Pengalaman Melancong Ke Melaka Berakhir Dengan Kisah Yang Menyeramkan

firaz
0

Saya akan mencuba untuk membuatkan pengalaman pelik melancong ke Melaka selama 3 hari 2 malam. Ini adalah cerita rekaan saya, jadi harap anda tidak mengambilnya sebagai fakta atau nasihat. Saya harap anda suka cerita saya 😊



Pengalaman Pelik Melancong ke Melaka


Hari pertama:


Saya dan kawan-kawan saya tiba di Melaka pada pukul 10 pagi dengan menaiki bas dari Kuala Lumpur. Kami terus menuju ke hotel kami yang terletak di tengah-tengah bandar. Hotel kami adalah sebuah bangunan bersejarah yang dibina pada zaman penjajahan Portugis. Kami terpesona dengan seni bina dan hiasan dalaman hotel kami.


Selepas menyerahkan beg-beg kami di kaunter penerimaan, kami keluar untuk meneroka bandar Melaka. Kami berjalan kaki ke tempat-tempat menarik seperti Jonker Walk, A Famosa, Stadthuys, dan Christ Church. Kami juga mencuba pelbagai makanan tradisional Melaka seperti asam pedas, cendol, nyonya kuih, dan satay celup.


Ketika kami sedang menikmati cendol di sebuah gerai tepi jalan, kami terserempak dengan seorang lelaki tua yang mengenakan baju Melayu dan songkok. Dia memperkenalkan dirinya sebagai Pak Mat, seorang bomoh yang boleh meramal nasib orang dengan melihat telapak tangan mereka. Dia menawarkan untuk membaca telapak tangan kami dengan bayaran RM10 seorang.


Kami berasa agak skeptikal tetapi juga penasaran, jadi kami bersetuju untuk mencuba perkhidmatannya. Pak Mat mengambil tangan saya dan memerhatikan garis-garisnya dengan teliti. Dia kemudian berkata dengan suara serius:


"Pengembara muda, saya melihat bahawa anda akan menghadapi bahaya besar dalam perjalanan anda. Anda akan bertemu dengan makhluk-makhluk ganjil yang akan mencuba untuk mengganggu anda. Anda harus berhati-hati dan jangan mudah percaya kepada sesiapa. Anda juga harus menjaga barang-barang anda dengan baik, kerana ada orang yang akan mencuri daripada anda."


Saya terkejut mendengar ramalan Pak Mat. Saya tidak tahu sama ada dia sedang bercanda atau serius. Saya bertanya kepadanya apa maksudnya dengan makhluk-makhluk ganjil. Dia menjawab:


"Anda akan tahu apabila anda melihatnya. Mereka bukan manusia biasa. Mereka mempunyai kuasa-kuasa ajaib yang boleh mengubah rupa dan bentuk mereka. Mereka juga boleh berkomunikasi dengan anda melalui minda anda."


Saya berasa semakin hairan dan takut. Saya bertanya kepadanya bagaimana saya boleh mengelakkan bahaya itu. Dia menjawab:


"Anda harus mempunyai sesuatu yang boleh melindungi anda daripada makhluk-makhluk itu. Sesuatu yang mempunyai nilai sentimental atau rohani kepada anda. Sesuatu yang boleh memberi anda kekuatan dan keyakinan."


Saya fikir-fikir sejenak dan teringat bahawa saya membawa sebuah rantai leher yang diberikan oleh ibu saya sebelum saya berlepas ke Melaka. Rantai leher itu mempunyai sebuah loket berbentuk hati yang di dalamnya ada gambar ibu saya. Saya berkata kepada Pak Mat bahawa saya ada rantai leher itu.


Pak Mat tersenyum dan berkata:


"Itu adalah sesuatu yang baik. Rantai leher itu akan melindungi anda daripada makhluk-makhluk jahat itu. Tetapi anda juga harus berdoa kepada Tuhan dan minta perlindungan daripada-Nya."


Saya mengucapkan terima kasih kepada Pak Mat dan memberinya RM10 sebagai bayaran. Saya kemudian memakai rantai leher itu di leher saya dan menyimpan loket itu di dalam baju saya.


