RESEPI DAGING MASAK HITAM AIR TANGAN UMMI

Tags
Resepi : Daging Masak Hitam

Bahan-bahan :


1 kg daging (dipotong nipis)
3 ulas bwg merah (dihiris)
2 tangkai daun kari
2 ulas bwg putih (dihiris)
3 kuntum bunga lawang
2 inci kulit kayu manis
1/2 cawan kicap pekat
air asam jawa secukupnya
garam secukup rasa
Minyak masak untuk menumis
Bahan Kisar
4 biji bwg besar
3 inci halia
4 ulas bwg putih
20 biji cili kering
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih

Cara Memasak :
1. Panaskan minyak masak. Tumis bahan hiris,daun kari, bunga lawang & kayu manis hingga wangi. Masukkan bahan kisar & tumis hingga garing & terbit minyak.

2. Masukkan daging, air secukupnya & renih sehingga daging empuk. Masukkan kicap pekat, air asam jawa & garam secukup rasa. Biar kuah agak pekat & secukup rasa. Bila daging cukup empuk bolehlah hidangkan. (sekiranya daging tak cukup empuk... boleh tambahkan lagi air & masak lagi hingga kuah agak kering)
Selamat mencuba

Jika anda suka resepi ini,
jemput SHARE dan KOMEN,
insyaAllah Ummi akan share lebih byk resepi pasni..

1001 KEGUNAAN CUKA UNTUK MEMBERSIHKAN PERKAKASAN RUMAH YANG PASTI MENJIMATKAN ANDA

Tags
CUKA OHH CUKA!

Rupa-rupanya banyak betul manfaat #CUKA untuk membersihkan perkakas rumah kita.

Ada 25 petua kat bawah ni yang boleh kita cuba.

1. Masalah singki atau tombol paip ‘chrome’ yang diseliputi daki putih seperti kapur.
📌Sental menggunakan bahan campuran 2 sudu besar ‘garam’ dan 1 sudu kecil ‘cuka’.

2. Membersihkan meja atau ‘Counter Top’ dan membuatkannya berbau harum semula.
📌Lapkan dengan kain yang telah direndam dalam cuka pekat.

3. Membersihkan dan mewangikan saluran paip singki dan lubang paip lantai.
📌Tuangkan 1 cawan baking soda, kemudian 1 cawan cuka panas. Biarkan selama 5 minit dan akhir sekali tuangkan air panas.

4. Menghilangkan bau pada tong sampah atau tempat pengumpulan sampah
📌Tuangkan sehingga rata ½ cawan Serbuk-penaik (baking soda) dan ½ cawan cuka. Biarkan selama 5 minit dan bilas menggunakan air panas.

5. Cuci Microwave oven.
📌Campurkan ½ cawan cuka dengan ½ cawan air dalam mangkuk mesra microwave. Didihkan campuran itu di dalam microwave oven sehingga mendidih selama beberapa ketika. Bahan-bahan makanan yang terlekat akan tertanggal dan bau busuk akan hilang. Lap dengan kain sehingga bersih.

6. Bersihkan rak dan dinding dalam peti ais
📌Lap menggunakan kain yang di celupkan ke dalam campuran cuka dan air biasa.

7. Bersihkan daki dan kotoran di atas peti ais.
📌Gunakan cuka pekat dan lap menggunakan kertas tisu atau kain.

8. Bersihkan pintu oven daripada selaput minyak.
📌Sapukannya dengan cuka pekat. Biarkan pintu oven terbuka selama 10 ke 15 minit sebelum mencuci dengan span.

9. Mengembalikan semula seri pada gelas yang telah pudar.
📌Rendamkan kain atau kertas tisu tebal ke dalam cuka pekat dan bungkus peralatan gelas tersebut menggunakannya. Biarkan seketika dan akhirnya bilas.

10. Tanggalkan daki yang melekat pada cawan.
📌Sental dengan perlahan menggunakan garam atau serbuk-penaik.

11. Menghilangkan daki dan bau hapak pada bekas plastik.
📌Lap menggunakan kain yang telah dibasahkan dengan cuka.

12. Menghilangkan kesan bau pada bekas makanan.
📌Masukkan sekeping roti yang telah direndam dalam cuka dan biarkan semalaman.

13. Menghilangkan kesan daki dalam ruang sempit pada balang kaca, pasu bunga kaca, botol dan lain-lain.
📌Rendamkan dalam cuka untuk beberapa ketika dan bersihkan menggunakan beras atau pasir bagi menanggalkan daki. Ulangi beberapa kali jika perlu.

14. Menghilangkan bau cebisan kuah atau makanan yang telah basi dari dalam peti sejuk.
📌Bersihkan kawasan yang terkena dengan air dan sabun. Sembur atau renjiskan kawasan tersebut dengan cuka pekat dan keringkan menggunakan kain lembap. Isikan satu bekas kecil dengan ‘serbuk penaik’ dan letakkan di dalam peti sejuk selama beberapa hari.

15. Untuk menanggalkan tanda harga, decal atau label pada bekas.
📌Bungkus atau tutup dengan kain yang telah direndam dalam cuka. Biarkan semalaman dan tanda harga akan tanggal.

16. Membersihkan bahagian roda pada alat pembuka tin.
📌Cuci dengan menggunakan cuka pekat dan berus gigi terpakai.

17. Membersihkan minyak pada ‘exhaust fan’ atau cooker hood atau oven.
📌Celupkan sponge ke dalam cuka pekat dan sapu bahagian berminyak sehingga bersih.

18. Untuk menyegarkan bilik air.
📌Campurkan 1 sudu kecil soda bikarbonat, 1 sudu kecil cuka dan 1 cawan air. Masukkan ke dalam penyembur dan semburkan campuran tersebut di sekitar bilik air.

19. Membersihkan tompokan kotoran pada karpet.
📌Campurkan 2 sudu kecil ‘cuka’, ¼ garam atau soda bikarbonat. Gunakannya untuk menyental kesan kotoran pada karpet dan biarkan kering. ‘Vacum’ karpet tersebut pada keesokkan harinya.

20. Membersihkan gunting yang melekat (selepas menggunting cellotape etc.).
📌Lapkan dengan kain yang telah direndam dalam cuka pekat.

21. Membersih serta menghilangkan bau air kencing di atas tilam.
📌Campurkan sedikit cuka dan air dan gunakan kain untuk lapkan tompokan air kencing di atas tilam. Kemudian, renjiskan kawasan tersebut dengan ‘baking soda’. Biarkan kering buat seketika. Berus atau vakum selepas kering.

22. Membersihkan peralatan perak, gangsa dan pewter yang tercemar.
📌Campurkan garam dan cuka dengan sukatan yang sama dan jumlah yang sesuai. Gunakan campuran ini untuk menggilapkan peralatan perak, gangsa dan pewter tersebut.

23. Menanggalkan tompokan hitam di dalam periuk aluminium.
📌Campurkan 1 cawan Cuka dan 1 cawan air. Masukkan kedalam bekas aluminium tersebut dan panaskan campuran cuka dan air sehingga mendidih. Kesan tompokan hitam akan tanggal.

24. Menghindarkan semut.
📌Semburkan cuka pekat di kawasan di luar pintu, tingkap, sekeliling peralatan atau di kawasan yang sering di hurungi semut.

