President USA Trump Berunding Dengan Taliban Secara Rahsia, Apakah Taliban Konspirasi Yang Diwujudkan USA

firaz
Trump baru saja membatalkan perjumpaan rahsia dengan Taliban di Camp David untuk membincangkan "deal" menarik keluar askar US dari Afghanistan.

Ramai mungkin tak sedar bahawa Perang US di Afghanistan sebenarnya masih belum tamat, walaupun dah 18 tahun berlalu. Itu menjadikan Perang Afghanistan ni sebagai "the longest war" dalam sejarah US, mengatasi rekod Perang Vietnam (1965-1973).

Beberapa hari yang lepas, ada ura-ura Trump dan Taliban dah capai "deal" untuk menamatkan perang dengan menarik keluar askar US secara berfasa, mengurangkan jumlah askar US di Afghanistan dari 14,000 kepada 8,500. Tapi Taliban tak puas hati dengan terma dan syarat deal tersebut. Taliban nak semua askar US keluar, dan juga kuasa dalam kerajaan Afghanistan. Bila semua tu tak ditunaikan, maka Taliban melancarkan serangan letupan sini sana sebagai tanda protes.

Jadi Trump rasa tak guna nak meneruskan perundingan, lebih baik cancel buat sementara waktu. Dan gaya perundingan Trump pun memang macam tu, suka cancel perundingan separuh jalan untuk menampakkan diri "in control". Kata Trump dalam buku "The Art of the Deal": "the worst thing you can possibly do in a deal is seem desperate. That makes the other guy smell blood, and then you're dead".

Warga Twitter terkejut dengan pengumuman tersebut. Macam mana US boleh berunding dengan Taliban, yang mereka anggap sebagai dalang 11 September? Jadi mereka pun duk serang Trump dekat Twitter, lagi-lagi nak dekat dengan ulang tahun peristiwa 11 September tersebut. Warga Twitter tak kira orang US ke orang Malaysia, perangai sama je, cara pemikiran superficial.

sambung baca disini 

Kredit buat owner artikel..