuk. Seorang ayah sanggup menggadai nyawa di tengah gelombang lautan demi memastikan anaknya dapat menikmati sesuap makanan.

Kasih ibu membawa ke syurga, kasih seorang ayah sanggup bergadai nyawa…

-Catatan Azmanpedia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...