5 Darkside Pantai Di Terengganu Yang Penduduk Tidak Sanggup Bagitahu Kepada Pelancong

firaz
0

(1) Tiga Lokasi Pantai Di Terengganu Yang Bahaya, Elak Mandi Manda


(2) Pantai Terengganu: 8 Pantai Cantik Di Terengganu


(3) 10 Pantai di Terengganu Untuk Percutian Yang Hebat (2024)


(4) 10 Pantai Tercantik Untuk OOTD Di Terengganu


 

Rina dan Rizal adalah sepasang suami isteri yang baru berkahwin. Mereka bercadang untuk menghabiskan bulan madu mereka di Terengganu, negeri yang terkenal dengan pantai-pantai yang cantik dan menarik. Mereka telah menempah sebuah chalet di Pantai Penarik, salah satu pantai yang popular di Terengganu.


Pada hari pertama, mereka menikmati pemandangan pantai yang indah dan bersih. Mereka juga menyewa ATV untuk berkeliling di sekitar pantai. Mereka berasa gembira dan bahagia. Mereka berjanji untuk menjaga satu sama lain dan mencintai selamanya.


Pada hari kedua, mereka memutuskan untuk mencuba aktiviti yang lebih mencabar. Mereka ingin mandi manda di pantai dan merasai keseronokan bermain dengan ombak. Mereka tidak menyedari bahawa pantai yang mereka pilih adalah salah satu daripada lima pantai yang tidak boleh mandi di Terengganu. Pantai-pantai ini adalah:


1. Pantai Pandak di Chendering, Kuala Terengganu¹

2. Pantai Teluk Bidara, Dungun¹

3. Pantai Teluk Lipat, Dungun¹

4. Pantai Rhu, Setiu²

5. Pantai Merang, Setiu³


Pantai-pantai ini mempunyai beberapa ciri yang membahayakan pengunjung yang mandi manda, seperti:


- Ombak yang kuat dan tidak menentu, yang boleh menarik pengunjung ke dalam laut¹

- Arus karau atau rip current, yang merupakan arus air yang mengalir dengan cepat dari pantai ke arah laut¹

- Kecerunan yang curam, yang boleh menyebabkan pengunjung tergelincir atau terperosok ke dalam air²

- Hidupan laut yang berbisa, seperti ubur-ubur, ikan pari, atau ikan berduri³


Rina dan Rizal tidak mengetahui tentang pantai-pantai ini dan bahayanya. Mereka hanya melihat ombak yang tenang dan mengira bahawa pantai itu selamat untuk mandi manda. Mereka juga tidak melihat sebarang tanda amaran atau pasukan penyelamat pantai di situ. Mereka terlalu ghairah untuk mencuba pengalaman baru.


Mereka pun melompat ke dalam air dan bermain-main dengan ombak. Mereka tertawa dan berseronok. Mereka tidak sedar bahawa mereka semakin jauh dari pantai. Tiba-tiba, mereka terasa sesuatu yang menarik kaki mereka ke bawah. Mereka cuba melawan, tetapi arus itu terlalu kuat. Mereka mula panik dan menjerit minta tolong. Tetapi, tiada siapa yang mendengar atau melihat mereka. Mereka terus ditarik ke dalam laut yang dalam dan gelap.


Akhirnya, mereka hilang dalam lautan. Mereka tidak sempat mengucapkan selamat tinggal atau mengucapkan cinta kepada satu sama lain. Mereka meninggal dunia dalam pelukan. Mereka menjadi mangsa kepada pantai-pantai yang tidak boleh mandi di Terengganu.


Ini adalah kisah sedih Rina dan Rizal, sepasang suami isteri yang baru berkahwin. Mereka tidak mengetahui bahawa pantai yang mereka pilih adalah salah satu daripada lima pantai yang tidak boleh mandi di Terengganu. Mereka tidak mengambil kira nasihat dan amaran daripada penduduk setempat atau pihak berkuasa. Mereka tidak berhati-hati dan tidak menghormati alam sekitar. Mereka membayar dengan nyawa mereka.


Jadi, jika anda ingin mandi manda di pantai, pastikan anda memilih pantai yang selamat dan sesuai. Jangan terpedaya dengan ombak yang tenang atau pemandangan yang cantik. Jangan mengambil risiko yang tidak perlu atau melanggar peraturan. Jangan jadi seperti Rina dan Rizal. Jaga diri anda dan orang yang anda sayangi. Hargailah hidup anda dan alam sekitar. Itulah pengajaran yang boleh kita ambil daripada cerita ini.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)