10 Hidangan Makanan Tengahri Yang Patut Dicuba Hari inj

firaz
0


Saya boleh membantu anda mencari makanan tengahari yang menarik dan sedap. Berdasarkan hasil carian web saya, ini adalah 10 makanan yang saya cadangkan untuk anda:





(1) Koleksi 10 Menu Makan Tengahari Istimewa, Sedap Memang Padu.


(2) 10 Menu Makan Tengahari Yang Pasti Bikin Terliur


(3) Tiga Resipi Lauk Kampung Simple & Sedap Untuk Makan Tengahari.




- Ayam Geprek: Ini adalah hidangan Indonesia yang pedas dan rangup. Anda boleh menikmati ayam geprek dengan nasi putih dan sayur-sayuran. Ayam geprek mengandungi protein dan vitamin B yang baik untuk kesihatan otot dan saraf.


- Sambal Paru: Ini adalah lauk kampung yang mudah dan murah. Anda boleh menggoreng paru yang direbus dengan bahan-bahan kisar dan sambal. Sambal paru boleh dimakan dengan nasi atau roti canai. Paru mengandungi zat besi dan folat yang penting untuk pembentukan sel darah merah.




- Nasi Minyak Gulai Terengganu: Ini adalah hidangan tradisional yang wangi dan lemak. Anda boleh memasak nasi minyak dengan marjerin, bawang goreng, rempah dan santan. Gulai Terengganu pula menggunakan bahan-bahan seperti rempah masak, sos tomato, bunga ros dan rempah 4 sekawan. Nasi minyak gulai Terengganu boleh memberi anda tenaga dan rasa kenyang.


- Nasi Ayam Penyet: Ini adalah hidangan Indonesia yang popular dan lazat. Anda boleh memanggang ayam yang diperap dengan bahan-bahan seperti kunyit, serai, lengkuas dan ketumbar. Kemudian, anda boleh menyet ayam dengan sambal kacang yang pedas dan manis. Nasi ayam penyet boleh meningkatkan metabolisme dan sistem imun anda.




- Udang Khamped: Ini adalah hidangan Thai yang segar dan pedas. Anda boleh menggoreng udang dengan bahan-bahan seperti bawang putih, cili padi, daun limau purut dan sos ikan. Udang khamped boleh dimakan dengan nasi atau mi. Udang mengandungi protein, omega-3 dan selenium yang baik untuk kesihatan jantung dan kulit.


- Daging Bakar Harimau Menangis: Ini adalah hidangan Thai yang unik dan menyelerakan. Anda boleh memanggang daging yang diperap dengan bahan-bahan seperti gula perang, sos ikan, lada hitam dan minyak bijan. Kemudian, anda boleh mencicah daging dengan sos yang dibuat daripada jus limau, gula, cili kering dan daun ketumbar. Daging bakar harimau menangis boleh memberi anda protein dan zink yang baik untuk kesihatan tulang dan otak.


- Ayam Kicap ala Tiga Budak Gemok: Ini adalah hidangan Malaysia yang mudah dan sedap. Anda boleh menggoreng ayam yang diperap dengan bahan-bahan seperti garam, gula, serbuk perencah dan kunyit. Kemudian, anda boleh menumis ayam dengan bawang, halia, cili padi dan kicap. Ayam kicap ala Tiga Budak Gemok boleh memberi anda rasa manis dan masam yang menyegarkan.


- Kerabu Sotong: Ini adalah hidangan Malaysia yang ringan dan sihat. Anda boleh merebus sotong yang dibersihkan dengan bahan-bahan seperti garam, gula dan cuka. Kemudian, anda boleh mencampur sotong dengan bahan-bahan seperti bawang merah, cili merah, daun pudina, daun limau purut dan kacang tanah. Kerabu sotong boleh memberi anda rasa pedas dan asam yang menggugah selera.


- Ikan Dori Masam Manis: Ini adalah hidangan yang sesuai untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Anda boleh menggoreng ikan dori yang digaul dengan tepung jagung dan telur. Kemudian, anda boleh menumis ikan dengan bahan-bahan seperti bawang putih, sos tomato, sos cili, gula, cuka dan nanas. Ikan dori masam manis boleh memberi anda rasa masam dan manis yang seimbang.


- Kerang Goreng Cili: Ini adalah hidangan yang sesuai untuk pencinta makanan laut. Anda boleh menggoreng kerang yang direbus dengan bahan-bahan seperti bawang putih, cili kering, serbuk lada hitam dan garam. Kerang goreng cili boleh dimakan dengan nasi atau roti. Kerang mengandungi protein, kalsium dan zat besi yang baik untuk kesihatan gigi dan tulang.

Semoga anda dapat menikmati makanan tengahari yang menarik dan sedap ini. Selamat mencuba! 

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)