Pelajari Cara Yang Betul Menyediakan Susu Formula Bayi Untuk Mengelak Masalah Kesihatan Dan Pencemaran

firaz
Proses penyediaan susu formula bayi perlu dilakukan dengan teliti bagi mengelakkan sebarang jangkitan atau kontaminasi kimia ke dalam bancuhan tersebut.

Pencemaran yang berlaku akan mengganggu kesihatan bayi khususnya boleh menyebabkan cirit-birit dan muntah. Oleh itu, setiap langkah perlulah mengikut arahan yang diberikan oleh pengilang susu formula tersebut.


Sesetengah ibubapa memilih untuk menuang air panas dahulu ke dalam botol air sebelum membiarkannya sejuk dan masukkan susu. Sedar tidak sedar, cara ini boleh mendatangkan mudarat kerana ia boleh menyebabkan pembebasan bahan kimia ke dalam minuman tersebut.

Dalam satu kajian oleh Scott Belcher dari Kolej Perubatan, Universiti of Cincinnati mendapati air yang mendidih menyebabkan bisphenol A (BPA) tersebar ke dalam minuman 55 kali lebih cepat berbanding air pada suhu yang lebih rendah.

Selain itu, kajian turut mendapati perbuatan menyental, membasuh dan merebus botol bayi polycarbonate secara berulang kali akan menyebabkan pembebasan BPA ke dalam minuman dalam jangka masa panjang. Oleh itu, penggunaan botol susu perlu ditukar mengikut tempoh tertentu berdasarkan saranan pengilang.


Baca lagi disini