Food Rider Ditegur Imam Baring Dalam Masjid Beramai-Ramai Sambil Tunggu Order

firaz
0

Sikap Imam Masjid Menyantuni Foodrider Yang Tumpang Rehat Di Masjid Benar² Menyentuh Hati.



Kisah kelmarin, singgah di salah satu masjid di Pasir Mas Kelantan, terdengar sayup² percakapan Tok Imam (agak aku tengok pada gaya) dan AJK Masjid perihal segerombolan anak muda Foodpanda yang menjadikan masjid itu sebagai port untuk rehat dan menunggu pesanan order seterusnya.


Meluru Imam keluar ke arah anak² muda yang melepak tadi.. Dalam hati kecil hati aku berdetik "Haa sudah, kena hambat budak² ni.. Siap baring tidur lagi di beranda".. 



Anggapan aku ternyata meleset bila mendengar Tok Imam tadi menyapa lembut.."Anak² datang dari mana ni? Kenapa tak buka kipasnya?" tersipu-sipu budak² tadi menjawab "Takpelah.. Tak panas mana lagi ni"


Jadikan masjid mesra pengguna dimana proses pendidikan awal dan semaian perasaan cintakan masjid. 


"Berilah khabar gembira kepada orang-orang yang berjalan dalam kegelapan menuju ke masjid dengan cahaya yang sempurna pada hari kiamat”.-Riwayat Ibn Majah (781)


Menjinakkan anak² muda dan menarik mereka ke Masjid boleh menjadikan jiwa mereka terisi, akhlak mereka diunggulkannya serta kehidupan mereka lebih bermakna untuk menjadi orang dewasa yang benar² mampu menggalas tugas sebagai hamba Allah yang soleh dan pada masa akan datang.


Kredit: MdSutnan Al Klattenie 

Via Kelantan

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)