25. Memulihkan sponge atau pengelap pinggan.
📌Rendamkan di dalam air dan masukkan ¼ cawan cuka kedalamnya. Biarkan terendam selama semalaman.

Kalau uolls ada lagi petua tentang #cuka boleh share di ruangan komen ye.

Sesiapa nak share post ni sila kan..
Moga bermanfaat utk semua.

Kalau nak k.shida sharekan lagi petua-petua lain follow fb Shida Rahman ye.

RESEPI NASI GORENG TELUR MASIN VIRAL SWEET SOUR

Resepi nasi goreng special ni admin dpt dari group "MASAK APA HARI INI" moga bermanafaat dan dihalalkan. Share la, admin dh cuba masak, memang sedap!


BAHAN2:
2 Biji telur masin
2 cawan nasi sejuk
2 ulas bawang putih
3 sudu besar minyak masak
1 sudu besar mentega
Beberapa ekor udang segar atau isi ayam
1/2 cawan daun bawang - di potong pendek
2 biji cili padi - sila tambah jika suka pedas

Cara menyediakannya:


1. Rebus telur masin, kupas dan hancurkannya dengan garfu.

2. Panaskan kuali, masukkan 2 sudu minyak masak dan bawang putih dan kacau hingga wangi. Masukkan nasi dan kacau sebentar. Angkat dan masukkan kedalam pinggan. Ketepikan seketika.

3. Masukkan lagi 1 sudu besar minyak masak di dalam kuali tadi, goreng udang/ayam hingga kekuningan. Ketepikan seketika di pinggir kuali.

4. Perlahankan api dapur, masukkan mentega (tidak perlu tunggu hingga mentega cair sepenuhnya) dan masukkan telur masin yang di hancurkan tadi. Masak hingga telur agak berbuih. Masukkan juga cili padi.

5. Kacau udang/ayam di dalam telur masin yang berbuih tadi seketika dan kuatkan api dapur. Masukkan kembali nasi yang di goreng sebentar tadi, daun bawang dan kacau seketika.

6. Perasakan dengan lada sulah dan jika kurang masin boleh juga di tambah sedikit garam. Jika saya, tidak meletakkan garam kerana telur masin sudah secukup rasa.

📸 Berminat viralkan perniagaan anda, PM admin🌹

*Share dan tag kawan2

RESEPI KUIH BUAH ROTAN RANGUP

Tags
Resepi sedap ni memang terbaik, mudah dan sedap! Share la ya.. blh buat utk raya nti:


Bahan:
1. Tepung pulut (1 1/2 cawan)
2. Santan (1 cawan)
3. Bijan (1/2 cawan)
4. Gula (1/2 cawan)
5. Garam (1/2 sudu teh)

Cara penyediaan:
1. Campur santan, gula dan garam. Masak dengan api kecil. Kacau supaya santan tak berketul. Masak hingga gula hancur. Kemudian tutup api dan biar sejuk.
2. Bila santan benar-benar sejuk, curah sedikit demi sedikit ke dalam tepung.
3. Gaul rata hingga menjadi doh.
4. Ambil adunan doh sedikit dan bentukkan menjadi bebola kecil.
5. Salut rata bebola bersama bijan.
6. Goreng hingga garing dan bewarna coklat. Ia akan terapung di permukaaan minyak bila masak.


📸Berminat viralkan perniagaan anda? PM admin.

✔️Share dan tag kawan2

RESEPI DAGING BAKAR PERAP BERSAMA SOS PEDAS THAI MERECIK HAWAU

Resepi daging bakar perap bersama sos pedas thai

Resepi ini telah dikongsikan oleh sis mrs.mamacz melalui instagram resepi sedap


(Daging perap)
sos tiram/kicap manis/sos ikan/serbuk blackpeper/
perap sekurang2nya sejam .
kakton suka goreng dengan sedikit minyak dulu sebelum bakar bagi lembutkan daging , goreng sampai masak isi lepastu bakar .


(Sos pencicah)

Sos maepranom(sos ayam thai)
cili serbuk thai
sos ikan
asam limau nipis sebiji
gula 1 sudu
bawang besar hiris
daun ketumbar hrini kakton guna daun sup

RESWPI BISKUT ULAT SAGO, VIRAL 2017

Katanya Biskut Ulat, biskut raya viral tahun nih.. Jom try..Comel ke comel...share klu suka.. 😁


Bahan2
1/2 cwn butter
1/4 cwn susu pekat
1/2 sk esen vanila
1+ 1/2 cwn tepung jagung
Coklat cip


Cara2
1. Sebatikan butter dan susu pekat. Pakai senduk kayu je.
2. Masukkan esen vanila. Sebatikan.
3. Masukkan tepung jagung. Uli sbati bagi doh tak lekat kt tangan. Boleh adjust sdiri ye sukatan tpung.
4. Gentel dan bentukkan macam ulat. Tak pakai acuan.
5. Letak coklat cip.
6. Bakar suhu 150° selama 20 minit. Ikot oven masing2.

#share

PERBEZAAN JENIS TEPUNG BERAS, JANGAN HENTAM GUNA SAHAJA

Selepas ni jangan tersilap beli tepung beras yee..


TEPUNG BERAS
--------------------
Ada pelbagai jenis tepung beras.. pasti ada yg tak terfikir apa bezanya...bagi kita asal tepung beras semuanya sama
Ada 3 jenis tepung beras yg berlambangkan gajah..tepung beras biasanya asal di perbuatkan dari negara thailand...
Pasti ada yg tak perasaan kan
Hari ni kami akan terangkan apa fungsi tepung beras mengikut lambang gajah yg ada

TEPUNG BERAS CAP 1 GAJAH
*Sangat sesuai untuk mengoreng..seperti buat adunan utk goreng pisang..keledek...keladi..cempedak...adunan gorengan ikan...seperti goreng mamak..goreng berempah...
*tepung ini sangat ranggup
*sesuai untuk buat rempeyek..dan tumpi kacang hijau@dhall

TEPUNG BERAS CAP 3 GAJAH
*sangat sesuai untuk kuih2 tradisional seperti contoh kuih kuci...kuih apam beras eno...dan pelbagai lagi jenis kuih
*ia menghasilkan kuih yg lembut dan berkilat

TEPUNG BERAS CAP 5 GAJAH
*sesuai untuk membuat mee laksa dan pelbagai jenis mee
*sebab ia lebih kental

TEPUNG BERAS CAP TERATAI
*Sangat sesuai membuat rempeyek dan apam.
*kalau buat apam rasa tepung nya kurang
*jika buat rempeyek dan tumpi sangat2 ranggup

SUAMI PENDIAM, BERSUSAH PAYAH MENCARI REZEKI, KELUAR PAGI BALIK PETANG

Sumber : iium

Kasihani Suami

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Trimas admin kalau publishkan cite aku ni. Aku seorang isteri dan apa yang aku nak ceritakan adalah tentang pengorbanan seorang suami. biasa kita dengar pengorbanan seorang isteri, ibu dan ayah kan? So jom baca cerita aku. Aku ada seorang suami. suami aku ni kalau tengok dengan mata manusia biasa, biasa2 saja orangnya. takde apa yang menarik pun di mata korang, tapi menarik di mata aku. sebab apa? sebab peribadi beliau.


