TIPS BISNES GAYA McDONALD YANG MENJALANKAN PERNIAGAAN MAKANAN SEGERA

BLogTips
Baru lepas habis menonton movie The Founder.
Ini kisah benar bagaimana empayar McDonalds bermula.

Dan baru saya tahu pemilik resepi Hamburger McD bukan datangnya dari Ray Kroc, yang terkenal sebagai individu yang membangunkan empayar McD.

Ray Kroc sebelum terjebak di dalam bisnes ini, merupakan seorang SALESMAN yang menjual sebuah produk untuk kegunaan restoran-restoran.

Situasinya ketika itu sangat teruk, di mana setiap kali beliau ke restoran untuk menjual produk tersebut semua akan di REJECT.

Sehinggalah satu hari beliau berjumpa dengan pemilik sebuah restoran Hamburger iaitu McDonalds yang terletak di Southern California.

Pertama kali beliau sampai di restoran ini, kelihatan pelanggan beratur sangat panjang dan beliau turut sama beratur dan terfikir -- pasti pesanan beliau akan dapat lewat.

Namun, yang beliau tidak sedar, konsep restoran itu adalah fast food. Maka, burger sudah di masak awal dan pelanggan tidak perlu menunggu lama.

Beliau sangat tertarik dengan konsep yang di ketengahkan, lalu berjumpa dengan pemilik Restoran McD tersebut iaitu Mac dan Dick McDonalds -- adik beradik yang menjalankan perniagaan ini.

Ray mempelawa mereka untuk dinner dan sangat teruja mahu mengetahui bagaimana mereka dapat membuatkan burger tersebut di masak dengan cepat dan pelanggan boleh menerima pesanan mereka dengan cepat.

SISTEM dan SOP

Pasangan adik beradik ini menceritakan bagaimana mereka membina floor plan (bahagian operasi) dan membuat training secara Role Play kepada semua staff.

Mereka lakarkan floor plan -- kedudukan setiap point gerak kerja di atas sebuah court. (Rujuk pada gambar) dan setiap staff yang bertugas harus melakonkan cara bagaimana sesuatu tugasan itu dapat di selesaikan.

Setelah 3kali perubahan, dan 6 jam training, satu flow yang efektif diperolehi.

Mereka menggunakan separuh mesin dan separuh manual dengan bantuan SOP yang tersusun.

Antara SOP penting -- pelanggan akan dapat burger mereka dalam masa kurang 1 minit.

Ray Kroc sangat teruja dengan cerita mereka dan mula memberi cadangan iaitu -- restoran mereka harus di francaiskan.

Setelah beberapa siri perbincangan, pasangan adik beradik tersebut bersetuju untuk bekerjasama dengan Ray Kroc dengan menandatangani satu perjanjian.

Dan di sinilah bermulanya pengembangan bisnes McD berlaku di bawah Ray Kroc.

-----------------
Apabila menonton cerita ini, banyak persamaan dengan nota-nota bisnes yang di baca dan diimplemenkan.

Iaitu -----

✔ Apabila berbisnes, cari partner yang tahu mengenai bisnes, bukan membuat produk. Ray Kroc tidak pandai membuat burger walau sebiji

✔ Apabila berbisnes, cari partner yang tahu bagaimana mahu mengembangkan bisnes.

✔ Apabila berbisnes dan mahu mengembangkan bisnes tersebut, ia tiada kaitan dengan emosi. (Dalam cerita ini ada di paparkan bagaimana pasangan adik beradik tersebut sangat emosi apabila Ray Kroc banyak membuat keputusan yang mereka tidak setuju akibat banyak elemen emosi terbabit)

✔ Apabila berbisnes, delegate task yang kita tidak mampu lakukan kepada orang lain. Ray Kroc tidak berupaya untuk memantau kualiti restoran franchise yang lain, maka beliau lantik seorang Pengurus bagi memantau kualiti produk setiap restoran francgise tersebut.

✔ Yang paling utama, McD bukan mendapat keuntungan dari menjual hamburger. Ada satu babak di mana , Ray Kroc tidak dapat langsaikan hutangnya akibat beliau bergantung kepada royalti 1.4% dari penjualan burger, di mana ada restoran yang tidak mencapai revenue yang sepatutnya.

✔ McD membuat duit dari sewaan tanah di mana Restoran McD di bina dan Franchisee harus membayar sewaan tersebut kepada McD. Ray Kroc di nasihatkan oleh seseorang yang beliau terjumpa di bank ketika mahu nego tentang loan yang tertunggak

👉 McD tidak boleh buat duit dengan hanya mendapat royalti dari penjualan burger.

👉 McD sebenarnya menjalankan bisnes real estate

👉 Di sini lah untung sebenar mcd yang membolehkannya berkembang

Overall, cerita ini sesuai di tonton oleh pemilik-pemilik bisnes yang mahu mengembangkan bisnes.

Selamat menonton.