PETUA 1001 MANFAAT DAUN JAMBU BATU

BLogTips
0
Jambu batu memang memiliki banyak sekali manfaat untuk kesihatan. Mungkin ramai orang sudah tahu mengenai kegunaan buah ini. Namun, tahukah Anda bahwa daun jambu biji ternyata jauh lebih menyihatkan untuk digunaman dibandingkan dengan buahnya sendiri.

Daun jambu batu mempunyai berbagai kegunaan dan berkhasiat mengubati pelbagai jenis penyakit, seperti diare akut ketika ubat biasa tidak berkesan. Ketika dicampur dengan teh, daun jambu biji bermanfaat untuk menurunkan kolesterol dan mencegah diabetes.

Daun jambu biji juga mengandung banyak vitamin yang diperlukan tubuh, meliputi antioksidan seperti vitamin C. Selain itu, daun jambu biji kaya akan flavonoid seperti quercetin, yaitu flavonol yang baik bagi tubuh. Tidak hanya itu, minum secaaan teh daun jambu biji akan membantu dalam meningkatkan tingkat kekebalan tubuh Anda, terutama untuk orang berusia lanjut.

Cara Membuat Teh Daun Jambu Biji

Rendam segenggam daun jambu biji dalam air panas selama 15 minit. Tapis airnya dan buang sisa daunnya. Kemudian, rebus ekstrak daun jambu biji tersebut bersama dengan teh. Anda dapat menambahkan gula atau madu agar terasa lebih sedap. Tapi, jangan tambahkan susu. Minumlah ramuan tersebut secara teratur dan rasakan manfaat sihat berikut ini:

1. Membantu Menurunkan Berat Badan
Salah satu manfaat utama daun jambu biji untuk kesehatan iaitu membantu dalam menurunkan berat badan dengan cepat. Ketika Anda minum jus daripada daun jambu batu kesannya dapat mencegah pati kompleks diubah menjadi gula.

2. Menurunkan Kolesterol
Jus jambu biji baik untuk kesihatan hati. Jus ini bila diminum membantu dalam menurunkan kolesterol jahat tanpa mempengaruhi kolesterol baik dalam tubuh.

3. Mencegah Diabetes

Jika Anda memiliki riwayat diabetes dalam keluarga Anda, maka cara termudah untuk mencegahnya adalah dengan minum teh jambu secara teratur. Teh ini secara efektif dapat menurunkan kadar glukosa dalam tubuh Anda dengan mengurangi aktivitas enzim alpha-glucosidease. Imbasnya, kadar gula dalam darah akan turun tanpa meningkatkan produksi insulin dalam tubuh.

4. Mengurangi Masalah Diare
Manfaat daun biji lainnya yaitu membantu dalam mengurangi masalah diare atau jenis sakit perut lainnya. Tambahkan daun dan akar jambu biji dalam secangkir air, lalu rebus sampai mendidih. Tapis airnya, kemudian minum semasa perut kosong.

5. Memperbaiki Pencernaan
Teh yang terbuat dari daun jambu biji juga berguna untuk menyehatkan pencernaan dengan merangsang produksi enzim pencernaan. Bila Anda mengkonsumsi daun jambu biji, baik dalam bentuk jus maupun teh, cara ini juga berkhasiat dalam mencegah keracunan makanan.

6. Mengatasi Masalah Mulut
Cubalah untuk mengubati masalah mulut seperti sakit gigi, sakit kerongkong dan gusi bengkak dengan teh daun jambu biji. Cara lainnya iaitu dengan menggiling daun menjadi pasta. Lalu tempelkan pada gusi dan gigi yang bermasalah.

7. Mengubati Demam Berdarah
Manfaat kesihatan yang paling penting dari daun jambu batu iaitu mengubati penyakit demam berdarah. Jus daun jambu batu membantu dalam mengurangi demam dan membunuh segala jenis kuman dalam tubuh.

8. Mencegah Kanser Prostat
Pengambilan jus daun jambu biji secara rutin juga bermanfaat untuk mencegah kanser prostat. Inilah resepi herbal terbaik untuk mengubati jenis kanser pada lelaki.

9. Meningkatkan Produksi Sperma
Mengkonsumsi daun jambu biji teh setiap hari dapat meningkatkan jumlah sperma pada lelakj. Pada gilirannya, cara ini dapat membantu meningkatkan kesuburan pada lelaki.

10. Mengubati Alergi
Manfaat kesihatan lain dari daun jambu biji adalah membantu dalam mengubati segala jenis alergi. Vitamin yang ada dalam daun jambu biji mencegah pelepasan histamin yang merupakan penyebab utama alergi.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)