5 Sebab Utama Kanak-Kanak Menghidap Enzema / Eczema Dan Radang Kulit

firaz
0

Ekzema adalah sejenis masalah kulit yang menyebabkan kegatalan dan keradangan kulit. Ia boleh berlaku pada kanak-kanak atau dewasa. Ekzema boleh dipengaruhi oleh faktor genetik, alahan, iritasi, jangkitan, tekanan emosi atau berpeluh. 


Dapatkan Ubat Enzema Disini


Berikut adalah lima sebab yang boleh menyebabkan ekzema:


1. Alahan (Allergen): 

Sesetengah orang mungkin alah kepada makanan seperti telur, kacang, susu, ikan atau soya. Bahan lain seperti debunga, bulu haiwan, habuk atau serangga juga boleh mencetuskan reaksi alahan pada kulit.


2. Iritasi: 

Bahan kimia seperti sabun, pencuci, losyen, kosmetik atau pewangi boleh menyebabkan kulit menjadi kering, meradang dan gatal. Pakaian yang kasar, ketat atau berbulu juga boleh menggosok dan mengganggu kulit.



3. Jangkitan: 

Bakteria, virus atau kulat boleh menjangkiti kulit yang rosak akibat ekzema dan menyebabkan jangkitan sekunder. Jangkitan ini boleh memburukkan keadaan ekzema dan memerlukan rawatan antibiotik atau antiviral.


4. Tekanan emosi: 

Stres, kemurungan, kebimbangan atau kemarahan boleh meningkatkan tahap hormon stres dalam badan dan menjejaskan sistem imun. Ini boleh menyebabkan kulit menjadi lebih sensitif dan mudah terdedah kepada ekzema.


5. Berpeluh: 

Peluh mengandungi garam dan asid yang boleh mengeringkan dan mengiritasi kulit. Peluh juga boleh menyumbat liang pori dan menyebabkan ruam panas. Oleh itu, orang yang kerap berpeluh perlu menjaga kebersihan kulit dan memakai pakaian yang menyerap peluh.


Ekzema adalah satu masalah kulit yang boleh diuruskan dengan rawatan perubatan dan pencegahan. Anda dinasihatkan untuk berjumpa dengan doktor jika anda mengalami gejala ekzema yang teruk atau berpanjangan.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)