Bila aku nak mula menaip ni je, mata aku dah semacam bergenang dengan air mata. Suami aku ni tak seperti suami orang orang lain, kerja beliau adalah dari pagi, hingga ke lewat malam. kadang2 tu sampai ke pagi semula. angkat barang2, memandu jauh2, kadang2 menghadap kepanasan matahari di tengah2 aku berada redup dalam rumah. Sejak kami kawin dan sampai sekarang, kulit muka suami aku makin hari makin gelap. di bawah mata suami aku makin hitam tanda tidur yang tak cukup, rambut beliau makin hari makin menipis tanda berfikir terlalu banyak, urat2 di tangan beliau timbul, menunjukkan betapa beliau bekerja keras demi aku dan famili. Kadang2 tu, demi untuk berjimat, beliau pernah cakap denganku yang beliau tak pasang aircond dalam kereta waktu kerja sebab nak jimat minyak, lalu memandu di tengah tengah matahari terik berhawakan panas kering,

Tapi beliau takkan buat macam tu kalau kami ada sekali. Suami aku ni sejenis pendiam, apa saja masalah yang beliau hadapi di luar rumah, tak pernah sekalipun beliau tempiaskan masalah tu pd kami isteri dan anak anak. Cuba bayangkan, jika nasib beliau baik, beliau dapat balik awal, dengan wajah ceria beliau akan buka pintu rumah dan bagi salam, lepas tu akan peluk cium anak2 kami, dan WAJIB di tangan beliau akan ada hadiah untuk anak anak aku. Tiap kali balik dari kerja macam tu la beliau. Padahal aku tahu, dengan keadaan wajah beliau yang berminyak dan kulit yang makin gelap tu, beliau letih sebenarnya, tetap jugak mencari rezeki yang terbaik untuk kami. Satu hari tu, aku nak basuh baju dan seluar beliau, aku ternampak tali pinggang yang beliau guna dah terlalu lusuh, kulit tali pinggang tu dah tertanggal2 dan reput. Aku tahu bukan beliau taknak beli tali pinggang baru, tapi beliau rasa selagi boleh pakai dan tak rosak, beliau akan gunakan.

Itu yang aku nampak pada sikap beliau. Tapi untuk kami di rumah ni, tak pernah satu sen pun beliau berkira. Apa yang kami nak semua beliau bagi sampai kadang2 tu aku rasa tak sampai hati plak tengok sebab aku tahu mcmana beliau nak dapatkan rezeki untuk kami. Beliau selalu sebut, dulu waktu beliau kecik2 beliau teringin nak sesuatu tapi tak dapat. Oleh kerana kemiskinan dan kesusahan hidup, dan juga adik beradik yang ramai. tambah pulak beliau abang sulung, jadi memang banyak benda beliau teringin tapi tak pernah dapat. sebab tu lah bila beliau ada anak, beliau sedaya upaya mengembirakan anak kami mcm tu. Kalau waktu tidur, selalu aku dengar suami aku berdengkur kuat. Kuat yang sampai aku rasa mcm ada rimau tepi aku. Punya la kuat berdengkur. tapi aku tak marah, sebab aku tahu beliau penat untuk kami. Pelan pelan aku picit hidung suami aku supaya pernafasan beliau okay balik. (beliau yg suruh buat mcm tu klu berdengkur huhu). Suami aku jugak seorang anak yang sangat taat kepada mak ayah beliau. Tambah2 kepada mak beliau. Beliau kalau salam mak mertua aku, cium dahi berkali2 tanda hormat dan rindu. Aku pernah tanya beliau soalan cepumas, ” Kalau lah abang ada waktu selama 6 bulan je untuk hidup, apa yang abang akan buat?”. tu soalan aku.

Kami memang selalu main game mcm ni. Kadang2 dlm whatsapp kami, aku akan send – ” List kan 3 perkara yang abang suka, dan 3 perkara yang abang nak adik (beliau panggil aku adik) improve kan untuk masa depan.” – So, game2 mcm ni nampak simple tapi cara mcm ni la yg kita boleh tau hint kekurangan diri kita untuk kita improve, juga dari pihak suami. (dah masuk bab motivasi la pulak). So berbalik pd soalan aku pd suami aku tadi, beliau diam pastu beliau jawab tenang je ” abang akan berbakti pada mak abang. ” Nampak kan jawapan beliau selari dengan syurga seorang suami tu di bawah tapak kaki ibunya. Aku sangat bersyukur di berikan peluang untuk hidup di sisi seorang suami yang baik mashaAllah. Tapi dalam kebahagiaan kami, kami pun pernah jugak melalui fasa ujian rumahtangga yang wajib di lalui oleh semua pasangan. Lumrah la tu. Jadi kat sini aku nak share langkah2 yg aku buat bila di timpa ujian dlm rumahtangga. Moga2 ada manfaat untuk kaum kita.

Untuk isteri2 luar sana yang masih mempunyai suami dan kalau lah suami korang tak seperti yang korang harapkan (korang sedih, korang kecewa, korang ingin di perlakukan dengan sebaik mungkin, korang ingin di fahami, korang nakkan toleransi dalam perkahwinan, sama2 buat kerja dan faham tanggungjawab, korang taknak ego dalam rumah, dll), cuba buat. InshaAllah berkesan mengubat hati yang lara.

1. Aku solat taubat. Bersihkan diri aku dari dosa2 dulu. Kita tak boleh nak marah2kan suami kita sebab kita sendiri pun ada dosa dengan Allah. Sama2 dosa. So, sebaiknya Solat Taubat.

2. Cintakan Tuhan dulu, baru cintakan makhluk Tuhan. Bermaksud, kita kena rasa cinta Allah tu dulu. Macamana nak feel cinta Allah kepada diri kita? aku bagi benda paling simple yang kita boleh buat, walaupun dalam office atau tgh jual nasi lemak. BACA TERJEMAHAN AYAT AL QURAN. Beli satu Quran terjemahan yang kecik, then bawak pegi mana2, bukak dan baca. Nanti kita para isteri ni, akan terkejut dan terperanjat dengan cara Allah berkomunikasi dengan kita melalui ayat Al Quran.

3. FORGIVE AND FORGET. Apa2 yang berlaku dalam rumahtangga kita, kita maafkan dan kita lupakan mcm ianya tak pernah berlaku. maknanya kita boleh sedih kecewa, tapi jangan lama. Kejap je. Bangun balik dari kejatuhan. Bukak buku baru muka surat baru. Tak payah nak throwback sangat. yang Future is coming.

4. Percaya lah kuasa DOA ! Suami korang mungkin lambat untuk berubah sebab susah nak ubah sikap seseorang. Tapi segalanya mudah dengan DOA. Kalau korang ada masa, beli lah buku dari ” Prof Dr kamil : Bersyukur Saat Diuji ” dan lihat bagaimana isteri penulis tak henti2 doa selama bertahun tahun, baru Allah bukakan pintu hati untuk penulis. Kuasa doa seorang isteri.

