BAHAYA TRANS-PACIFIC PARTNERSHIP AGREEMENT ( TTPA ) YANG RAKYAT WAJIB TAHU

BLogTips
0
 
TPPA: 7 Bahana Kepada Negara Dan Rakyat


1. Kos sara hidup meningkat.
Buat masa sekarang, ada beberapa syarikat tempatan yang dibenarkan menghasilkan produk antarabangsa di kilang negara ini. Maka itu menjimatkan kos pengeluarannya dan boleh dijual dengan harga murah.
Tetapi sekiranya TPPA terlaksana, pemasaran akan diambil alih secara langsung oleh syarikat induk dari negara mereka, dan kosnya pasti meningkat.
Produk yang paling terkesan adalah ubat-ubatan. Negara tidak lagi dibenarkan menghasilkan ubat generik daripada formula pengeluar asal, sebaliknya ubat itu akan datang dari negara asalnya sendiri sebagai ubat import dan tentunya harga akan melambung sehingga dianggarkan meningkat hampir 1000%!

2. Syarikat tempatan akan mati
TPPA bermakna syarikat asing bebas beroperasi dalam negara kita. Maka dengan persaingan ini, mustahil syarikat kita mampu hidup. Syarikat asing memiliki dokongan modal yang besar dan produktivi yang tinggi berbanding kita.
Contohnya produk jagung. Katakan ladang jagung Malaysia 10k hektar, boleh jual harga RM1 sekilo. Tetapi Amerika memiliki 200k hektar ladang, dan mampu jual serendah 0.40 sen sekilo. Siapa nak beli jagung kita?
Walaupun murah itu menguntungkan pengguna, kena fikir dua kali. Nanti bila Malaysia tak tanam lagi jagung sebab tak laku, Amerika akan jadi pembekal tunggal jagung di Malaysia. Suatu hari nanti kalau dia jual RM2 sekilo pun, orang akan beli sebab sudah tiada pilihan! Ini cara kapitalis kuasai pasaran.

3. Negara hilang kedaulatan
Kuasa perundangan akan jadi terbatas. Kalau sebelum ini perlembagaan negara dan segala akta persekutuan adalah hukum tertinggi negara, tetapi selepas ini TPPA adalah hukum tertinggi. Mana-mana peruntukan dalam perlembagaan Malaysia yang dianggap merugikan anggota TPPA, boleh disaman di mahkamah antarabangsa.
Contohnya dalam akta filem, negara menetapkan setiap filem yang ingin ditayangkan perlu ditapis oleh Lembaga Penapisan Filem. Tetapi selepas TPPA dimeterai, akta tersebut bakal berdepan saman sekiranya syarikat asing yang mengeluarkan filem-filem tidak bermoral seperti lucah, perkauman dan provokasi agama melampau tidak boleh menjual produk mereka di negara kita.

4. Memasukkan negara dalam blok barat
Geopolitik dunia sekarang sedang mengalami konflik yang amat dahsyat. Setelah kejatuhan segala sistem ekonomi ciptaan manusia, kuasa-kuasa besar cuba meneruskan survival dengan memperkukuh jaringan pengaruh masing-masing.
Dengan TPPA, Malaysia yang selama ini dikenali sebagai negara berkecuali tidak lagi bersifat sedemikian. Secara automatiknya, TPPA akan menjadikan Malaysia sebahagian dari blok kapitalis barat. Hubungan dagang dengan blok anti barat akan terjejas dan bakal merugikan pasaran negara.
Apabila negara tidak lagi memiliki hubungan dengan blok tersebut, Maka dengan mudahnya kita akan jadi boneka barat. Segala polisi yang bakal memberikan ancaman terhadap ekonomi barat akan dikecam dan diambil tindakan. Negara hanya akan jadi barua yang mengkayakan barat, dan melicinkan agenda globalisasi zionis untuk menguasai dunia.

5. Tidak boleh dibatalkan sesuka hati
Sekiranya kerajaan bertukar tangan, dasar percukaian GST mampu dimansuhkan dengan kuasa yang ada. Tetapi tidak TPPA kerana ia melibatkan kepentingan syarikat-syarikat mutinasional dan negara anggota lain. Negara akan berdepan berbagai tuntutan ganti rugi daripada pihak yang terlibat dan ini amat membebankan.
Kita sudah merasai akibat kebisuan rakyat dalam isu GST. Pasti ramai yang menyesal dan bertekad untuk menukar kerajaan kepada pihak yang mampu menangani GST. Tetapi TPPA, semua ini mustahil. Sesal kemudian sudah tidak berguna lagi walaupun kita berjaya gulingkan kerajaan yang ada sekalipun.

6. Hilang nilai dan budaya murni Tanah Melayu
Apabila semua pihak anggota bebas memasarkan produk masing-masing dalam negara, maka segala produk seperti filem, permainan, makanan dan pakaian yang bertentangan dengan budaya luhur kita akan terjejas. Tiada lagi adat ketimuran yang boleh dibanggakan. Generasi masa hadapan akan hidup sebagaimana kehidupan barat sebagaimana yang telah berlaku di Filipina, Singapura, Thailand.

7. Islam terancam
Undang-undang Islamik yang ada hari ini seperti menutup premis sewaktu solat Jumaat, tidak menjual makanan di siang puasa, mengharamkan arak dijual di penempatan Islam, kawalan pembiakan khinzir di kawasan tertentu dan seumpamanya akan berdepan tindakan undang-undang apabila ia didakwa merugikan perniagaan syarikat asing. Kesannya akan membentuk budaya yang sangat liberal dalam Malaysia.

Apa yang paling ditakuti, sekiranya gerakan Islam diberi mandat sekalipun oleh rakyat untuk mentadbir negara, Islam tetap sukar dilaksanakan kerana terikat dengan terma TPPA. Syarikat boleh sahaja menyaman akta syariah negara atas alasan ia merugikan operasi mereka.
Secara mudahnya, TPPA bakal memberikan kuasa kepada syarikat setaraf atau melebihi kuasa sebuah negara berdaulat seperti Malaysia. Pangkat seorang Agung boleh disamakan seperti CEO syarikat sahaja.
Konklusinya, buatlah keputusan dengan bijak. Jangan gadaikan negara dengan kebisuan kita. Sebarkanlah perkara ini seluasnya. Kalau pemimpin negara tidak lagi memikirkan semua ini, biar rakyat yang bangkit tentukan nasib negara mereka sendiri!

Oleh: Alang Shukrimun
Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)