HOW TO BLOG: CARA MENUKAR RESPONSIVE BLOGGER TEMPLATES DENGAN PERCUMA

firaz
0
Template adalah satu reka bentuk atau design bagi sesebuah website atau blog. Bagi pengguna blogspot anda telah diberikan template yang disediakan oleh latform blogspot. Terdapat pelbagai template yang telah disediakan. Namun begitu tempalte yang disediakan oleh blogspot terlalu simple dan kosong. Oleh itu anda perlu kreatif menggunakan kod CSS untuk membentuk template atau design blog anda. 

Tetapi anda tidak perlu risau jika anda tidak pandai untuk menggunakan CSS atau mereka bentuk template blog anda. Ini kerana anda boleh menggunakan template yang telah disediakan di alam maya ini secara percuma. Malah design template ini cukup lengkap seperti template premium yang berharga berpuluh ringgit.


DAPATKAN TEMPLATE PERCUMA.

Ada pelbagai website yang menawarkan template percuma di dalam alam maya ini. Disini admin senaraikan dua website yang terbaik untuk mendapatkan template percuma ini

Contoh website yang menyediakan template untuk pengguna blog
1. Anda boleh dapatkan template percuma dari website https://gooyaabitemplates.com/.  
    Mereka mepunyai beratus template untuk anda pilih secara percuma dan terbaru dari pelbagai jenis.

2. Website ke dua anda boleh dapatkan secara percuma di Way2Themes di link ini http://www.way2themes.com/
    Juga banyak pilihan untuk anda mereka bentuk blog anda.


BAGAIMANA CARA MENUKAR TEMPLATE BLOG

1. Download dahulu template yang anda inginkan dari website diatas atau dari mana sahaja website yang menyediakan template percuma.

2. Log in blogspot anda.

3. Klik button THEME disebelah kiri dashboard blogspot anda.

4. Klik button BACKUP/RESTORE yang terdapat disebelah atas kanan dashboard blogspot anda.

Contoh Dashboard Blogspot
5. Klik button DOWNLOAD THEME terlebih dahulu untuk backup blog anda jika template yang dipilih tidak sesuai untuk anda.

6. Upload file template yang anda inginkan yang telah anda download dari website yang menyediakan tempalte free. Pastikan file yang anda upload adalah yang mempunyai tanda XML.

7. Selepas upload klik OK. FINISH.

8. Blog anda telah mempunyai template baru. Pastikan anda edit template anda dengan menekan button LAYOUT pada dashboard blogspot anda. 


Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)