Kawan-kawan saya juga mendapat ramalan daripada Pak Mat, tetapi tidak seburuk ramalan saya. Mereka mendapat nasihat-nasihat seperti jangan makan terlalu banyak, jangan berjudi, jangan berbohong, dan sebagainya. Mereka semua berasa agak terhibur dan menganggap Pak Mat sebagai seorang bomoh yang pandai bermain-main dengan kata-kata.


Kami meneruskan perjalanan kami dengan gembira, tetapi saya tidak dapat melupakan ramalan Pak Mat. Saya berasa cemas dan was-was tentang apa yang akan berlaku kepada saya di Melaka.


Hari kedua:


Pada hari kedua, kami memutuskan untuk menyewa basikal dan menaiki bot untuk melihat pemandangan Melaka dari sungai. Kami menikmati angin sepoi-sepoi dan pemandangan indah bandar Melaka yang penuh dengan bangunan-bangunan berwarna-warni dan seni jalanan.


Ketika kami sedang menaiki bot, kami melihat sebuah bangunan yang menarik perhatian kami. Bangunan itu adalah sebuah rumah kayu yang berdiri di atas tiang-tiang di tengah-tengah sungai. Rumah itu kelihatan lusuh dan usang, tetapi mempunyai hiasan-hiasan yang unik seperti patung-patung kayu, bendera-bendera, dan lampu-lampu.


Kami bertanya kepada pemandu bot tentang rumah itu. Dia berkata bahawa rumah itu adalah rumah Pak Ali, seorang nelayan yang tinggal di situ bersama isterinya. Dia juga berkata bahawa Pak Ali adalah seorang yang mesra dan suka menerima tetamu. Dia menawarkan untuk menghentikan bot di situ jika kami ingin melawat rumah Pak Ali.


Kami bersetuju untuk melawat rumah Pak Ali, kerana kami berasa ingin tahu tentang kehidupan nelayan di Melaka. Kami turun dari bot dan menaiki tangga kayu yang menghubungkan rumah Pak Ali dengan tebing sungai. Kami mengetuk pintu rumah Pak Ali dan mendengar suara orang di dalam.


"Siapa di luar?" tanya suara itu.


"Kami adalah pelancong yang ingin melawat rumah anda," jawab kami.


"O, silakan masuk," kata suara itu.


Kami membuka pintu dan melangkah masuk ke dalam rumah Pak Ali. Kami terkejut melihat apa yang ada di dalam rumah itu. Rumah itu penuh dengan barang-barang pelik seperti botol-botol berisi cecair berwarna-warni, buku-buku lama, tulang-tulang binatang, dan ramuan-ramuan herba. Di tengah-tengah ruang tamu, ada sebuah meja bulat yang di atasnya ada sebuah bola kristal besar.


Di sebelah meja itu, ada seorang lelaki tua yang mengenakan baju nelayan dan topi jerami. Dia memegang sebuah tongkat kayu yang berhujung besi. Dia tersenyum kepada kami dan berkata:


"Selamat datang ke rumah saya. Saya Pak Ali, nelayan dan juga bomoh."


Kami tergamam mendengar perkataannya. Kami menyedari bahawa Pak Ali bukanlah nelayan biasa, tetapi seorang bomoh yang mempunyai kuasa-kuasa ajaib. Kami ingat kembali apa yang dikatakan oleh Pak Mat tentang makhluk-makhluk ganjil yang boleh mengubah rupa dan bentuk mereka.


Adakah Pak Ali salah satu daripada makhluk-makhluk itu? Adakah dia kawan atau musuh? Apakah tujuannya untuk menjemput kami ke rumahnya?


Saya merasa takut dan ingin keluar dari rumah itu secepat mungkin. Tetapi saya tidak mahu menunjukkan rasa takut saya kepada Pak Ali, kerana saya tidak tahu apa yang akan dia lakukan kepada kami jika dia tahu bahawa kami tidak percaya kepadanya.


Saya cuba bersikap sopan dan mesra kepada Pak Ali. Saya berkata:


"Terima kasih atas jemputan anda, Pak Ali. Rumah anda sangat cantik dan unik."


Pak Ali berkata:


"Terima kasih atas pujian anda. Saya suka mengumpul barang-barang pelik dari pelbagai tempat. Saya juga suka meramal nasib orang dengan menggunakan bola kristal saya."


Saya bertanya:


"Bolehkah anda meramal nasib saya?"


Pak Ali berkata:


"Tentu

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)