Cara Untuk Tambah Pendapatan Dan Dibayar Dalam Dolar USA

firaz
0

Ringgit Malaysia (RM) adalah mata wang rasmi negara kita yang digunakan untuk melakukan transaksi perdagangan dan perniagaan. Nilai ringgit berubah-ubah mengikut permintaan dan penawaran di pasaran antarabangsa. Nilai ringgit juga dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti prestasi ekonomi, dasar monetari, harga komoditi, pertumbuhan China dan keadaan politik dalam dan luar negara.


Make Money With Youtube

Sejak tahun 2021, nilai ringgit telah menurun berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) dan dolar Singapura (SG). Pada 17 Mei 2022, nilai ringgit merosot kepada RM4.39 berbanding AS$1 dan RM3.17 berbanding SG$1. Ini adalah paras terendah yang pernah dicatatkan sejak krisis kewangan Asia pada tahun 1998.

Make Money With Facebook

Antara sebab utama yang menyebabkan ringgit jatuh adalah pengukuhan dolar AS yang didorong oleh kenaikan kadar faedah AS oleh Rizab Persekutuan (Fed). Kadar faedah yang lebih tinggi menarik pelabur untuk membeli aset dalam mata wang AS yang memberi pulangan lebih tinggi. Ini menyebabkan permintaan terhadap dolar AS meningkat dan menyebabkan mata wang lain termasuk ringgit melemah.

Make Money With Instagram

Selain itu, ringgit juga terjejas oleh ketidakpastian pertumbuhan ekonomi China yang merupakan rakan dagangan terbesar Malaysia. China menghadapi masalah seperti penularan Covid-19, krisis hutang Evergrande, pengawalan sektor teknologi dan tenaga dan kemerosotan aktiviti pembuatan. Ini menjejaskan permintaan terhadap barangan eksport Malaysia seperti minyak mentah, minyak sawit mentah (CPO), getah dan elektronik.

Make Money With Website

Faktor lain yang mempengaruhi nilai ringgit adalah harga komoditi yang tidak menentu. Walaupun Malaysia merupakan pengeksport bersih minyak mentah dan pengeluar utama CPO, produk-produk ini tidak dapat mengimbangi kelemahan dalam sektor eksport lain. Harga minyak mentah juga turun akibat bekalan yang melimpah dan permintaan yang lemah di pasaran global.


Akhir sekali, ringgit juga dipengaruhi oleh keadaan politik dalam negara yang tidak stabil. Krisis politik yang berlarutan sejak tahun 2020 telah menjejaskan keyakinan pelabur dan rakyat terhadap kerajaan dan institusi negara. Ini menyebabkan aliran keluar modal dan pelaburan asing dari Malaysia.


Kesimpulannya, nilai ringgit jatuh berbanding mata wang lain disebabkan oleh pelbagai faktor yang berkaitan dengan prestasi ekonomi, dasar monetari, harga komoditi, pertumbuhan China dan keadaan politik dalam dan luar negara. Nilai ringgit dijangka akan terus berada di bawah tekanan dalam jangka pendek sehingga terdapat perubahan positif dalam faktor-faktor tersebut.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)