5. Belajar Bersyukur. syukur kita ada suami. Ada sebelah kanan kita kematian suami, sebatang kara membanting tulang menjadi ibu dan ayah pd anak2. Ada pulak orang sebelah kiri kita, masih tak bertemu jodoh dan teringin memiliki seorang suami. Ada pulak org di depan kita, sang suami sakit terlantar menguji kesabaran, sedangkan suami kita sihat menggemuk. dan ada pula orang di belakang kita, yang kehilangan suami tanpa kabar berita gantung tak bertali. Betul lah kita ni manusia, kita ni selalu marah2 merungut2 sebab kita ni nakkan kehidupan yang perfect. sempurna segala serbi. Kalau tak berpandukan piawaian kita, kita marah. Padahal kita lupa, perkongsian hidup tu, bermakna sama2 sharing piawaian. Suami pun ada piawaian diorang, mcm tu jugak kita. ia tentang bersama sama, bukan satu individu. Hormati cara suami, dengan izin Allah, suami akan hormat pada kita. Percaya lah.
Bersabar lah duhai wanita syurga, kita menjadi suami isteri di atas bumi yang Allah ciptakan ni sekejap je. Nama kita dan suami dah tercatit oleh Allah untuk bersatu, maknanya Allah tahu kita sangat sesuai untuk suami kita, dan suami kita pun ngam2 untuk kita. dah cantik aturan tu. Perfect for each other.

Akhir sekali untuk wanita yang aku sayangi, aku sayang korang sangat2. Untuk itu, jom sama2 kita baca dan fahami balik, kenapa kaum kita yang banyak menjadi penghuni neraka kelak? (nauzubillah)
“ Saya diperlihatkan neraka. Saya tidak pernah melihat pemandangan seperti hari ini yang sangat mengerikan. Dan saya melihat kebanyakan penghuninya adalah para wanita. ”
Mereka bertanya, ‘Kenapa wahai Rasulallah? Beliau bersabda, ‘Di sebabkan kekufurannya.’ Lalu ada yang berkata ‘Apakah kufur kepada Allah?’ Beliau menjawab, ‘Kufur terhadap pasangannya, beerti mengingkari kebaikannya. Jika kamu berbuat baik kepada salah seorang wanita sepanjang tahun, kemudian dia melihat kamu (sedikit ) keburukan, maka dia akan mengatakan, ‘Saya tidak melihat kebaikan sedikitpun dari anda.” (HR. Bukhari, no. 1052)
Salah satu penyebab perempuan di heret masuk ke dalam api neraka adalah kerana KUFUR NIKMAT PADA SUAMI. Semoga kita isteri2 akhir zaman ini,menjadi wanita penyejuk di mata, penenang di hati suami kita. Maaf kalau tulisan agak tak teratur dan maaf juga kalau terkasar bahasa. Yang baik tu datang dari Allah, dan yang buruk tu dari kelemahan aku sendiri.
Wassalam.

NJ

– NJ

RESEPI AYAM MASAK HITAM MERAH SWEET SOUR

Tags
Ayam Masak Hitam

Bahan bahan:
1/2 ekor ayam
10 tangkai cili kering
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
Halia besar ibu jari


1 biji tomato 🍅 potong potong suka hati(buat hiasan)
1 biji bawang besar potong suka hati (buat hiasan)
kicap manis secukup rasa(saya guna kicap kipas udang)
Rempah untuk menumis (pelaga, bunga lawang, kayu manis)

Cara Memasak Ayam Masak Hitam

#1:kisar bawang merah, bawang putih, cili kering dan halia

#2: ayam potong sederhana gaulkan dgn serbuk kunyit dan garam sikit dan goreng separuh masak

#3: panaskan minyak dalam kuali dan masukan rempah tumis dan bahan kisar no#1 biar sehingga pecah minyak.

#4: masukan ayam goreng tadi tambahkan kicap manis secukupnya. kemudian tambahkan air 1/2 cawan dan tutuptudung periuk dan biar sehingga mendidih.

#5: masukan gula, garam secukup rasa, tomato, dan bawang besar dan apabila kuah dah pekat matikan api dan siap untuk dihidangkaan.

Daging pon sedap masak macam ni 😋😋😋

resepi ini telah diambil dari fb ‎Nana Azuwan‎ melalui perkongsian ke group Masak Apa Hari Ni.. (MAHN)

RESWPI LENGKAP NASI TOMATO DAN AYAM MASAK MERAH UNTUK YANG INGIN MEMBUKA PERNIAGAAN MAKANAN

RESEPI NASI TOMATO DAN AYAM MASAK MERAH

Salam semua..arini berkesempatan buat nasi tomato pula dgn ayam masak merah. Sgt la puas dapat makan masak sendiri..seperiuk ngadap!! Hopefully resepi ini dapat uolls gunakan utk hidangkan buat keluarga. Let's cooking...


Bahan2 nasi tomato:

4 cawan beras basmati
1 batang kayu manis
2 biji bunga lawang
3 biji buah pelaga
5 biji bunga cengkih
1 biji bawang besar ( cincang halus )
3 ulas bawang putih ( hiris )
1 inci halia ( hiris )
1 biji tomato ( kisar ambil 2 sdb paste )
3 sdb tomato puree tin
2 sdb minyak sapi
1 kiub pati ayam larutkan dlm 5 cawan air
3/4 cawan susu cair evaporated
1 helai daun pandan disimpul
Sedikit perasa ( garam )
Bahan tambahan nak tabur atas nasi ( bawang goreng, daun sup n kacang gajus )
Sapa suka kismis bole letak kismis juga semasa nasi di masak

Cara :
1. Tomato yg sebiji tu kisar..nanti nk gunakan 2 sdb.
2. Larutkan 1 kiub pati ayam dlm 5 cawan air panas. Ingat..utk dapatkan nasi yg cantik..guna sukatan cawan yg sama utk semua bahan beraz, susu dan air.
3. Cuci beras dan rendam dlm air 15 ke 20 minit.
4. Cairkan 2 sdb minyak sapi dlm kuali..tumis dahulu daun pandan, kayu Manis, buah pelaga, bunga lawang dan bunga cengkih seketika.
5. Boleh masukkan bawang2 dan halia...tumis smpi wangi.
6. Next masukkan 2 sdb tomato kisar tadi dan 3 sdb tomato puree tin..kacau rata seketika..bole masukkan beras. Jgn lupa tos air beras ya!!!!
7. Gaul rata beras dgn kuah tadi dlm dua minit..tutup api dapur.
8. Transfer beras ke dlm rice cooker..terus masukkan 5 cawan air stock ayam dan susu cair. Rasa kuah..klu kurang rasa..tambah garam.
9. Klu suka kismis dlm nasi tomato..boke letak sekali..masak..siap...

Bahan2 ayam masak merah : utk 1/2 kg ayam.

Ayam potong ikut saiz uolls suka..gaul garam n kunyit..goreng jgn smpi over cooked sgt.
2 batang serai dititik
1 biji bawang Holland hiris
3 ulas bawang putih hiris
1 inci halia hiris
Bahan2 tumbuk ( 1 biji bawang merah besar, 5 ulas bawang merah kecil, 1 inci halia dan 3 ulas bawang putih )
8 sdb cili kisar
3 sdb sos cili
1 kiub pati ayam larutkan dlm 1 cawan air panas
1/2 cawan susu cair
Perasa ( garam, gula dan sos tiram )

Cara :
1. Tumis dahulu bahan2 hiris dan serai smpi layu.
2. Masukkan pula semua bahan tumbuk..terus tumis smpi Wangi.
3. Next masukkan cili kisar..tumis smpi pecah minyak.
4. Bole mula masukkan cili sos, perasa iaitu sos tiram. Kacau seketika dan masukkan air stock ayam.
5. Then masuk perasa lain iaitu garam dan gula..rasa kuah ikut taste masing2.
6. Boleh masuk ayam yg telah digoreng dan tomato. Masak seketika...
7. Then pekatkan kuah dgn bahan terakhir iaitu susu cair. Masak ikut kepekatan yg uolls suka.

