Resepi Popia Serunding Ikan Bilis, Lebih Rangup Dan Sedap Dari Biasa

Tags

Popia simpul@ simpul kasih...buat ptg td..tp mlm ni baru sempat masuk dlm ni..
Ni gambar step by step dr sy..xpro & bkn penjual pun..tp bleh la utk mkn sendiri..hehe..
Gambar last skali tu sy ada sertakan video cara sy simpul popia tu..
Sapa nak cuba buat @ nak resepi,silakan share ye..


Resepi serunding ikan bilis
Bhn2
1 mangkuk ikan bilis
(Yg jenis dah kopek ye..jgn guna yg sekor2 tu sbb ada taik..nanti xsedap)
12 tangkai cili kering(rebus dulu)
1 biji bawang besar(potong kecil)
5 ulas bawang putih(potong kecil)
5 batang serai(potong kecil)
Sedikit halia(agak2 jela)potong kecil
1/2 cwn air
1/2 cwn santan pekat(sy guna santan kotak)
2 sudu mkn gula
2 sudu mkn minyak masak
1 sudu teh garam(sy guna sudu kfc tu je)


Cara2
1) cuci ikan bilis..& rebus hingga mendidih..toskan & kisar guna blender kering..
2) masukkan bhn2 lain dlm blender..bwg besar,bwg putih,serai,halia,cili kering,santan &air..kisar hingga sebati
3) panaskan minyak dlm kuali..masukkan bhn2 yg telah dikisar td..kacau selama 5 minit..masukkan gula & garam
4) masukkan ikan bilis yg telah diblender td..kacau sehingga kering..agak lama jgk nak tggu kering..lebih kurang 40-45minit

# sukatan kat atas tu utk kuantiti yg sikit je..cukup utk sepaket kulit popia
5) step seterusnya,sediakan kulit popia..gunting kecil2..sy potong 8 bahagian utk sekeping kulit popia tu
6) letakkan serunding sikit atas kulit popia td..simpul kemas2..buat hingga habis..
7) goreng hingga masak..

credit : Siti Hajar Hashim #mahn

Sila tekan SHARE (Y)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...