Langkah Pencegahan Penyakit Kaki Tangan dan Mulut (HFMD) Yang Menyerang Utara Malaysia

BLogTips
0
SAH! KENA PENYAKIT KAKI, TANGAN DAN MULUT (HFMD). Amaran post ni agak panjang sebab bonda nak share dengan kawan-kawan yang first time mom apa itu HFMD.

HFMD ni adalah sejenis penyakit yang boleh berjangkit dan disebabkan virus. So kalau si comel korang ada simptom macam aisy ni, please jangan bawa keluar jalan-jalan. Duduk diam-diam dalam rumah je taw!


Simptom awal bonda detect aisy ni start hari ahad 1/4/18 bertukar dari aktif ke pasif. Diam je. tengok upin ipin pun mata kuyu semacam! Hairan bin ajaib bonda dengan aisy. demam takde pun. Just batuk dan poo poo tu cair je.

Lain kanak-kanak lain simptomnya. Ada yang start dengan ulser yang banyak dalam mulut lepas tu baru start ruam di tangan dan kaki.

2 jenis virus yang boleh menyebabkan HFMD ni adalah virus Coxsackie & virus entrovirus.


Isnin aisy macam biasa pergi school. Balik school tu aisy takde menunjukkan sebarang tanda ruam atau apa-apa lagi. Tapi bila petang tu bonda perasan macam naik bintik-bintik kecil area mulut.

Dalam hati ni eh aisy ada food allergy ke? Sebelum ni telan semua benda takde masalah pun? Bonda rilek lagi. Sedapkan hati. Allergic je tu.
Sorry aisy silap bonda.😔

Sampai malam tu waktu aisy tidur bonda perasan bintik-bintik area mulut aisy tu makin menjadi-jadi. Terus bonda check area tangan ada sebijik bintik merah. Naluri bonda dah syak ni HFMD.


bintik-bintik ada jugak area dada aisy tapi takde dekat tapak kaki. Nak kata demam campak atau cacar air, aisy dah pernah kena. Sedapkan hati lagi, nyamuk gigit aisy kot ni. Yang ni rasa nak hempuk diri sendiri dengan kuali je bila bonda ingat balik. 🤣

Bangun pagi tu aisy bersiap nak pergi school, bonda duk urut dada, belakang dada & tapak kaki aisy dengan balm respire resque untuk kurangkan batuk, bonda perasan dah banyak naik bintik-bintik merah dekat tapak kaki. Terus tukar uniform school, bawak pergi klinik primer cherang. Doktor tak boleh diagnosis sebab bintik-bintik merah tu ada jugak area badan yang lain.


Balik rumah untuk elakkan aisy gatal, terus bonda mandikan aisy dengan air rebusan daun semambu. Part gatal ni je kena risau sebab kalau anak gatal, anak tak selesa seterusnya mula la merengek tak tentu pasal.

Lepas tu bonda sapu dengan cream yang doktor bagi tu. Dot dot je. sambil-sambil tu urut perut aisy dengan happy burpy untuk legakan perut. Terus bonda kena bom! Takpe lah kena bom pun bila tengok aisy senyum, bonda tahu anak bonda dah selesa. Poo poo pun tak cair macam first day dah.

Hari ni jumpa doktor & confirm aisy kena HFMD. Penyakit ni tak perlukan ubat atau antibiotik dalam kebanyakan kes. Selalunya doktor akan bagi ubat untuk turunkan suhu demam dan cream untuk elakkan anak kita gatal.

Tapi bonda perasan lepas je mandi degan air daun semambu tu, cepat je bintik-bintik merah tu kering. Doktor pun cakap dah nampak kering tu. Korang anak yang kena demam campak atau cacar air pun boleh cuba tips ni untuk hilangkan gatal atau miang di badan anak tu. kat bawah ada gambar daun tu ok.

Kalau anak korang terkena HFMD, galakkan mereka untuk minum air yang banyak dan berehat. Paling penting, asingkan anak daripada kanak-kanak yang lain. sebaiknya 2 minggu lah. In case tengok anak tu demam tinggi lebih dari 4 hari dan lemah je terus bawa ke hospital. Bimbang dehidrasi atau jangkitan ke bahagian otak.

HFMD akan sembuh sendiri. Cuma mengambil masa. So mak-mak kena sabar lah. Doktor ada bagitahu tadi parents yang kerja government ada cuti khas untuk anak yang kena HFMD. Kerja swasta bonda tak sure.

Thanks korang sudi baca pengalaman bonda.

Semoga post ni dapat bantu first time mom tahu simptom HFMD dan bersedia menghadapinya. 😉

anak sape pernah kena HFMD? jom kongsi pengalaman korang dengan bonda.

Kredit owner page

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)