Disuruh Datang Awal Check In, Netizen Serang Page Kerajaan

firaz
0

Cuba memberi nasihat untuk datang check in seawal 3 jam untuk mengelakkan kesesakan di kaunter pendaftaran.



Facebook Imigresen KLIA di serang oleh netizen dengan pelbagai saranan dan nasihat tidak kurang juga secara sinis meminta untuk membuka lebih banyak kaunter check in ketika waktu puncak.


(1) Cara Check In Air Asia (Online, Kaunter, Kiosk & Aplikasi)


(2) 6 Info Perlu Tahu Sebelum Naik Flight (Terutama International


(3) Semak 10 panduan ini terlebih dahulu sebelum anda terbang ke



Berikut komentar yang sempat di ambil dari facebook page agensi kerajaan tersebut;


U can better manage the queue and clearance process. Staffs’ effort make the difference. Learn from the immigration officers at Changi, Survanabhumi and Cengkareng. They do a decent and much better job. If you strive and sincerely want to  improve, do consider. Otherwise, don’t bother



I can arrive at changi airport just 1 hour early before my flight and the check in process is smooth 🙂


Why does this  keep happening.im sure  they have enough staff to  comply to all this..I think the new GOVERNMENT  we have elected  should give immediate  priority  to this matter  and  get it sorted .tx


I spend 2 hours going through immigration and give 4 hours checking in at Heathrow. What's the difference? All airports are more or less the same. Cool it guys.


One suggestion and everything will be efficient - Less teh tarik and makan karipap break!




Kesesakkan check in di airport boleh berlaku kerana beberapa sebab, antaranya:


- Banyak penumpang yang ingin menaiki penerbangan pada waktu yang sama, terutamanya pada musim cuti atau perayaan.


- Penumpang tidak membuat online check-in sebelum sampai ke airport, atau tidak mencetak boarding pass sendiri di kiosk atau aplikasi telefon pintar.


- Penumpang membawa bagasi tangan yang melebihi had berat atau saiz yang ditetapkan oleh syarikat penerbangan, atau membawa cecair yang melebihi 100ml dalam satu bekas.


- Penumpang tidak menyediakan dokumen perjalanan yang lengkap dan sah, seperti pasport, visa, sijil vaksinasi atau ujian COVID-19 jika diperlukan.


- Penumpang menghadapi masalah teknikal atau kerosakan mesin semasa check-in di kaunter atau kiosk.


Untuk mengelakkan kesesakkan check in di airport, anda boleh mengambil langkah-langkah berikut:


- Buat online check-in secepat mungkin sebelum pergi ke airport. Anda boleh buat online check-in melalui laman web atau aplikasi syarikat penerbangan anda. Contohnya, AirAsia membolehkan anda buat online check-in 14 hari sebelum penerbangan.


- Cetak boarding pass anda sendiri di rumah atau di kiosk yang disediakan di airport. Jika anda menggunakan aplikasi telefon pintar untuk check-in, pastikan anda memuat turun e-boarding pass anda atau gunakan 2D barcode.


- Pastikan bagasi tangan anda tidak melebihi had berat atau saiz yang ditetapkan oleh syarikat penerbangan anda. Anda boleh rujuk laman web syarikat penerbangan anda untuk maklumat lanjut. Jika anda membawa bagasi untuk check-in, letakkan di baggage drop-off counter.


- Pastikan anda membawa dokumen perjalanan yang lengkap dan sah, seperti pasport, visa, sijil vaksinasi atau ujian COVID-19 jika diperlukan. Anda juga perlu mematuhi semua protokol kesihatan dan keselamatan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa tempatan dan destinasi anda.


- Sampai ke airport lebih awal daripada waktu pelepasan penerbangan anda. Biasanya, kaunter check-in akan ditutup 60 minit sebelum waktu pelepasan. Anda juga perlu memberi masa untuk melalui pemeriksaan kastam dan keselamatan.


Semoga panduan ini dapat membantu anda untuk mengurangkan kesesakkan check in di airport dan menikmati perjalanan anda dengan lebih lancar. Selamat berjalan! 🛫




Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)