5 Sebab Lelaki Kalah Awal Bersama Isteri Walaupun Telah Menjaga Pemakanan

firaz
0

Rizal adalah seorang lelaki yang berusia 35 tahun. Dia bekerja sebagai jurutera di sebuah syarikat besar. Dia mempunyai isteri dan dua orang anak yang masih kecil.




Dia selalu sibuk dengan kerja dan tanggungjawab keluarga. Dia cuba untuk menjaga permakanannya dengan mengelakkan makanan berlemak, bergula, dan berkarbohidrat tinggi. Dia juga minum banyak air dan mengambil suplemen vitamin setiap hari.


Tetapi, dia sering merasa letih dan tidak bermaya. Dia tidak mempunyai tenaga untuk bermain dengan anak-anaknya atau menghabiskan masa dengan isterinya. Dia juga mudah mengantuk di tempat kerja dan tidak dapat menumpukan perhatiannya. Dia berasa tidak gembira dan tertekan dengan keadaannya.


Dia tidak tahu apa yang menyebabkan dia mudah letih walaupun telah menjaga permakanannya. Dia pergi ke klinik untuk membuat pemeriksaan kesihatan. Doktor memberitahunya bahawa ada lima sebab yang mungkin menyebabkan dia mudah letih. Ini adalah lima sebab tersebut:


1. Kurang olahraga. Doktor berkata bahawa Rizal perlu berolahraga secara berkala untuk meningkatkan metabolisme, sirkulasi darah, dan stamina tubuhnya. Olahraga juga dapat melepaskan endorfin, hormon yang dapat meningkatkan mood dan mengurangkan stres. Doktor menyarankan Rizal untuk berolahraga sekurang-kurangnya dua kali seminggu, selama 30 minit setiap kali. Dia boleh memilih aktiviti yang dia suka, seperti berjalan, berbasikal, berenang, atau bersukan.


2. Kurang tidur. Doktor berkata bahawa Rizal perlu tidur yang cukup dan berkualiti setiap malam. Orang dewasa memerlukan tidur antara enam hingga sembilan jam sehari, bergantung kepada aktiviti masing-masing. Tidur adalah saat badan kita berehat dan ia seolah-olah satu proses untuk “reset” kembali badan selepas seharian bekerja. Tanpa tidur yang cukup, badan tidak boleh bekerja dengan baik. Anda akan mudah letih dan selalu rasa mengantuk. Doktor menasihatkan Rizal untuk mengatur jadual tidurnya, mengelakkan kafein dan alkohol sebelum tidur, dan mematikan semua peranti elektronik seperti telefon bimbit, komputer, atau televisyen sebelum tidur.


3. Apnea tidur. Doktor berkata bahawa Rizal mungkin mengalami apnea tidur, keadaan di mana seseorang terhenti nafasnya semasa sedang tidur, seterusnya membangunkannya dari tidur. Apabila ia kerap berlaku, orang terbabit akan mendapatkan tidur yang kurang. Kebiasaannya orang yang mengalami apnea tidur akan mengantuk di siang hari. Ia kerap berlaku dalam kalangan mereka yang obes kerana lemak pada leher menutup saluran pernafasan. Doktor mengesyorkan Rizal untuk menjalani ujian tidur untuk mengesahkan diagnosisnya. Jika dia mengalami apnea tidur, dia perlu menggunakan alat bantuan pernafasan semasa tidur, seperti Continuous Positive Airway Pressure (CPAP) atau Oral Appliance Therapy (OAT).


4. Anemia. Doktor berkata bahawa Rizal mungkin mengalami anemia, keadaan di mana sel darah merah berkurang. Sel darah merah berfungsi membawa oksigen dari paru-paru ke sel-sel di dalam badan untuk dijadikan tenaga. Apabila sel darah merah berkurang, oksigen yang sampai ke sel-sel juga akan berkurang, menyebabkan kurang tenaga dan cepat letih. Doktor mengambil sampel darah Rizal untuk mengukur tahap hemoglobin, zat besi, dan vitamin B12 di dalam darahnya. Jika dia mengalami anemia, dia perlu mengambil ubat-ubatan atau suntikan untuk meningkatkan sel darah merahnya. Dia juga perlu makan makanan yang kaya dengan zat besi, seperti daging merah, hati, bayam, dan kacang-kacangan.


5. Kemurungan atau depresi. Doktor berkata bahawa Rizal mungkin mengalami kemurungan atau depresi, keadaan di mana seseorang berasa sedih, putus asa, dan tidak berminat dengan apa-apa. Kemurungan menyebabkan kebimbangan dan kesedihan, tetapi ia juga boleh datang dalam bentuk simptom-simptom fizikal seperti keletihan, insomnia dan sakit badan. Jika anda atau orang yang anda sayangi mengalami kemurungan, sila dapatkan bantuan profesional. Kemurungan boleh dirawat dengan pelbagai cara termasuk terapi dan ubat-ubatan. Doktor menanyakan Rizal tentang perasaan dan emosinya. Jika dia mengalami kemurungan, doktor akan merujuknya kepada pakar psikologi atau psikiatri untuk mendapatkan rawatan yang sesuai.


Rizal berasa lega apabila mengetahui sebab-sebab dia mudah letih. Dia berterima kasih kepada doktor dan berjanji untuk mengikuti nasihat dan rawatan yang diberikan. Dia berharap dengan melakukan perubahan gaya hidup dan mendapatkan rawatan yang betul, dia dapat mengatasi masalah keletihannya dan menikmati hidupnya dengan lebih baik

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)