Kisah Rm5, Isteri Mengidam Nasi Ayam

Tags

Dipetik dari fb Yusri Ibrahim

Kisah duit 5 ringgit.
Esok baru gaji. Belek² dompet tinggal 5 ringgit. Harap² isteri kat rumah masak boleh la guna utk esok isi minyak moto pergi kerja.
Semasa menuju ke motosikal isteri yg sedang sarat mengandung telepon.
" Assalamualaikum, abg nanti tolong belikan nasi ayam ye kat kedai sebelum simpang rumah kita tu, saya teringin nasi ayam la tgk kawan² post kat Facebook diorg tadi".
"Baik" kata ku. Duit 5 ringgit tadi bleh la beli nasi ayam 4.50, aku makan magi pun xpa, megi ada lagi kat umah.
Dalam perjalanan atas hiway balik dari Shah alam ke Kapar singgah stesen minyak, tayar moto kurang angin. Sedang isi angin tayar moto, terdengar bualan sorang mak dengan anak dia yg nak air cincau dalam tin. Mak dia bising² kat anak dia yg duit tinggal 5 ringgit ja tu pun utk isi minyak, terdengar bualan tu aku bagi la duit aku yg 5 ringgit ni ke kakak tu suh beli air utk anak dia. Pandai la aku kelentong bini aku nanti kata kedai nasi ayam tutup, nasi ayam abih ka apa ka.
Sedang menunggang motosikal utk pulang, ternampak pakcik ni terkial² buka tayar keta dia yg pancit. Aku berhentikan la moto menghulurkan bantuan. Dalam hati pikir, Sampai awal nanti kalau kata nasi ayam tutup xmasuk akal plak.
Selesai tolong tukar tayar pakcik tu, pakcik tu berikan aku sampul merah sambil ucap terima kasih. Aku cuba menolak sampul tu tapi dia tetap keras nak beri.
Sebelum sampai ke rumah, kedai nasi ayam tu masih buka. Aku berhentikan moto sambil membelek sampul merah tu, wahh...byknya. Rm50. Terus beli dua, aku satu, bini aku satu siap ada belen lagi 41 ringgit.
Ni la rezeki. Kita sedekah lima ringgit, Allah beri kita lebih lagi. Alhamdulillah.

posted from Bloggeroid

Cara Membuat Duit Mudah Dari Malaysia Untuk Malaysia.


Cara Membuat Duit Mudah Dari Malaysia Untuk Malaysia.

Advertiser

1. Advertising has never been so affordable before, right? By using Lynk.my everyone can advertise from only RM10! No Registration Fee is needed!

2. Lynk's main objective is to help Malaysian to advertise their shops, campaigns, events and even an invitation to Open Houses! Our traffic also could be classified according to the States in Malaysia!

3. Want to earn some quick and easy moneyonline? Be our publisher and share our shortened Lynk's url and get paid! Lynk will always make sure that it's rated the highest amongst others.

4. We know that our fellow Malaysians prefer to useonline banking to make or receive payment. So, Lynk decided to use it as our main and only payment method. We accept almost all Malaysian Bank Accounts. No discrimination ;)

RESEPI NASI AYAM SEDAP


RESEPI NASI AYAM SEDAP

Resepi ini adalah untuk sesuai untuk: 4 orang makan

BAHAN-BAHAN:

Bahan untuk ayam (direbus):
1 ekor ayam dipotong 8
2 ulas bawang putih, ditumbuk halus
2 cm halia, ditumbuk halus
1 kiub ayam

Bahan untuk ayam (diperap):
1 sudu besar kicap pekat
1 sudu besar sos tiram
1 cm halia, ditumbuk halus
2 ulas bawang putih, ditumbuk halus
1 sudu besar kicap cair
Sedikit madu untuk sapuan

Bahan untuk nasi:
3 cawan beras
4 cawan air rebusan ayam
2 sudu besar butter
1 cm halia ditumbuk halus
3 ulas bawang putih ditumbuk halus
Sedikit garam
2 bunga lawang*
4 buah pelaga*
1 kayu manis*
1 batang serai ketuk
2 helai daun pandan
Sedikit kunyit untuk warna dan aroma

Bahan untuk sos:
5 biji cili merah
3 ulas bawang putih
2 cm halia
1 sudu besar cuka
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
1/2 cawan air rebusan ayam

Bahan untuk sup:
Air rebusan ayam
1 biji bawang besar, dikisar
Rempah sup bunjut
Garam
Daun sup dan daun bawang yg dihiris

Bahan untuk kuah kicap:
Kuah kicap perapan ayam di atas
Kicap manis cap kipas udang
Sedikit garam
Air rebusan ayam

Cara Penyediaan – AYAM:
Bersihkan ayam, toskan air dan lumurkan dgn 2 ulas bawang putih dan halia yg diketuk.
Rebus ayam bersama 1 kiub ayam sehingga empuk.
Angkat ayam dan perap dengan bahan perap selama 1/2 jam (rujuk bahan perap untuk ayam)
Kemudian goreng dalam kepanasan api sederhana seketika, angkat dan sapukan dengan madu.

