Tips Makanan Untuk Bayi Yang Perlu Diketahui Oleh Para Ibu Bapa, Mudah Sahaja

firaz
Apabila anak berusia 6 bulan dan ke atas, ibu pasti sudah mulai sibuk dan mungkin sedikit bingung berapa kali nak bagi makan dan banyak mana nak bagi makan.

Ibu sebenarnya tidak perlu gusar atau bingung kerana its simple. And when its simple, try not to be complicated.

Anak berusia 6 bulan hingga 8 bulan, kekerapan pemberian makanan utama (breakfast, lunch and dinner) adalah 2 hingga 3 kali ikut penerimaan bayi tersebut. Tiada paksaan. Namun apabila mereka tidak mahu, ibu boleh cuba sebentar lagi. Mungkin anak mengantuk atau tidak selesa.
.
Kekerapan pemberian snek pula adalah 1 hingga 2 kali sehari. Snek adalah makanan yang di beri di antara waktu makan utama. Seperti susu, buah-buahan segar, buah-buahan kering seperti kismis, kurma dan prun. Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa snek TIDAK BOLEH MENGANTIKAN MAKANAN YANG SEPATUTNYA DI BERI PADA WAKTU MAKAN UTAMA!
.
Elakkan memberi snek pada waktu hampir dengan makanan utama kerana di khawatirkan ia akan mengganggu pengambilan makanan sajian utama yang membantu menyumbang tenaga khususnya dalam perkembangan bayi.
.
Pada usia 6 hingga 8 bulan, adalah di sarankan untuk makanan bertektur halus seperti puree kemudian semakin solid seperti di lenyek dan berubah kepada separa pepejal sesuai dengan peningkatan usia mereka dari 6 bulan hingga 8 bulan.
.
Jangan alpa tentang pertukaran tekstur ini.
.
Makanan utama untuk usia begini disarankan pada amount 1/2 cawan iaitu kira-kira 100mls. Tapi sekiranya anak sudah menolak sebelum habis setengah cawan itu, jangan lah panik dahulu, kerana mereka baru sahaja di perkenalkan dengan sesuatu yang baru.
.
Beri mereka masa, insyallah mereka akan terima secara bertahap. Ibu boleh cuba lagi sejam kemudian dan lihat respon mereka.
.
Snek pula banyak mana? Sekitar 1 ke 2 sudu makan iaitu dalam 10-20 mls sekali hidang.
.
Susu ibu? On demand..dah makan baru offer susu ibu, biar mereka terbiasa dengan makanan. Sebelum ini "lapar" sahaja di beri susu ibu sebagai makanan penghilang lapar. Sekarang masa adaptasi untuk mereka mengenali makanan.
.
Jom kita mulakan dengan baik dan betul, kerana 2 tahun dan kebawah adalah masalah kritikal pertumbuhan seorang anak!
.
Nota kaki:
Ibu boleh mengubah tektur makanan anak perlahan-lahan dari usia 6 bulan menuju ke 8 bulan. Sekiranya ia tidak di lakukan, anak sudah terbisa untuk makan bubur dan kurang merangsang pembentukan rahang dan mulut dengan baik. Tekstur yang berubah juga merangsang sensorik di dalam mulut mereka agak tidak menjadi seorang pemilih makanan kelak.

Jika perlukan maklumat lanjut, boleh dapatkan di klinik kesihatan atau klinik desa yang berdekatan

Sumber :