Hidangkan bersama nasi tomato..happy cooking semua.

RESEPI HOMEMADE BEBOLA AYAM CHEESE TERLAJAK LELEH

:Resepi Homemade Bebola Ayam Terlajak Leleh:::


Bahan-bahan
[+] Dada Ayam (dicincang atau kisar menggunakan blendar)
[+] Lobak merah
[+] daun bawang (depend kalau x suka x payah letak)
[+] Sebiji bawang merah (dicincang)
[+] seulas bawang putih (dicincang)
[+] garam secukup rasa
[+] 1 sudu sos tiram
[+]1 sudu lada hitam (ditumbuk halus)
[+] cheedar cheese (potong dadu)
[+] serbuk roti


Cara penyediaan:
1) campur bersama Ayam, Lobak merah, daun bawang, sos tiram,garam dan lada hitam. Gaul sebati.
2) Bulatkan adunan (saiz terpulang kepada citarasa)
3) Setelah itu, tekan bagi leper aduanan yang dibulatkan and letakkan cheese.
4) Oleskan bebola kedalam serbuk roti
5) Siap dan boleh digoreng :)


Kredit Resepi: Liana Ahmad

Selamat Mencuba!

RESEPI PAPRIK AYAM ALA THAI YANG SEDAP DAN MUDAH!!

Tags
RESEPI PAPRIK AYAM ALA THAI YANG SEDAP DAN MUDAH!!
Try la.. Sedap ni, share cpt!!!


AYAM PAPRIK

Bahan-bahannya:

4 ketul ayam - dihiris kecil
2 helai daun limau purut - disiat-siat
bunga kobis - dihiris kecil
2 biji putik jagung - dihiris serong
1/2 biji karot - dihiris serong
2 biji kacang panjang - dipotong 1 inci
2 ulas bawang putih - dicincang halus
1 biji bawang besar - dibelah dua dan dihiris bulat kasar
1 biji cili merah - dihiris serong
11 biji cili api - dipecah-pecahkan aje
2 sudu makan cili kering kisar
2 sudu makan cili sos
2 sudu makan tomato sos
1 sudu makan sos tiram
garam
1 cawan air


Cara-caranya:

Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis bawang putih hingga wangi.
Masukkan cili kisar. Tumis hingga pecah minyak.
Masukkan semua sos. Tumis hingga pecah minyak.
Masukkan isi ayam. Kacau rata hingga isi ayam layu.
Masukkan air. Masak hingga mendidih.
Masukkan garam dan sedikit serbuk perasa. Kacau rata.
Masukkan semua bahan hiris. Kacau rata. Masak hingga sayur empuk. (Kalau kuahnya pekat sangat, boleh tambah sedikit lagi air).
Tutup api dan hidangkan.

RESEPI CORNFLAKES CRUNCHY COOKIES

Resepi cornflakes crunchy cookies

- 1 3/4cwn gandum
- 1/4 cwn tepung jagung
- 1/2 sudu teh baking powder
- 2 cawan cornflakes ramas kasar
- 200g butter (suhu bilik)
- 3/4 cwn gula kastor
- 1 biji kuning telor


cara cara

Gula dan butter di pukul dalam 5 minit... Boleh guna whisk dan masukkan telor

Kemudian masukkan Campuran tepung dan cornflakes serta Baking powder

Gaul sebati
Panaskan oven terlebih dahulu 170 selama 10 mnt

Sapu nipis permukaan loyang dengan butter

Sudukan sedikit adunan pada loyang dan buat sampai habis

Bakar selama 15-20 minit guna api atas bawah...

KENALI TANDA-TANDA MUDAH MALAM LAILATUL QADAR YANG AMAT DI CARI OLEH UMAT ISLAM SELURUH DUNIA

Berikut adalah tanda malam lailatul qadar:

1. Udara dan angin sekitar terasa tenang. Tanda ini didasarkan pada hadits yang diriwayatkan Ath Thoyalisi.


"Dari Ibnu Abbas RA berkata, Rasulullah SAW bersabda, 'Lailatul qadar adalah malam yang penuh kelembutan, cerah, tidak begitu panas, juga tidak begitu dingin, pada pagi hari matahari bersinar lemah dan nampak kemerah-merahan.” Haytsami mengatakan periwayatnya adalah tsiqoh atau terpercaya.

2. Malaikat menurunkan ketenangan sehingga manusia merasakan ketenangan dan kelezatan dalam beribadah. Tidak seperti ibadah pada hari-hari lainnya.

3. Manusia dapat melihat malam ini dalam mimpinya seperti terjadi pada sebagian sahabat Rasulullah SAW.

4. Matahari terbit dalam keadaan jernih pada pagi harinya, tidak ada sinar.

"Dari Abi bin Ka’ab, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda yang artinya, 'Subuh hari dari malam lailatul qadar matahari terbit tanpa sinar, seolah-olah mirip bejana hingga matahari itu naik'." (HR Muslim).

Share Semoga Bermanfaat

RESEPI APAM BALIK HOMEMADE YANG MUDAH

Tags
Apam Balik

Bahan-bahan untuk apam balik:
2 cawan tepung gandum
1/4 cawan gula
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
1 biji telur


1 1/2 cawan susu full cream atau susu cair
1/2 sudu kecil garam
sedikit pewarna kuning
Sedikit minyak, untuk disapu pada kuali
Bahan-bahan untuk di tabur:
sebuk kacang tanah (goreng tanpa minyak dan kisar kasar)
1 tin jagung krim
gula pasir secukupnya

Cara Penyediaan:

Cara-cara untuk apam balik:
Ayak tepung bersama baking powder, soda bikarbonat dan garam.
Pukul telur bersama gula sehingga sebati. Masukkan susu dan pewarna kuning. Teruskan kacau sehingga sebati.
Masukkan bahan ayak dan kacau sehingga adunan tepung menjadi licin dan tidak berketul.
Perap selama 1 jam. Panaskan kuali non stick dan ambil tisu atau kain bersih. Lap permukaan kuali dengan minyak cukup sekadar lapisan nipis di permukaan.

Tuang adunan anggaran satu senduk lebih. Biarkan seketika sehingga gelembung udara naik.
Tabur sedikit gula, jagung dan kacang tanah. Lipat dan angkat apam balik.

boleh tambah inti lain yang anda suka seperti cheese, milo dan sebagainya

credit : Ummie Lyana Kitchen

ISTERI CURANG DENGAN ARKITEK, KETIKA SUAMI PENAT BEKERJA UNTUK KELUARGA

Hari ini aku harus berterus-terang. Luahkan segalanya pada suami.

Aku nak minta dia lepaskan aku. Ceraikan.

Ding!

Mesej masuk di Whatsapp.

“Awak jangan risau. Saya janji akan bahagiakan awak. Kuatkan hati, kuatkan tekad. Tak guna hidup bersama kalau dah tak cinta.”


*gambar sekadar hiasan*
Mesej dari pemuda yang sudah 6 bulan ku kenali. Tua dua tahun dariku. Bermula kenal dari Instagram bisnes tudungku. Dia tawarkan diri untuk jadi jurugambar professional. Kerja sebenarnya, arkitek di sebuah syarikat ternama. Hasil dari gambar-gambar cantik yang diambilnya, bisnes tudung makin bertambah maju. Dalam masa 4 bulan, sudah mampu bayar deposit kereta baru.

