Sejak pengumuman tarikh pilihan raya umum ke 14 oleh SPR, rakyat mula menunjukkan sokongan mereka pada parti-parti yang bertanding.
Media sosial terutama facebook dan twitter terus menjadi pilihan utama beberapa pihak untuk membuat undian. Seperti pilihanraya sebelum ini Parti Pembangkang terus menguasai undian.
Pakatan Harapan terus mendominasi pilihan pengguna media sosial samada di twitter mahupun di facebook.
Malah dalam page siakap keli juga pakatan harapan masih mendominasi separuh daripada jumlah pengundi yang mengundi.
Bagaimana pun, undian di media sosial bukan melambang realiti semasa trend pengundi di Malaysia kerana sebab-sebab berikut.
1. Media sosial kebanyakkan adalah dikalangan remaja yang belum layak mengundi.
2. Pengundi atas pagar tidak berminat untuk terlibat dengan undian yang tidak bermakna ini.
3. Pengundi majoriti kebanyyak adalah warga dewasa yang tidak mempunyai socmed.
Namun begitu, keputusan undian ini akan memberi kelegaan dan semangat buat parti lain untuk terus berusaha memenangi PRU 14 yang sebenar.
Media sosial terutama facebook dan twitter terus menjadi pilihan utama beberapa pihak untuk membuat undian. Seperti pilihanraya sebelum ini Parti Pembangkang terus menguasai undian.
Pakatan Harapan terus mendominasi pilihan pengguna media sosial samada di twitter mahupun di facebook.
Malah dalam page siakap keli juga pakatan harapan masih mendominasi separuh daripada jumlah pengundi yang mengundi.
Bagaimana pun, undian di media sosial bukan melambang realiti semasa trend pengundi di Malaysia kerana sebab-sebab berikut.
1. Media sosial kebanyakkan adalah dikalangan remaja yang belum layak mengundi.
2. Pengundi atas pagar tidak berminat untuk terlibat dengan undian yang tidak bermakna ini.
3. Pengundi majoriti kebanyyak adalah warga dewasa yang tidak mempunyai socmed.
Namun begitu, keputusan undian ini akan memberi kelegaan dan semangat buat parti lain untuk terus berusaha memenangi PRU 14 yang sebenar.