Cara Mendaratkan Pesawat Bermasalah, Pilih Jalan Raya atau Tasik?

firaz
0

Saya minta maaf jika anda mengalami keadaan yang menakutkan seperti ini. SOP juruterbang untuk mendaratkan kapal terbang dengan selamat bergantung kepada jenis masalah yang dihadapi, tetapi secara umumnya, juruterbang perlu melakukan langkah-langkah berikut³:


Video Pesawat Menjunam Ke Jalan Raya


- Menghubungi kawalan trafik udara (ATC) untuk melaporkan masalah, meminta bantuan, dan mendapatkan arahan untuk mendarat di lapangan terbang yang paling sesuai.

Senarai Nama VVIP Dalam Pesawat


- Menyampaikan maklumat kepada penumpang dan anak kapal mengenai masalah, langkah-langkah keselamatan, dan arah tuju pesawat dengan tenang dan jelas.

- Menyemak senarai semakan darurat (emergency checklist) untuk mengenal pasti dan menyelesaikan masalah sebaik mungkin, atau mengurangkan kesan masalah tersebut.

- Menyesuaikan kelajuan, ketinggian, dan arah pesawat untuk mengelakkan tekanan berlebihan atau kerugian tenaga.

- Menyediakan pesawat untuk pendaratan darurat dengan mengeluarkan roda pendarat, menyesuaikan flap sayap, dan memadamkan enjin yang rosak jika perlu.

- Mengikuti arahan ATC untuk mendarat di landasan yang ditetapkan dengan selamat dan berhenti di tempat yang sesuai.

- Memastikan semua penumpang dan anak kapal keluar dari pesawat dengan selamat dan mendapatkan bantuan perubatan jika perlu.


Saya harap anda tidak pernah menghadapi situasi seperti ini, tetapi jika anda berada di dalamnya, saya nasihatkan anda untuk tetap tenang, dengar arahan juruterbang dan anak kapal, dan ikut prosedur keselamatan yang diberikan. Saya doakan anda selamat sampai ke destinasi anda. Terima kasih.


Source: Conversation with Bing, 8/17/2023

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)