Dari hanya bisnes, akhirnya hubungan kami jadi rapat. Suamiku langsung tiada syak wasangka. Sangkanya cuma rakan perniagaan. Suami sendiri kenal pemuda itu. Malah, dia sendiri yang hantar dan ambilku ke studio untuk photoshoot.

Dalam diam, pemuda itu meluahkan rasa cintanya padaku. Aku pada mulanya berat untuk menerima. Status ‘isteri orang’. Namun, lama-kelamaan aku mengakui punya rasa yang sama dengannya. Cinta tidak bertepuk sebelah tangan. Katanya, dia kagum dengan kecantikan dan kelembutanku. Matang dalam berfikir, bijak dalam bisnes.

Bernikah seawal umur 21. Hayat perkahwinanku dah menginjak tangga lima tahun. Dikurniakan seorang cahaya mata lelaki. Suamiku kerjanya biasa saja. Seorang despatch. Itulah kerjanya sejak awal bernikah sampai sekarang. Kadang-kadang kerjanya itu sampai ke petang. Kadang sampai ke malam andai ada masalah. Semua kiriman dan surat perlu sampai tepat pada masa.

Suamiku itu umumnya baik. Tapi, selalu kami bertengkar juga. Masalah dia terlalu sibuk. Tiada masa untuk anak dan keluarga. Balik lewat petang, dah sangat penat. Nak buat overtime lagi. Katanya nak cari duit lebih, nak beli rumah. Tak mahu lagi menyewa. Tiga empat bulan ni, dia struggle untuk tujuan tu. Banyak kali dia balik rumah, aku dah tertidur pun. Aku pula cuma suri rumah yang ada bisnes tudung di internet. Akhir-akhir ni, pendapatanku lebih lumayan berbanding suami. Minggu lepas kami bergaduh besar. Dia sangka aku nak menunjuk-nunjuk aku lagi lebih darinya; nak tunjuk aku dah ada duit, so aku nak belikan segalanya dalam rumah. Hatta kepada kereta pun. Dia rasa kecil hati tak pasal-pasal. Malas aku nak bertekak. Tension bila niat baik disalahfahami. Pertengkaran berlanjutan.

Bila aku stress, aku adukan masalah pada pemuda si jantung hati. Dia sangat memahami. Malah, mampu menenangkan aku. Aku rasa damai di sampingnya.

Malam ni aku tekad. Aku nak bercerai.

Aku tunggu dia balik kerja. Lambat sangat sampai aku tertidur.

Bila bangun, dia tak ada di sebelah. Aku tengok motornya dah ada di parkir.

Aku melangkah ke bilik anak. Nampak pintu sedikit terbuka. Ternampak kelibat suamiku di dalam. Aku mematikan langkah sekadar di luar pintu. Aku menantinya keluar dulu dari bilik anak. Tak mahu anak terdengar nanti. Berdiri di sisi dinding bilik anak. Telingaku terdengar anak dan ayah sedang berbual. Menangkap jelas segala tutur kata.

“Ayah, kenapa ayah asyik cerita pasal Nabi Muhammad saja?”

Si ayah tersenyum menjawab,

“Sebab ayah nak anak ayah ni tiru Nabi. Tak ada cerita yang terbaik selain cerita Nabi. Buku cerita lain hanya berkisar tentang fantasi, fairytales. Sedangkan tu semua tak wujud. Khayalan. Namun, Nabi kita wujud di realiti. Malah, menanti umatnya di akhirat kelak. Hero kamu bukan ayah, bukan watak-watak komik cerita fantasi. Hero kamu adalah Nabi Muhammad. Bukan sekadar bedtime stories.

Ayah tak tahu banyak, jadi ayah bacakan saja dari buku Biografi Nabi Muhammad ni. Dulu, ayah belajar setakat STPM saja. Ayah tak pandai. Ayah orang miskin.

Tak ada siapa pun ceritakan tentang Nabi secara terperinci pada ayah. Atok pun tak pernah. Jadi, ayah tak nak kamu jadi macam ayah. Ayah nak kamu jadi dewasa untuk jadi seperti Rasulullah. Berjaya di dunia dan akhirat. Andai suatu hari kamu tak berjaya di dunia sekalipun, kamu miskin sekalipun. Harapnya kamu tak miskin agama. Pegang kuat apa yang ayah cakap ni, ya?”

Si anak mengangguk. Senyum.

“Malam ni, ayah nak pesan apa-apa sebelum saya tidur?”

Si ayah menjawab ringkas,

“Ada. Ada seorang ustaz kata, kita kena berinteraksi pujuk anggota badan kita sendiri. Motivasi anggota badan supaya tak buat benda-benda tak elok.”

“Macam mana tu, ayah?”

“Misalnya, ambil masa seminit dua, sambil gosok tangan, cakap pada tangan, ‘Hei tangan, hari ini jangan buat maksiat tahu. Allah nampak.’ ‘Hai kaki, hari ni kita melangkah ke masjid ya.’ Usap mata pula dan kata, ‘Wahai mata, hari ni nak melihat yang baik-baik saja. Nak tundukkan pandangan.’ Beritahu dengan seluruh anggota badan yang selalu buat benda tak baik, ‘hari ini, kena takut pada Allah. Jangan buat maksiat, okay?’.”

Si anaknya tersenyum.

“Jadi, saya kena beritahu mata saya, ‘Wahai mata, hari ni jangan tengok kartun banyak sangat. Tengoklah Al-Quran!’”

“Pandainya anak ayah!”

Si ayah mencium dahi anaknya.

“Dah, tidur ya? Baca doa tidur sama-sama. Allahumma Bismika Ahya Wa Amut. Ya Allah, dengan nama-Mu aku hidup dan aku mati. Amin… Baiklah. Jumpa malam esok pula.”

Si ayah bangun dan nak keluar bilik. Tiba-tiba tangan si ayah digapai si anak. Menangguh langkahnya.

“Ayah sayang saya tak?”

Ayahnya tersenyum.

“Sayang sangat.”

“Sayang umi tak?”

Ayahnya tersenyum lagi.

“Sayang. Lebih dari kamu tahu.

Saat ayah tiada apa-apa dalam hidup, umimu itu sanggup terima ayah jadi suaminya. Baik kan hati ummi?

Sayang ayah pada umi, sampai menutup mata. Sampai akhirat sana.”

Anaknya tersenyum lebar sampai terlelap.


Suamiku melangkah keluar bilik.

Langkahnya terhenti.

Aku menanti di luar bilik. Basah sudah pipi ini dengan air mata. Mengalir tanpa henti. Sungguh hati ini terusik sangat dalam. Aku tak tahu pun suamiku itu setiap malam berada di sisi anak bercerita tentang Rasulullah s.a.w.. Selama ini, ku sangka suami itu langsung tidak peduli.

Sungguh, aku khilaf!

Ku capai tangan suami. Ku salami tangan kasar itu.

“Awak ok ke?”

Suami kaget seketika.

“Maafkan saya, abang. Maafkan saya. Selama ini, saya curang dengan abang. Saya isteri derhaka. Maafkan saya. Ampunkan saya, bang.”

Suami mengusap ubun-ubun kepalaku.

“Abang dah lama tahu… Abang maafkan..”