Cara untuk memasak nasi:
+ Basuh beras dan tos air.
+ Panaskan butter lalu tumiskan rempah tumis(*), daun pandan, serai, halia serta bawang putih hingga garing.
+ Masukkan beras dan masak seketika sehingga naik aroma dan bau. Masukkan air rebusan ayam, garam dan kunyit secukupnya. Masak nasi seperti biasa.

Cara untuk memasak sup:
+ Rebus air rebusan ayam bersama rempah sup bunjut, bawang besar, dan masukkan garam secukup rasa.
+ Taburkan dengan bawang goreng dan hirisan daun sup.

Cara untuk memasak sos:
+ Kisarkan semua bahan di atas (boleh juga dimasak sebentar untuk menaikkan aroma)

Cara untuk memasak kuah kicap:
Campurkan semua bahan untuk kicap dan masak seketika. Sejukkan sebelum dihidang.

TIPS:
Pastikan ayam tidak direbus terlalu lama kerana nanti apabila di rebus terlalu lama isi ayam akan mudah hancur ketika menggoreng.

RESEPI AYAM TANDORI


AYAM TANDORI

Bahan bahan : (untuk 2 ekor ayam dipotong 4)

Campuran rempah ratus:
1 sudu besar serbuk cili
1 sudu besar serbuk kunyit
1 sudu besar serbuk lada sulah
1 sudu besar serbuk ketumbar
1 sudu besar serbuk jintan manis
1 sudu besar cserbuk jintan putih
3 biji bawang besar
15 ulas bawang putih
2 inci hirisan halia
2 sudu kecil garam
3 biji buah pelaga
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar marjerin
2 ikat daun pudina
2 biji buah lemon
1 cawan susu cair
2 ikat daun ketumbar
2 sudu besar sos tiram
sedikit pewarna merah

Cara membuat tairu:

Potong lemon dan gunakan 1/2 sahaja. Kemudian perahkan ke dalam satu cawan susu cair. Kacau sehingga sebati. Susu cair akan berubah tekstur. Kalau malas nak buat, cuma beli plain yogurt sahaja.

Cara membuat bahan perapan:

Campurkan kesemua bahan-bahan rempah ratus ke dalam mesin pengisar. Perah satu biji lemon ke dalamnya. Kemudian masukkan tairu atau plain yogurt. Kisar bahan-bahan tersebut sehingga sebati.

Kemudian sediakan ayam dan lumurkan bahan perapan kesemua tempat.

Perapkan ayam di dalam beg kedap udara. Hal ini bertujuan untuk mendapatkan rasa dan aroma yang lebih kuat ke dalam ayam. Perap ayam selama 5 jam.

Kemudian bakar di dalam oven bersuhu 170C selama 1 jam. Kalau nak cepat, boleh goreng seperti biasa ataupun guna pemanggang ajaib..

**PC NOXXA h.p 10-15minit

RESEPI COLEK AYAM KELANTAN


COLEK AYAM KELANTAN

Bahan-bahan untuk Ayam.

2 keping dada ayam.-ambil isinya saja.
Sos perisa ayam .
Garam secukup rasa.
Lidi pencucuk sate secukupnya.
Tepung gandum.
Serbuk roti.
1 biji telur.
Minyak untuk menggoreng.

Cara-cara

Ayam di potong kecil-agak-agak sebesar 2 jari dan panjang pun lebih kurang jari jugak.(Jika jari besar besar lah ayam tu hikhik)
Perap ayam dengan sos perisa ayam dan garam sekejap.
Cucuk isi ayam dengan lidi sate seperti mencucuk sate.
Golekkan atas tepung gandum.(Resipi asal dicelup dengan bancuhan tepung goreng pisang)
Kemudian celup dengan telur.
Akhirnya salutkan dengan serbuk roti dan goreng hingga masak.Goreng dengan lidinya sekali ya...
Toskan minyaknya.

Air Lada/sos cili.

