Ohh Artis: Syamsul dan Puteri Sarah Sah Melafazkan Cerai Hari Ini Di Mahkamah?

firaz
0

Shamsul Yusof, pengarah filem terkenal dan anak kepada Yusof Haslam, telah bercerai dengan isterinya, Puteri Sarah Liyana, selepas hampir sembilan tahun berumah tangga. Pasangan ini dikurniakan dua orang anak, Syaikhul Islam dan Sumayyah.

 


Sumber rujukan

Individu Dakwa SudahBercerai Dengan Syamsul Yusof Sebaik Pulang Kerjakan Umrah, Ini Jawapan DariPuteri Sarah

Peguam siasat dakwaanSyamsul pernah cerai PuteriSarah

Perkahwinan PuteriSarah, Syamsul tak dapat diselamatkan

Rundingan buntu...Syamsul dan Puteri Sarah akhirnya sepakat untukbercerai

 


Kronologi kisah rumah tangga mereka

 

- Pada Mac 2014, Shamsul dan Puteri Sarah melangsungkan perkahwinan di Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur. Mereka bertemu semasa berlakon bersama dalam filem KL Gangster 2 pada 2013.

- Pada Jun 2022, kisah rumah tangga mereka menjadi tular apabila seorang wanita bernama Ira Kaza mendakwa mempunyai hubungan sulit dengan Shamsul. Ira juga mendakwa Shamsul pernah melafazkan talak dua kali kepada Puteri Sarah pada tahun 2020.

- Pada Julai 2022, Puteri Sarah mengambil tindakan undang-undang terhadap Shamsul dengan memfailkan saman nusyuz dan permohonan cerai di Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan. Beliau juga mendapatkan injunksi untuk menghalang Shamsul daripada membuat kenyataan di media sosial.

- Pada September 2022, Mahkamah Syariah menolak permohonan injunksi Puteri Sarah dan memerintahkan kedua-dua pihak untuk menjalani proses Jawatankuasa Pendamai (JKP) bagi menyelesaikan konflik rumah tangga mereka.

- Pada Oktober 2022, Puteri Sarah pergi menunaikan umrah bersama anak-anaknya dan bercuti di sana untuk menenangkan fikiran. Beliau juga mendedahkan bahawa Shamsul masih berjumpa dengan anak-anak dan tidak mengabaikan nafkah mereka.

- Pada November 2022, JKP mengeluarkan laporan bahawa usaha pendamaiannya gagal kerana kedua-dua pihak tidak dapat mencapai kata sepakat. Laporan itu juga mendakwa bahawa Shamsul pernah melafazkan talak dua kali kepada Puteri Sarah pada tahun 2020.

- Pada Disember 2022, Mahkamah Syariah mengesahkan perceraian Shamsul dan Puteri Sarah secara baik. Kedua-dua pihak bersetuju untuk memberikan hak penjagaan anak-anak kepada Puteri Sarah dan hak melawat kepada Shamsul.

 


Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)