Suamiku itu senyum. Tapi, ternyata ada hambar di wajahnya.

“Awak cinta lelaki cameraman tu? Kalau awak cinta dia dan dah tak cinta abang, abang rela korbankan kebahagiaan abang demi melihat awak bahagia.”

Kerana terpaksa, dia relakan. Rela lepaskanku. Bagai nak luruh jantungku ketika itu. Menggigil tangan. Seram sejuk. Aku yang tadi rasa diri kuat nak minta cerai, sekarang dah kaku terus. Tak berdaya. Dalam terketar-ketar, ku kuatkan hati. Sebak mencengkam rasa. Air mata tak daya diseka.

“Tak nak…tak nak..Saya nak abang seorang je…Nak ke Syurga dengan abang…bawa anak kita sama..”

Lantas suamiku itu tersenyum. Kali ini riaknya ikhlas riang.

Tumpah air mata lelakinya di hadapanku.

“Jangan ulang lagi…Hargai abang..boleh?”

Ringkas saja tuturnya dalam sebak bicara sama.

Rupa-rupanya dia naik angin dan bertengkar bukan kerana aku ada duit banyak, ada duit lebih. Tak, dia marah dan sakit hati bila dapat tahu tentang aku dan pemuda itu. Disembunyikan sedaya boleh.

Aku mengangguk mengiyakan.

“Tak kisah suami awak ni miskin? Tak kerja best?”

“Tulusly, tak kisah!”

*
Mesej Whatsapp masuk. DP pemuda kacak. Si cameraman merangkap arkitek.

“Macam mana? Dah selesai?”

Aku membalas ringkas mesej itu.

“Maaf. Saya putuskan untuk memilih setia. Kita selesai di sini. Lepas ni, suami saya sendiri yang akan jadi cameraman.”

Mesej masuk lagi.

“Tapi..tapi…kita kan sama-sama menyintai! Dah janji sehidup semati!”

Aku terus tekan uninstall Whatsapp. Buang sim. Patahkan.

Depan suami.

Dalam hati, enggan lagi melukai. Insan yang lama setia di sisi.

Enggan kerana indahnya mahligai harapan yang belum jadi kenyataan, setia sanggup ku korbankan..

Adaptasi Dari Kisah Benar

Info kredit Via Tengku Muhammad Rusydi

RESEPI IKAN SIAKAP 3 RASA ALA KELANTAN

RESEPI IKAN MASAK 3 RASA

Bahan-bahan A:
● 1 ekor ikan siakap ataupun bawal (dibersihkan dan dikelar)
● 1 sudu makan tepung jagung (bagi menyalut ikan)

● 3 biji bawang merah
● 1 labu bawang besar (dihiris)
● 2 ulas bawang putih (dihiris)
● 2 inci cili merah (dihiris)
● 2 biji cili merah (dihiris)
● Minyak (Bagi menggoreng ikan)
.
Bahan-bahan B: (untuk sos)
● 3 sudu makan sos tomato
● 3 sudu makan sos cili
● 3 sudu makan air
● 1 sudu teh gula
.
Bahan-bahan C: (Sebagai hiasan)
● 1 pokok daun bawang (dihiris)
● 1 biji cili merah (dihiris)
● 2 biji tomato (dipotong 4)
.
Cara-cara:
1. sapukan tepung jagung di sekeliling ikan.
2. Goreng ikan menggunakan minyak yang banyak sehingga masak dan kuning keemasan. Angkat dan letakkan dalam pinggan hidangan.
3. Keluarkan minyak dan tinggalkan dua sudu makan minyak bagi menumis bahan yang dihiris sehingga wangi.
4. Masukkan bahan sos dan biarkan mendidih. Kemudian kacau rata.
5. Masukkan bahan hiasan dan tutup api.
6. Curahkan kuah sos di atas ikan.
7. Hiaskan dengan bahan C.
Selamat mencuba :D

LIKE & SHARE

RESEPI ROTI JOHN HOMEMADE MUDAH DAN RINGKAS, JIMAT BAJET LEBIH SEDAP

Tags
Bile bulan puasa roti john antara makanan paling laju kan, so apa kata buat sendiri aje roti john homemade... X pyh susah nk g beli kat bazar ..☺☺☺


RESEPI ROTI JOHN HOMEMADE
#HomemadeByRoselyza


BAHAN :
Roti john/roti oblong (belah tengah)
Daging kisar ramly (daging burger pon ok)
Bawang merah,cili merah, cili api
2-3biji telur
Planta
Sos cili
Mayonis
Thousand island
Sayuran : timun, kubis
Sedikit garam


CARA:
1) satukan telur, daging, dan bawang hiris, cili hiris dan juga garam. Ketepikan.
2) sapu roti dgn planta . Ketepikan.
3) Sapu kuali dgn sedikit planta, masukkan dging tadi dan biarkan dging tu sampai masak.
Tekapkan roti tersebut diatas daging tadi. Biarkan sekejap baru diterbalikkan.
4) bila dah masak, baru angkat dan letak sayur dan sos yg ada. Siap dipotong. mudah kan? ☺☺

Kredit: Tengku Roselyza Raja Muhammad

AMARAN!!! JANGAN KELUARKAN DUIT DI STESEN MINYAK, ANDA AKAN DIEKORI

Bahaya keluar duit kat stesen minyak...
Terutama Hari Gaji!


Sy parking Modenas sy bersebelahan LC135 yg penunggang dan pemboncengnya pakai full face helmet. Isteri sy ke tandas.. sementara sy beratur di ATM mngeluarkn duit gaji. LC135 tu asyik pandang saja. Sy cepat2 kluarkn wang dr ATM, isi minyak dan tanpa berfikir panjang hidupkan Modenas dan bergerak meninggalkan stesen minyak.

Malangnya LC135 tadi mengekori. Sy bawa modenas sy semakin laju dan LC135 tu pun semakin laju sambil pemboncengnya yg berjaket hitam menunjuk nunjuk kearah sy.

Adoiiiii....Modenas tak kan dapat melawan kelajuan LC135. Setelah menyelinap masuk ke lorong secara tiba tiba untuk mengelakkan dikejar LC135. Tapi LC135 tu masih mengejar dan membunyikan pulak honnya berkali kali.

Secara tiba tiba dah beriringan pulak dgn Modenas sy. Pembonceng belakangnya membuka full face dan menjerit....

"Bang.. bang..!!!!! Isteri abang tertinggal kat stesen minyak tadi!!!!!!!"...

RESEPI KUIH RAYA, BISKUT COKLAT RICE

Tags
BISKUT COKLAT RICE

Bahan-bahan:

250gm mentega
140gm gula halus
2 biji kuning telur
480gm tepung gandum
50gm serbuk badam
50gm serbuk coco
2 sudu teh esen vanilla


Bahan hiasan:

Coklat rice
Telur - untuk sapu sebelum tabur coklat rice

Cara:

1. Pukul mentega dengan gula halus hingga kembang
2. Kemudian masukkan kuning telur bersama esen vanilla
3. Masukkan serbuk badam, sebuk koko dan juga tepung, untuk tepung masukkan sedikit demi sedikit. Uli hingga menjadi adunan yang lembut, canai dan terapkan dengan acuan yang disukai.
4. Sapu sedikit telur dan taburkan dengan coklat rice di atasnya.
5. Bakar pada suhu 165'C selama 20 minit atau hingga masak.

