Pengalaman Ngeri Youtuber Wanita Indonesia Melancong Solo Ke Vietnam, Hampir Dijual Oleh Sindiket Bok*p

firaz
0
Azizah adalah seorang wanita muda yang bekerja sebagai jurutera di sebuah syarikat multinasional. Dia gemar melancong dan mencuba budaya-budaya baru, tetapi dia jarang mendapat peluang untuk bercuti kerana kesibukan kerjanya.




Suatu hari, dia mendapat tawaran untuk menghadiri sebuah seminar di Vietnam selama seminggu. Dia terus menerima tawaran itu dan merancang untuk memanfaatkan masa lapangnya untuk menjelajah negara itu.




Dia terbang ke Hanoi, ibu negara Vietnam, pada hari Ahad. Dia menginap di sebuah hotel murah di pusat bandar, berdekatan dengan tempat seminar. Pada hari Isnin, dia menghadiri seminar dari pagi hingga petang, dan kemudian dia keluar untuk melihat-lihat bandar.



Dia terpesona dengan kehidupan bandar yang sibuk dan berwarna-warni, dengan motosikal yang berlalu-lalang, kedai-kedai yang menjual pelbagai barangan dan makanan, dan bangunan-bangunan bersejarah yang menunjukkan pengaruh Perancis dan China. Dia mencuba beberapa makanan jalanan yang lazat, seperti pho, banh mi dan spring roll.


Pada hari Selasa, dia menyewa sebuah basikal dan mengelilingi kawasan Hoan Kiem Lake, sebuah tasik yang indah di tengah bandar. Di sini, dia melihat banyak orang melakukan aktiviti-aktiviti seperti jogging, senaman tai chi, bermain catur dan memancing.


Dia juga melawat Ngoc Son Temple, sebuah kuil yang terletak di sebuah pulau kecil di tengah tasik. Di sini, dia belajar tentang legenda Naga Emas yang dikatakan hidup di dalam tasik. Dia juga mengambil gambar dengan Jambatan Merah yang cantik yang menghubungkan pulau dengan daratan.



Pada hari Rabu, dia menaiki keretapi ke Sapa, sebuah pekan kecil di utara Vietnam yang terkenal dengan pemandangan bukit-bukau yang menakjubkan. Dia menginap di sebuah homestay yang dimiliki oleh orang-orang Hmong, salah satu suku kaum minoriti di Vietnam.


Di sini, dia merasai kehidupan kampung yang sederhana dan mesra. Dia juga berpeluang untuk melihat cara-cara orang-orang Hmong membuat pakaian tradisional mereka dengan tenunan dan sulaman.


Pada hari Khamis, dia menyertai sebuah kumpulan pelancong lain untuk mendaki ke Fansipan, gunung tertinggi di Indochina. Dia menikmati cabaran mendaki gunung yang curam dan berbatu, sambil melihat flora dan fauna yang unik.



Dia juga terpesona dengan pemandangan awan yang putih dan lembut dari puncak gunung. Dia berasa bangga dan gembira apabila dia mencapai puncak gunung dan melihat bendera Vietnam berkibar.


Pada hari Jumaat, dia kembali ke Hanoi dengan keretapi dan menaiki pesawat ke Ho Chi Minh City, bandar terbesar di Vietnam. Di sini, dia menginap di sebuah hostel backpacker di kawasan Pham Ngu Lao, yang terkenal dengan kehidupan malamnya yang meriah.


Dia bertemu dengan beberapa pelancong lain dari pelbagai negara dan berkongsi pengalaman mereka. Dia juga pergi ke beberapa tempat menarik seperti War Remnants Museum, Reunification Palace, Notre Dame Cathedral dan Ben Thanh Market.


Pada hari Sabtu, dia menyertai sebuah lawatan ke Cu Chi Tunnels, sebuah sistem terowong bawah tanah yang digunakan oleh pejuang-pejuang komunis semasa Perang Vietnam.


Di sini, dia belajar tentang sejarah perang dan cara-cara pejuang-pejuang itu bertahan hidup di dalam terowong. Dia juga berpeluang untuk masuk ke dalam salah satu terowong dan merasai suasana gelap dan sempitnya.


Pada hari Ahad, dia bersiap-siap untuk pulang ke Malaysia. Dia berasa sedih untuk meninggalkan Vietnam, tetapi dia juga berasa gembira kerana dia telah mengalami banyak perkara baru dan menarik.


Dia berjanji kepada dirinya sendiri bahawa dia akan kembali ke Vietnam suatu hari nanti, dan meneroka lebih banyak tempat yang belum dia lawati. Dia juga berterima kasih kepada semua orang yang dia temui sepanjang percutiannya, kerana mereka telah menjadikan pengalamannya lebih bermakna dan menyeronokkan.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)