Supplement Sebenarnya Ubat Atau Racun Pada Tubuh?

BLogTips
0
GOODBYE SUPPLEMENT.Post ini mungkin menyentuh sensitiviti sesetengah pihak..Oleh itu, saya memohon maaf jika ada yang terasa hati... Ini bertujuan utk berkongsi pengalaman saya & saya sayang anda semua..tiada maksud lain..

Wah, cantiknya "gula-gula" ni....! Berwarna warni..Hahaha...


Ini lah "gula-gula" also known as supplement yang telah menyebabkan LIVER saya abnormal, sehinggakan terpaksa admit ward 4 hari kerana bacaan LFT tidak normal, jaundice (penyakit kuning) di mata, badan & lidah, pale-stool (najis berwarna kelabu), urin (air kencing) menjadi pekat, gatal-gatal di seluruh badan..
Saya mengamalkan nya selama 7 BULAN sahaja, namun kesannya sgt memudaratkan diri..😱

Semasa di ward, Sempat berdiskusi bersama specialist, Dr. Kim ketika rondaan di ward..
Saya : "Dr, kawan saya makan supplement ni okay je? Takde apa-apa effect pun..lagipun supplement ni baik, tidak pernah ada rekod buruk" (cuba menegakkan benang yang basah..)😅

Dr. Kim : "Haha..u yakin ke? Better suruh kawan-kawan u buat Full Blood Test... supplement mmg ada side effect cuma cepat or lambat je...boleh jadi, kesannya nampak cepat, mcm kes u ni lah..ada yg side effect 5-10 tahun akan datang..dan time tu,, liver & kidney sudah pun rosak terukk.."

Saya : "Betul ke,Dr..? Tapi ni kan diperbuat dari bahan semulajadi? " (cuba berdebat, haha)

Dr. Kim : Hahahah (gelak jahat).. Kalau mcm tu I pun nak buat supplement..nanti I jadi cepat kaya, tak payah jadi Dr dah...For your info, mmg lah dikatakan supplement ini diperbuat dari bahan semulajadi..tetapi, apabila bahan A dicampur dengan bahan B, ia akan menghasilkan bahan C yang mungkin tidak sesuai dgn fungsi badan kamu..sebab itu lah side effect akan timbul..
Ok, better u stop segala jenis supplement jika kamu sayang diri kamu.."

Saya mengangguk tanda faham..
Tidak apa dah yang mahu didebatkan kerana liver saya sudah pun tidak normal seperti biasa..even sesimple ubat seperti Paracetamol pun saya sudah tidak boleh ambil sekarang..kerana Dr risau akan menjadikan liver semakin "parah"..
Masih ada temujanji hospital, bulan April nanti. Doakan ye..!

So, kepada sahabat saya yang sedang mengamalkan supplement & jamu samada secara tablet, cecair mahupun sapuan secara konsisten/istiqamah, sila lah buat Full Blood Test sekurang-kurangnya setiap tahun ye..
Dan jika anda mahu mengambil sebarang supplement, jamu & ubatan seelok-eloknya dapatkan nasihat daripada pakar perubatan di KLINIK atau HOSPITAL KERAJAAN yang BERTAULIAH terlebih dahulu..
CEGAH SEBELUM TERLAMBAT..

Goodbye supplement...
Silent killer...
Sayangi lah liver & kidney anda..
Pray for me...😇

#Health_Education_Done..
Kredit pada owner post

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)