LAMAN WEB YANG TERBAIK UNTUK MENONTON DAN DOWNLOAD MOVIE PERCUMA ATAU FREE

Berikut adalah disenaraikan antara laman website yang terbaik untuk anda menonton filem secara percuma tanpa bayaran.

Selamat Menonton ye.!!!






Laman website untuk download movie boleh layari seperti di gambar dibawah.


Untuk dapatkan subtitle atau sari kata dalam semua jenis bahasa, boleh google sahaja di website seperti gambar dibawah.


Jika anda rasa bermanfaat untuk orang lain, silakan share kepada rakan2 anda. Klik button share dibawah. Terima Kasih

RESEPI ROTI CARAMEL, DESERT DI MALAM HARI

sedikit desert utk buka puasa sat g..
Ingat lg x mamy pesan pagi td..balance roti yg dipotong2 slps buat roti sosej jgn buang kan..ni la hasilnya..mamy sempat buat puding roti karamel je...ingat nak buat puding roti marble..agar2 plak xdak.malas nk p kedai..terhasil la 👇👇👇👇👇


PUDING ROTI KARAMEL
Bahan bahan:

3 sb gula pasir
1 sb air panas

Cara cara:
Masak gula di dalam kuali sehingga perang. Masukkan air dan kacau sehingga gula larut. Tuang ke dalam loyang dan ketepikan

Bahan bahan Puding

4 keping roti gardenia – carik carik
1 cawan air suam
1 cawan susu cair
½ cawan susu pekat
3 biji telur – pukul sedikit
1 sk esen vanilla


Kisar roti, susu pekat, susu cair dan air suam. Masukkan telur dan esen vanilla. Blender lagi.
Tuang ke dalam loyang berisi  gula hangus tadi. Kukus selama selama 20-30 minit.
Sejukkan sebelum diterbalikkan, dipotong dan dihidangkan.

SELAMAT BERBUKA PUASA WARGA MAHN 😃😃

ALLAHYARHAM ZULFARHAN, MANGSA BULI YANG PALING KEJAM DAN TIDAK BERPERIKEMANUSIAAN OLEH ORANG YANG WARAS

Kejam, hilang sudah perikemanusiaan

PENUNTUT Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) Allahyarham Zulfarhan Osman Zulkarnain, 21, dikatakan dibelasah menggunakan tali pinggang, getah paip dan penyangkut baju sebelum ditekap dengan seterika wap di seluruh badan sehingga parah sebelum meninggal dunia.


Bukan itu saja, Zulfarhan yang juga pegawai kadet laut tahun tiga UPNM dipaksa mengaku mencuri komputer riba.

Betapa kejam perbuatan pelaku itu seperti diceritakan rakannya yang memaklumkan mangsa diperlakukan sedemikian rupa pada 21 Mei lalu.

Menurut rakannya yang enggan dikenali, kejadian berkenaan berlaku selepas Zulfarhan dituduh mencuri komputer riba.

Katanya, selepas dibelasah, Zulfarhan dibiarkan sehinggalah pada 27 Mei keadaannya semakin parah.

"Dia mengadu badan sakit (selepas dibelasah dan ditekap dengan seterika wap) dan memaklumkan dia dipaksa mengaku mencuri 'laptop' (komputer riba) walhal bukan dia yang lakukan.

“Lukanya semakin parah sebelum dibawa oleh dua penuntut ke klinik pada 27 Mei dan kemudian ke klinik semula pada 31 Mei sebelum dirujuk ke hospital dan meninggal dunia pada malam tadi (semalam)," katanya ketika ditemui, hari ini.

Penuntut UPNM, Mohd Afiq Mohd Yusof,23, berkata, Zulfarhan seorang yang periang dan mudah bergaul.

"Tak sangka kejadian itu berlaku kepadanya. Allahyarham periang dan mudah bergaul," katanya.

Bapa saudara Zulfarhan, Hamzah Osman,54, berkata, dia tidak menyangka anak saudaranya didera sehingga meninggal dunia hanya kerana dituduh mencuri komputer riba.


sumber FB

"Jika Allahyarham ada berhutang dengan sesiapa sila datang jumpa saya, termasuklah yang menuduh anak saudara saya mencuri komputer ribanya," katanya.

Setakat ini 36 individu berusia 20 hingga 21 direman selama tujuh hari mulai hari ini bagi membantu siasatan.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor Senior Asisten Komisioner Fadzil Ahmad berkata, 32 daripada mereka adalah penuntut UPNM dan empat lagi dari Universiti Tenaga Nasional (UNITEN).

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

RESEPI KUIH RAYA BISKUT SEMPERIT YANG RANGUP

Resepi Biskut Semperit

Bahan2 :
250 gm butter
2 biji kuning telur
1 cwn gula aising
1 cwn tepung jagung
1 1/2 cwn tepung kastard
2 1/2 cwn tepung gandum
1 sudu teh esen vanilla
ceri merah secukupnya (utk 90 - 100 biskut )


Cara2:
1. Kacau butter,gula,telur, & esen vanilla kacau sebati dgn menggunakan senduk kayu
2. Masukkan semua jenis tepung,sedikit2 & uli hingga jadi doh
3 .Terap menggunakan acuan semperit,dan hias dgn ceri merah
4. Akhir sekali,bakar pd suhu 180'c api atas bawah selama 15 -20minit

Nota:
1. Sukatan 1 cwn= 100gm
2. Warna tepung kastard memainkan peranan kpd keserian biskut.Ada kalanya tepung kastard bewarna pudar,sy syorkan tepung kastard jenama nona @ bird custard
3. Petua supaya bunga tak jatuh selepas bakar,letakkan aduan yg sudah diterap dibawah kipas biar terkena angin selama 15 minit.

Dikongsi Oleh: Siti Hajar Hashim

RESEPI KERABU PUCUK PAKU MASAM MANIS

Geram jumpa kerang fresh dan sado pagi tadi...terus buat Kerabu Pucuk Paku dengan Tauge....penambat selera lunch hari ni....ratah pun sodap...secukup rasa pedas, masin, manis, masam dengan aroma kerisik dan limau kasturi....yummeh....😁


Bahan Heronya :
Pucuk Paku
Tauge
Kerang rebus

Bahan Heroinnya :
Bawang Merah (Hiris sebahagian/Tumbuk sebahagian)
Cili Merah (Hiris sebahagian/Tumbuk sebahagian)
Cili Padi
Belacan Bakar
Ikan Bilis
Perahan Limau Kasturi
2 sdb kerisik
Garam & Gula Secukup Rasa

Cara Menggabungkan Hero & Heroinnya :
1- Tumbuk Bawang, Belacan dan Ikan Bilis hingga lumat.
2- Hiris bawang dan cili merah.
3- Celur Pucuk Paku dan Tauge.
4- Campur kesemuanya. Tambah kerisik dan perasakan secukupnya. Yummeh...sedap bag hang..

kredit resepi kepada ‎Suzie Saufi‎ via Masak Apa Hari Ni.. (MAHN)

RESEPI IKAN PERCIK ALA KELANTAN YANG MUDAH DAN MENYELERAKAN

Tags
Cara buat ikan percik,nampak sedap ni hehe bolehla masak utk berbuka nanti 😌
Boleh ditukar ikan kepada ayam atau daging.
Kredit Afini Safien


Cara-Caranya baca pada gambar.









Selamat Mencuba, sila share.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...