Kemana Duit Derma Syria Yang Anda Sumbangkan? Kepada Pemberontak Atau Rakyat Syria? Ini Jawapannya

BLogTips
0
DERMAKU, DERMAMU JUA.

Setelah pembebasan Ghouta Timur oleh gabungan SAA dan Chechen Army dari cengkaman salafi jihadis pemberontak pada Mac lalu yang telah menakluk selama 7 tahun, pelbagai persoalan telah timbul. Diantaranya ialah tentang derma/funding yang disalurkan oleh NGO luar negara termasuk Malaysia.

Persoalannya, ke mana semua derma yang disalurkan untuk penduduk ghouta selama 7 tahun tersebut? Terdapat pengakuan dari salah seorang penduduk yang mengatakan mereka langsung tidak dapat apa2 bentuk derma dari luar.

Pada bulan-bulan yang lepas ada NGO dari Malaysia yang meminta derma untuk disalurkan ke Ghouta namun mengguna pakai gambar bandar Gaza.

Rujukan link :

Persoalan yang lain, why the because, geng misi keamanan yang membawa bantuan ke Syria, masuk ke Syria melalui Turki tapi tidak melalui Damascus atau dari sempadan Jordan?

Melalui analisa yang saya lakukan, (ini analisa. Kajian persendirian yg mengambil faktor silang 4 penjuru)

Terdapat 2 jenis kem pelarian di sempadan Turki - Syria. Yang dibawah kelolaan Kerajaan Turki dan yang dibawah kelolaan NGO kemanusiaan luar. Jarak bezanya adalah antara Killis ke Afrin.

Sila baca dan rujuk peta Syria di bawah.

Di utara Aleppo, yakni Afrin dan Azaz adalah kawasan Syria yang menjadi jajahan Turki dan province yang terdekat adalah Aleppo dan Idlib manakala sebelah utara Syria adalah Manbij dan Kobani. Jika misi kemanusian masuk ke Syria melalui Turki, daerah yang terdekat adalah Killis dan Hatay (Turki).

Let say, depa hantar bantuan untuk Aleppo dengan masuk ke Syria melalui bandar Killis, Turki. Afrin adalah kawasan pertama yg mereka jumpa sebelum tiba ke Aleppo atau utara Idlib. Seperti yang sedia maklum, Afrin adalah Warzone dan Hotspot perang antara Turki dan YPG/PKK . Di sana pun terdapat pelarian Syrian bercampur dgn kem pemberontak ISIS yg membantu Turki dan juga puak Syrian kurds yang jadi mangsa pergolakan kecil. Medium victim atau colleteral damage. Jika funding untuk syria adakah maksud funding untuk pelarian atau untuk keluarga pemberontak/ISIS.

Yang kedua, jika misi keamanan NGO Malaysia masuk ke Syria dari Turki melalui Hatay, daerah pertama yang mereka akan jumpa adalah Idlib dan Latakia. Dan seperti sedia maklum, idlib adalah kepunyaan gabungan Jihadis pemberontak yang diketuai oleh HTS. Di sana ratusan dan mungkin ribuan anggota keluarga HTS/FSA/ISIS/AFR/JAN/HAT yang mendiami kawasan tersebut bercampur dengan penduduk tempatan yang menjadi mangsa perang. Jika derma ke idlib, kepada siapakah derma tersebut?

Sebelum menderma ke Syria, syarat wajib untuk ketahui bentuk geografi kawasan di sana sebelum ditipu hidup2 oleh NGO ini seperti yg pernah sy bongkarkan sebelum ni.

[Rujukan link :https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=242258206546066&id=100022856644493]

Adakah anda menderma untuk mangsa pergolakan di Syria atau anda menderma untuk pemberontak/pengganas di Syria?

Keputusan di tangan anda. Dermalah dengan bijak.

Majulah sukan untuk negara. sumber kredit

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)