Resepi Kuah Kacang Yang Terbaik Untuk Sate, Pasti Anda Menjilat Jari

firaz
Memang kuah kacang ni kalau takde dia, nak makan nasi impit ke, sate ke , gado-gado ke memang tak sah kalau takde. Tapi sesedap mana pun sate ,gado-gado, kalau kena elok dengan kuah kacang pekat,baru terangkat habis.

Nak cicah cucur udang dengan kuah ni pun memang terbaik.

Tips untuk hasilkan resepi kuah kacang simple tapi marvelous ni:

1- Goreng tanpa minyak dulu kacang tanah atau kita panggil proses sangai. Bila dah masak, ketepikan. Untuk buat kuahnya , tak perlu buang kulit kacang. Nanti dikisar bersama air. Kisar pula jangan terlalu halus,cukup 80-85% baru sedap.

2- Untuk dapatkan kuah kacang yang cantik , tambah gula perang atau gula merah ke dalam kuah.Nampak kaler coklat dan gelap.

3- Kalau nak buat makan sendiri , air jangan buh banyak.Cukup sekadar anggaran 1.5l-2l untuk dapatkan kuah yang pekat dan sedap.

Kalau di tempat saya, kuah kacang Kelantan memang terkenal untuk dimakan bersama nasi impit bersama sambal ikan untuk sarapan pagi.Memang sedap sangat selain buah cicah sate.

Terima kasih kepada Puan Ruziati Amat Sarbini yang sudi share resepi kuah kacang simple hasil air tangan arwah ibunya.Sama-samalah kita sedekahkan Al-fatihah untuk arwah.

Bahan Resepi Kuah Kacang Nasi Impit buat makan dengan nasi impit, dengan sate aduhh memang terbaik ni kan. Selamat mencuba