10 biji cili kering.
5 biji cili masak.
Garam dan gula secukup rasa.
Sedikit tepung jagung-pemekat.
2 ulas bawang putih.
Sedikit cuka.

Cara-caranya:

Kisar cili dan bawang putih hingga lumat.Guna 1 - 1 1/2 cawan air.
Masukkan cuka,gula dan garam.Masak sehingga mendidih.
Seimbangkan rasa masam,masin dan manisnya.(Cm lebih suka jika sos ni agak manis sikit)
Masukkan sedikit tepung jagung untuk memekatkan sosnya.
Biarkan diatas dapur sekejap agar sos cili betul-betul masak.
Selamat menjamu selera ya...oh ya Colek ayam ni sedap di ratah begitu saja .

**Boleh tambah kerepok kering goreng di ramas makan bersama2 colek ayam..

Resepi Rendang Ayam


Rendang Ayam

Bahan bahan:
2 ekor ayam
1 kg bawang merah - hiris
3 labu bawang putih - hiris
4 inci halia - hiris
4 inci lengkuas - tumbuk
2 inci kunyit hidup - tumbuk
4 batang serai - titik
4 senduk cili kisar - ikut suka pedas
Kayu manis, buah pelaga, bunga lawang
4 kg santan
2 keping asam keping - ikut rasa
Garam
Gula
Daun kunyit - optional
Sedikit kerisik

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis rempah penumis bersama bahan hiris serta serai sehingga wangi. Kemudian masukkan cili kisar dan kunyit serta lengkuas yang ditumbuk. Tumis sehingga cili benar benar garing.
Masukkan ayam dan gaul rata sehingga ayam kecut. Masukkan sedikit santan cair bagi membolehkan ayam masak. Setelah itu, baru dimasukkan semua santan dan masak dengan api perlahan sahaja.
Akhir sekali, masukkan kerisik, garam, gula dan asam keping secukup rasa. Masak sehingga kuah kering dan pecah minyak. Jika suka, boleh taburkan daun kunyit yang dihiris halus sebelum ditutup api.

Resepi Ayam Lemak Kuning


Ayam Lemak Kuning

Bahan:
· 1 kg ayam, dipotong 12 keping
· 3 cawan santan pekat
· 3 cawan santan cair
· 3 batang serai, dititik
· 15 biji cili padi, dikisar
· 10 biji bawang kecil, dikisar
· 5 biji bawang putih, dikisar
· 3 keping asam keping
· Sedikit serbuk kunyit
· Sedikit garam,
· 3 biji ubi kentang, dipotong dadu

Cara membuatnya:
1. Panaskan periuk dan masukkan santan
cair, barang yang dikisar serta serbuk
kunyit.
2. Apabila mendidih, masukkan ayam, asam
keping, serai dan ubi kentang.
3. Apabila mendidih, masukkan santan
pekat kacau sebati dan masukkan garam
secukup rasa.
4. Apabila ayam dan ubi kentang masak,
boleh diangkat untuk hidangkan.

Resepi Ayam Goreng Ala KFC Rangup Dan Mudah


Resepi Ayam Goreng Ala KFC Rangup Dan Mudah

Hari ni nak kongsi resepi ayam kfc home made yang sangat mudah.

Perap untuk sejam:
1 ekor ayam potong
7 ulas bawang putih tumbuk
2 sudu besar serbuk cili (kalau nak lagi pedas boleh tambah 2 sudu lagi)
1 sudu serbuk kari ayam
secubit ajinamoto
secubit soda bikarbonat
garam 2 sudu teh
air sedikit nak bagi rempah senang serap
Bahan untuk tepung salut :
2 cawan tepung jagung
1/2 cawan tepung gandum
1 sudu serbuk cili (atas citarasa masing-masing)
garam secukup rasa
secubit soda bikarbonat
1biji telur

Cara-cara:
1. Perap ayam 1 jam dengan bahan-bahan
perap tadi.
2. Selepas itu pukul telur ,golek ayam dalam telur, supaya senang tepung nak lekat pada ayam.
3. Selepas itu letak tepung dan bahan-bahan lain dalam
bekas yang ada penutup goncang-goncang bagi sebati, letak ayam yang dah dsalut
telur tadi dalam bekas tu,tutup bekas, kemudian goncang bagi tepung salut
rata . .tidak mengotorkan tangankan?
4. Langkah terakhir goreng ayam dalam periuk, biar ayam
tenggelam dalam minyak yang panas. Dalam 15 minit masaklah,

