Kisah Penipu Kantoi Jual Durian Dari Rumah Kerumah Yang Perlu Di Ambil Pengajaran

firaz
Hampir ditipu penjual durian yang meronda di taman perumahan.

Sekitar jam 2.30tghari ada penjual durian yang datang, selepas berpuashati dengan harga sekilo RM22 durian kahwin saya pun bersetuju untuk beli..Tapi mereka beria2 cakap akan tolong kupaskan siap2 letak dalam bekas terus, saya macam hairan, biasanya akan letak dalam bekas bila kita beli durian di lokasi jauh shj, ni depan rumah je kot..tapi penjual meyakinkan mengatakan beliau rasa xseronok if balik pembeli dapat buah xelok, so if buka beliau rasa senang hati..ok..fine..if itu alasannya why not?

Selepas pilih2, campur buah kecil dan besar total 9 biji dan beliau bagi sebiji percuma. Ok alhamdulillah saya doakan beliau murah rezeki. Maka mereka pun timbang yg 9 biji...bila mereka ambik penimbang saya dah musykil..kenapa pakai penimbang yg jenis cangkuk tu..penjual kot..mesti kene ada penimbang yang sesuai...cepat shj proses menimbangnya..terus beliau menunjukkan bacaan 36...dengan pastas mereka terus kupas buah yang kecil..dan tiba2 penjual 1 bertanya kepada si penimbang ' ta kan tao ma?'(dia nampak tak)😬😬😬..tukang penimbang menjawab ' mei you, ta mei you kan tao'(xde, die xnampak tadi)😬😬😬...ok..aku faham kot🤬🤬🤬..now..you're cheating me...tapi mereka dah kupas yg buah kecil dulu.

Saya pun mulakan sesi soal jawab:
Saya: sorry sir berapa biji tadi? 
Penjual: 9 biji
Saya: total berapa kilo?
Penjual: 36kg
Saya: xkan la sebiji 4kg?
Penjual: ya la..average 3-4kg.
Saya: ya la if average 3-4kg xkan 36kg.
Saya: saya xpercaya la..saya nak ambil penimbang dalam rumah sekejap. So, please berhenti kupas dulu.

Saya pun masuk dan ambil penimbang 10kg  sambung baca disini