KEAJAIBAN TELUR YANG KELUAR DARU OVARI SEORANG WANITA

Tags
Ovum Keluar Dari Ovari Seorg Wanita
.
Untuk pertama kalinya dalam sejarah para saintis di Belgium telah berjaya merakam proses awal pada reproduksi manusia dengan jelas iaitu keluarnya sel telur (ovum) dari ovari seorang wanita.

Menurut Dr Jacques Donnez dari Universiti Katolik Louvain (UCL) di Brussels, proses pelepasan ovum dari ovari itu dirakamkan ketika dia sedang melakukan operasi histerektomi kpd seorang wanita. Gambar-gambar yang menakjubkan dikeluarkan dalam majalah New Scientist.
.
Secara semulajadi, wanita normal akan mengeluarkan satu hingga beberapa sel telur setiap bulan ketika memasuki fasa subur. Namun begitu, sejauh ini belum ada ahli saintis yang mampu merakam secara jelas dan terperinci detik keluarnya sel telur manusia dari ovari wanita. Sel telur dalam gambar tersebut adalah milik seorang perempuan berusia 45 tahun berasal dari Belgium.
.
Sel telur dihasilkan oleh folikel-folikel, kantung-kantung berisi cairan, di bahagian dalam ovari yang pada masa ovulasi akan mengeluarkan benjolan kecil berwarna kemerahan yang kelihatan seperti di dalam gambar. Telur-telur akan muncul pada hujung benjolan tersebut dengan bentuk sel-sel yang mirip seperti jeli. Setelah keluar dan lepas dari benjolan tersebut, sel-sel kemudian akan menuju ke tiub fallopio untuk disenyawakan oleh sel sperma. Detik itu berlaku sekitar 15 minit.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...