PELAJAR SEKOLAH CONTENG BAJU BOLEH, SOLAT JEMAAH LEPAS WAKTU SEKOLAH DIKECAM.

BLogTips
0
Wahai Ibu Bapa, awasilah anak-anak kita. Ada kalanya redha dengan kehidupan yang susah dan sederhana itu lebih baik dari hidup mewah yang menjadikan kita togho (melampau) dan akhlak jadi tidak tentu hala.

Ketika hidup orang Melayu di tahap susah dahulu, masing-masing tahu berjimat. Baju dan buku sekolah tetap dipelihara untuk diguna semula. Kalau tidak untuk diri sendiri, mungkin untuk adik beradik, saudara mara atau jiran tetangga.


Apabila tabiat buruk ini tidak dicegah ketika ia bermula sedikit masa dahulu, kini tabiat ini sudah membentuk habitat.

Ya... habitat pelajar yang sudah tidak lagi terdidik... yang sudah tidak lagi kenal batas jantina.., sudah jadi sombong dan pemboros.

Semua ini ada kaitan dengan kemewahan rezeki yang telah Allah kurnia. Lihat sahaja motosikal dan kereta yang diberikan ibubapa, lihat sahaja jenis gajet mereka.

Semua ini ada kaitan dengan sikap liberal dan 'tidak apa' oleh ibubapa, saudara mara dan jiran tetangga. Sekarang ini nak tegur mereka pun sudah tidak berani.

Sekarang ini guru disiplin, ketua kampung, imam masjid bahkan saudara mara sendiripun cuma boleh 'tengok' sahaja mereka bercengkerama, bahkan merokok di depan pagar sekolah.


Itu belum masuk lagi 'acara' gila selepas habis periksa. Lelaki perempuan sewa hotel atau berhimpun di 'private house' yang di'hadiahkan' oleh ibubapa. Beramai-ramai mereka meraikan 'hari akhir' persekolahan selepas SPM.

Apabila diserbu, ada yang dengan selamba saja menempelak penguatkuasa yang itu adalah hak 'peribadi' mereka.

Dengan rokok dan arak di tangan, dengan pakaian tidak cukup kain dan lelaki perempuan ramai-ramai duduk 'bersentuhan' rapat-rapat di atas katil, mereka masih katakan itu hak peribadi mereka???

Inikah anak-anak 'pintar' yang sudah sangat yakin dan terjamin akan masuk universiti selepas SPM? Pasti benarkah yang mereka ini tidak akan masuk sekolah lagi (mungkin perlu tingkatan 6) sehingga pakaian sekolah harus dimusnah?

APAPUN JANGAN TERKEJUT DENGAN SEMUA INI KERANA PELBAGAI TARIAN SEKSI, LAKONAN LUCAH, NYANYIAN CINTA BERAHI SUDAH PUN DI'AJAR'KAN DAN DIPERSEMBAHKAN DALAM ACARA RASMI SEKOLAH. TENTUNYA ITU LAH JUGA 'MINAT' SANG GURU.

ADA YANG BARU NAK ANJURKAN SOLAT BERJEMAAH DI SEKOLAH PUN SUDAH DITENTANG DENGAN LANTANG.


Sesungguhnya kita sudah tiada masa untuk berpolitik tentang ini. Yang perlu hanyalah tindakbalas segera untuk mencegah dan memberhentikan segalanya.

WARGA PRIHATIN

Kredit untuk mereka yang mengengahkan isu ini berserta gambar-gambar sebagai bukti. Semuga ia mampu mengetuk pintu hati ibubapa dan generasi muda kita.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)