5 Sebab Wanita Pregnant Terlanjur Dengan Rakan Sepejabat Dan Menyalahkan Suami Sendiri

firaz
0

Hi I 39F married. I rasa sesal selepas pernah terlanjur dengan office mate bujang waktu I sarat pregnant anak ke3. Hal tu pun terjadi sebab perasaan I berkecamuk lepas dapat tahu husband I ada scandal dan niat nak kahwin lagi. Memang waktu tu I rasa terabai sangat.




Marriage part2.

I pergi checkup hospital pun sorang2 kalau tak pun office mate yang pernah terlanjur dengan I ni temankan. Tapi kuasa tuhan husband I berubah, tak jadi kahwin lagi dan jalankan tanggungjawab suami sekarang. I buntu mien, patut ke I cerita hal sebenar pada husband?


Marriage part3.

Masalahnya hal terlanjur tu berlaku banyak kali dan unprotected. Ni hubungan I dah ok dengan husband. Tapi I risau kalau2 perkara ni dia dapat tahu dari mulut orang lain. Sbb office mate tu I ada gambar nude I masa kami bersama dulu. I tak tahu nak buat cemana.



Saya baru sahaja mendapat berita yang menggembirakan: saya mengandung! Saya sangat teruja dan gembira, tetapi pada masa yang sama, saya juga bimbang dan takut.

Apa yang perlu saya lakukan untuk menjaga diri saya dan bayi saya?

Saya memutuskan untuk mencari nasihat daripada doktor, keluarga, dan rakan-rakan yang mempunyai pengalaman mengandung. Inilah beberapa tips yang saya dapat:


- Mendapatkan pemeriksaan perubatan.

Ini adalah langkah pertama dan paling penting yang perlu saya lakukan. Saya perlu membuat temujanji dengan doktor saya untuk mengesahkan kehamilan saya, mengetahui tarikh jangkaan bersalin, dan mendapatkan nasihat mengenai rawatan pranatal.

Doktor saya juga akan memberitahu saya tentang ujian-ujian yang perlu saya jalani, seperti ujian darah, ujian air kencing, dan ujian ultrasound. Saya perlu mengikuti jadual pemeriksaan yang ditetapkan oleh doktor saya untuk memastikan kesihatan saya dan bayi saya.


- Menjaga pemakanan.

Saya perlu makan makanan yang seimbang dan berkhasiat untuk membekalkan tenaga dan nutrien yang diperlukan oleh saya dan bayi saya. Saya perlu mengambil 7 hidangan nasi, mi, roti, ubi, bijirin, dan produk bijirin untuk memberikan tenaga/kalori kepada saya. 

Saya perlu mengambil 3 hidangan sayur-sayuran dan 2 hidangan buah-buahan (sekurang-kurangnya satu kaya dengan vitamin C dan satu dengan vitamin A) untuk memberikan serat, vitamin, dan mineral untuk mempromosikan perkembangan bayi. 

Saya juga perlu mengambil makanan yang kaya dengan protein, seperti daging, ayam, ikan, telur, susu, keju, yogurt, kacang, dan sayur-sayuran berdaun hijau. Protein adalah penting untuk memastikan perkembangan bayi yang sihat.

Selain itu, saya perlu mengambil makanan yang kaya dengan kalsium, seperti susu, keju, yogurt, kacang, dan sayur-sayuran berdaun hijau. Kalsium adalah diperlukan untuk pembentukan gigi dan tulang bayi.

Saya juga perlu mengambil suplemen yang disyorkan oleh doktor saya, seperti asid folik, zat besi, dan vitamin lain. Asid folik adalah penting untuk mencegah kecacatan saraf tiub bayi, seperti spina bifida.

Zat besi adalah penting untuk membantu pengangkutan oksigen ke seluruh badan saya dan bayi saya². Vitamin lain adalah penting untuk fungsi badan yang normal dan pertumbuhan bayi..


- Mengelakkan makanan dan minuman yang tidak sesuai.

Saya perlu berhati-hati dengan apa yang saya makan dan minum semasa mengandung. Saya perlu mengelakkan makanan dan minuman yang boleh membahayakan kesihatan saya dan bayi saya, seperti alkohol, kopi, teh, minuman berkafein, rokok, dadah, ubat-ubatan yang tidak disahkan oleh doktor, makanan mentah atau separuh masak, makanan yang tidak bersih atau rosak, makanan yang mengandungi bakteria atau parasit yang berbahaya, seperti listeria, salmonella, atau toksoplasma, makanan yang mengandungi bahan tambahan, pewarna, perasa, atau pengawet yang tidak selamat, makanan yang mengandungi alergen yang boleh menyebabkan reaksi alahan pada saya atau bayi saya, seperti kacang, susu, telur, atau gluten, dan makanan yang mengandungi merkuri yang tinggi, seperti ikan todak, ikan jerung, atau ikan duyung.


- Menjaga kebersihan mulut.

Saya perlu menjaga kebersihan mulut saya dengan baik semasa mengandung. Saya perlu menyikat gigi saya sekurang-kurangnya dua kali sehari dengan ubat gigi yang mengandungi fluorid dan menggunakan benang gigi sekurang-kurangnya sekali sehari untuk mengeluarkan makanan dan plak di antara gigi saya.

Saya juga perlu mengunjungi doktor gigi saya untuk mendapatkan pemeriksaan dan rawatan gigi yang diperlukan. Ibu yang mengalami penyakit gusi mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk melahirkan bayi pramatang, komplikasi kehamilan yang berpotensi serius yang boleh menyebabkan masalah kesihatan bayi, biasanya disebabkan oleh berat badan yang rendah.

Saya juga perlu mengelakkan makanan dan minuman yang manis atau berkarbohidrat yang boleh menyebabkan kerosakan gigi.


- Menjaga kesihatan fizikal dan mental.

Saya perlu menjaga kesihatan fizikal dan mental saya dengan baik semasa mengandung. Saya perlu melakukan senaman yang sesuai dan selamat untuk ibu mengandung, seperti berjalan kaki, berenang, yoga, atau senam aerobik.

Senaman boleh membantu saya mengurangkan tekanan, meningkatkan mood, menguatkan otot, mengurangkan sakit belakang, mengawal berat badan, dan mempersiapkan saya untuk bersalin. 


Saya perlu mendapatkan rehat yang cukup dan tidur sekurang-kurangnya lapan jam sehari. Rehat yang cukup boleh membantu saya mengurangkan keletihan, meningkatkan daya tahan, dan memperbaiki fungsi imun². 

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)