Tiada tajuk

BLogTips
Aslamualaikum semua. Minggu lepas aku ada terbaca pasal confession tentang taktik MLM tu, jadi aku kongsikan pengalaman aku supaya ramai lagi tak kena tipu.

Satu hari aku ternampak pasal kelas membuat roti & kek di FB. Tempat kelas tu berhampiran rumah aku. Murah pulak yuran kelas dia. RM50 je. Yelah selalunya kalau kelas memasak/ meroti/ membiskut ini harga dia mesti RM100 ke atas. Aku pun excited terus daftar.

Dipendekkan cerita, pada hari kejadian aku join kelas tersebut. Ramainya yang join. Aku pun join tanpa ada rasa sangsi. Masa mula masuk dewan tu aku nampak segala mak nenek peralatan A***y. Periuk N*xx*, Breadmaker N*xx*, Mixer Kitch*nA*d.

Kelas tersebut hanyalah kelas demo semata-mata. Maksudnya kita hanya duduk dan perhatikan cikgu didepan buat roti/kek. Ok kelas demo ni takde masalah untuk aku. Standardlah hang bayaq rm50 untuk kelas demo je.

Dalam kelas asyik-asyik cikgu tu sebut pasal bagus guna mixer brand ni, bagus guna breadmaker brand ni. In other way, promote supaya hangpa beli barang ni lah. Bila ada yang tanya brand breadmaker apa yang ok, jawapan dia tak lain tak bukan brand depa ja lah.

Habis sesi kelas ada sesi tunjuk kejayaan sifu kelas meroti/kek ni. Dia cerita dulu kisah hidup susah dan hidup berubah lepas jadi cikgu roti. Kemudian kami yang datang ditawarkan untuk join jadi part of the team. Boleh join free flow class and hangpa boleh buat kelas sendiri dan untung.

Contohnya 1 orang datang kelas demo macam harini RM50. Kalo 1000 orang yang mai kelas demo cuba hangpa kira berapa hangpa untung. Bahan-bahan & peralatan masak semua team akan sediakan. Depa tunjuklah harga kelas dari RM3900 diskaun sampai RM390. Sapa tak teruja kan.

Ok part ni aku yang bongok ni termakan jugalah. Sebab salah satu impian aku adalah nak jadi chef. Jadi aku sign up terus. Dalam masa 3 hari setel bayaran RM390. Tak habaq pun kat laki aku. Lepas habaq memang kena bebel jugala. Masa ni aku masih pertahankan cakap takpa kelas ni kita boleh join bila-bila masa. Untung sebab kalau 1 kelas roti hands on pun da rm150. ni banyak kali join pun tak kisah. Harga memang dah termasuk.

Dalam masa seminggu aku dapat kit A***y melalui pos. Masa ni laki aku dah bebel cakap ha ni kenapa join MLM pula. Cakap pergi kelas masak. Entah-entah depa ni tipu. Aku masa ni protective lagi. Yelah walaupun instict kena tipu dah ada tapi masih in denial state.

Depa add aku masuk whatsapp group semua. Dalam tu semua suruh kejar sales. Macam takdak pun kaitan sangat dengan cikgu roti/kek tau. Masa ni aku tahan hati lagi.

Start join kelas kedua aku rasa lain macam dah. Sebab obviously they are promoting A***y product!Paksa hang cari sale. Paksa hang pergi seminar sana sini. Bila hang tak dapat join kelas depa pasal sales hang macam kena brainwash cakap rugi lah, tak nak amik peluang lah.

Ya Allah stress gila. Niat nak belajar dan mengajar jadi lain dah.

Resepi yang depa ajar pun tak sedap langsung. Especially cheesetart. Sebab depa guna bahan murah sebab nak jimat kos dan untung banyak. Tipu customer. Lain sangat rasa sampai laki aku rasa dan cakap apa ni?Aku join PJJ Cheesetart Montok kt FB memang sedap dan berbaloi. Ni laki aku support sebab sedap dan berkualiti bahan yang digunakan.

Sekarang aku dah serik nak join kelas hands on/demo dah. Aku quit team tu. Bagus cari PJJ yang berlambak kat FB ni dan tuntutlah ilmu sepuas-puasnya.

Konsep MLM ni mengagung-agungkan master-master di atas. Paksa orang berhutang beli gajet semua tu sebab nanti hang dapat komisyen kan. Hidup ni hanya untuk kejar duit. Dengan duit kita boleh buat apa sahaja. Matlamat menghalalkan segala cara.

Bagi aku biarlah aku tak kaya. Atau untuk kaya aku kena bakar sejuta kek/roti. Tu lagi aku sanggup buat asalkan tidak menganiayai orang dan rezeki tu memang dari sumber yang berkat.

Mungkin ni juga balasan sebab tak bagitau laki sebelum join. Rugi macam tu ja la RM390 aku. Tapi alhamdulillah laki aku sentiasa support aku.

Baru-baru ni aku nampak lagi iklan depa ni kt FB pasal seminar roti. Nampak macam bagus dan murah tapi sebenarnya penuh muslihat. Berhati-hatilah.

– Bakers Sendu

Sumber:
https://www.facebook.com/729187373830747/posts/2040930362656435/

Kredit Ponzi Scheme Alert in Malaysia