Hukum Haram Minum Arak Berbeza Ke Dengan Hukum Haram Isap Vape? Haram Ada Berapa Jenis?

firaz
0

Adakah Hukum Haram minum arak dengan hukum haram isap vape adalah berbeza?. Kenala peminum arak dikenakan hukuman, manakala penghisap rokok atau vape hanya diberikan nasihat untuk berhenti tanpa ada hukuman yang layak kerana menghisap vape atau rokok adalah haram?



Hukum Haram minum arak adalah berdasarkan dalil-dalil yang jelas dari al-Quran dan al-Sunnah yang menunjukkan bahawa arak adalah khamr yang najis dan memabukkan.


Hukum haram isap vape pula adalah berdasarkan ijtihad para ulama yang melihat bahawa vape adalah memudaratkan kesihatan dan bertentangan dengan maqasid syariah. 


Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia pada 21 Disember 2015 telah memutuskan bahawa penggunaan rokok elektronik dan vape ini adalah haram.


Ini kerana vape mengandungi nikotin yang boleh membunuh seorang dewasa jika diserap dalam darah dan juga mengandungi bahan-bahan yang boleh menyebabkan kanser.




Cara untuk berhenti isap vape adalah dengan mempunyai motivasi yang kuat, mengidentifikasi pemicu, meminta dukungan, dan mencari bantuan medis jika perlu. Berikut adalah beberapa langkah yang boleh anda cuba:


- Tuliskan alasan yang mendorong anda untuk berhenti isap vape dan baca kembali tulisan tersebut untuk memotivasi anda jika situasinya mulai terasa menyulitkan. Ingatlah bahawa vape adalah berbahaya kepada kesihatan dan boleh menyebabkan kanser, penyakit kardiovaskular, dan kematian.


- Identifikasi pemicunya agar bisa anda hindari di kemudian hari. Akan selalu ada beberapa aktivitas yang dapat mengembalikan keinginan merokok anda. Untuk menghindarinya, cobalah menyusun daftar berisi situasi dan lokasi yang biasanya anda isi dengan merokok, dan labeli seluruhnya sebagai pemicu yang harus anda hindari setelah berhenti merokok.


- Tentukan apakah penggunaan rokok elektrik akan dihentikan secara bertahap atau cold turkey. Sejatinya, anda memiliki dua buah opsi, yaitu untuk menghentikan konsumsi rokok elektrik dengan menurunkan kadar nikotinnya secara bertahap, atau menghentikan konsumsi rokok elektrik secara cold turkey.


- Pilih orang yang dapat menjadi pendukung anda dalam proses berhenti isap vape. Anda bisa meminta bantuan dari keluarga, teman, atau profesional kesehatan yang dapat memberi anda nasihat, dorongan, dan sumber daya yang berguna untuk berhenti isap vape.


- Cari aktivitas pengganti lainnya yang lebih sehat dan bermanfaat. Anda bisa mencoba olahraga, meditasi, hobi, atau apa saja yang dapat mengalihkan perhatian anda dari keinginan merokok. Anda juga bisa mengunyah permen karet, makan permen, atau minum air putih untuk mengurangi rasa bosan atau stres.


- Cari bantuan medis jika anda mengalami gejala penghentian nikotin yang parah atau tidak dapat diatasi. Gejala penghentian nikotin bisa meliputi sakit kepala, gelisah, mudah marah, sulit tidur, depresi, atau keinginan merokok yang kuat. Anda bisa berkonsultasi dengan dokter anda tentang obat-obatan atau terapi nikotin yang dapat membantu anda berhenti isap vape.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)