TIP TULIS COPYWRITING MENGIKUT CHECK LIST


POST 1:TIP TULIS COPYWRITING MENGIKUT CHECK LIST
Insyaallah Iklan Anda Akan Lebih Menarik Perhatian.
#1.Headline
#2.Problem
#3.Solution
#4.Testimoni
#5.Call To Action
#6.Jawab keraguan prospek
__
Contoh:
1 #Headline:-
(Target Kepada Siapa Yang Anda Sampaikan)
Bagi saya,iklan ini saya akan tujukan kepada mereka
yang mengalami masalah resdung,saya fokuskan kepada mereka
yang kerap masalah "Gatal-gatal Muka dan Kerap Bersin"
"Kerap Bersin Dan Gatal Dikawasan Muka Dan Hidung Amat Merimaskan,
Menggangu aktiviti seharian saya terutamanya diwaktu pagi"
2 #Problem:- (Masalah Audience)
"Dah lama guna pencuci muka,Dah Telan Pelbagai ubat tetapi masih tidak
sembuh walaupun sudah ikut cara penggunaan yang ketat,duit pun dah banyak habis"
Fokus Nak Bantu mereka
-Jimatkan Masa
-Tidak Perlu mengikut jadual penggunaan
-Menjimatkan Kos
3 #Solution:-
Bagaimana Jika Kami Bantu Anda ?
"BERITA BAIK ia!!!
Tidak Melibatkan Masa Yang Lama,KESAN YANG PANTAS
Tiada Jadual Penggunaan,
Produk Pelbagai Guna Bukan Sahaja Untuk Masalah Resdung"
(Boleh disertakan Penerangan Ringkas Produk)
4 #Testimoni:-
"Sangat Membantu,Dalam 4 hari ni saya pakai pagi dan malam selepas cuci muka,
Jadi pergi kerja saya tak rasa gatal2 dimuka,tak macam sebelum ni,bila silap makan@mengemas,rasa gatal muka miang,
sejak guna #ivmist bila rasa saya terus sapu kemudian gatal,dan miang terus hilang,#TerimaKasih
(Ikut Dalam ScreenShot Whatsapp Dari Pelanggan Yang Beri Testimoni,Jangan Menipu Pelanggan Dengan Testimoni Rekaan)
5 #Call_To_Action:-
Jika Anda Serius Ingin Saya Membantu Anda
WHATSAPP "BenciResdung" KE +601740xxxxx
WHATSAPP "BenciResdung" KE +601740xxxxx
WHATSAPP "BenciResdung" KE +601740xxxxx
6 #Tawaran:-
TAWARAN ISTIMEWA,KAMI EXCITED NAK MEMBANTU 100 Orang Bertuah
Untuk Mendapatkan Sabun Keluaran Terbaru Kami #PERCUMA.

PETUA RAWAT KULIT TERBAKAR/MELECUR KENA AIR/MINYAK PANAS


PETUA RAWAT KULIT TERBAKAR/MELECUR KENA AIR/MINYAK PANAS

Cubalah rawat kulit melecur tersebut dengan mana-mana ikhtiar petua di bawah:
1. Daun lidah buaya / aloevera dan buah manjakani :
Sapukan bahagian kulit yang berkenaan dengan sedikit lendir daun lidah buaya / aloevera dan buah manjakani yang telah ditumbuk lumat.

2. Kapur sirih :
Oleskan kapur sirih pada bahagian yang melecur. Biarkan hingga kering. Setelah kering oleskan lagi. Anda akan terasa selesa tanpa meninggalkan parut.

3. Kopi :
Tepek kopi serta merta pada bahagian yang berkenaan. Anda akan rasa pedih seketika. Selepas anggaran 10 minit tanggalkan. Anda akan dapati kulit tidak melecur atau melepuh.

4. Getah pelepah pisang :
Sapukan getah pelepah pisang pada bahagian yang berkenaan dengan sekata. Elakkan terkena air supaya kulit tidak melepuh.

5. Sebiji telur :
Pecahkan sebiji telur dan kacau. Sapukan telur pada bahagian yang berkenaan menggunakan kapas. Apabila kering sapukan lagi.

6. Sabun mandi :
Gosok perlahan-lahan bahagian berkenaan dengan cecair sabun mandi. Lakukan hingga rasa sakit hilang.

7. Ubat gigi, kicap atau marjerin :
Sapukan ubat gigi, kicap atau marjerin pada bahagian berkenaan. Biarkan hingga kering. Elakkan dari terkena air anggaran selama setengah jam. Kulit akan berasa sedikit gatal dan mengelupas tetapi tidak mengelembung dan berair.

Jika melecur serius perlu rawatan di hospital.

#selamatmencuba
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...