Anak Kecil Menjual Aiskrim Untuk Menyara Hidup Selepas Kehilangan Bapa Dalam Kemalangan

firaz
0

Aiman adalah seorang pelajar tingkatan lima di sebuah sekolah menengah di Kuala Lumpur. Dia tinggal bersama ibunya yang bekerja sebagai pemandu teksi. Ayahnya telah meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya dua tahun lalu. Sejak itu, Aiman dan ibunya menghadapi kesulitan kewangan kerana pendapatan ibunya tidak mencukupi untuk menampung keperluan mereka.


Cerita Pengalaman "Sedap" Malam Pertama

Dia terfikir untuk menjual aiskrim yang dibuat sendiri di sekolahnya. Dia memilih aiskrim kerana ia merupakan makanan kegemaran ramai orang dan mudah untuk dibuat. Dia juga ingin menawarkan pelbagai perisa yang unik dan sedap kepada pelanggannya.


Dia mencari resepi membuat aiskrim yang sedap di internet dan mendapati bahawa terdapat banyak pilihan yang boleh dicuba. Dia memilih beberapa resepi yang mudah dan murah seperti aiskrim choki-choki, aiskrim sumi, aiskrim kacang hijau, aiskrim asam boi dan aiskrim Malaysia pelangi²¹. Dia membeli bahan-bahan yang diperlukan seperti susu cair, susu pekat, tepung jagung, gula, pewarna, perasa, jelly sumi, choki-choki, kacang hijau, asam boi dan plastik aiskrim di pasar raya berdekatan.


Dia mengikut langkah-langkah membuat aiskrim yang diberikan dalam resepi²¹. Dia menggunakan blender atau mixer untuk mengisar dan mencampurkan bahan-bahan dengan rata. Kemudian dia menuangkan adunan ke dalam plastik aiskrim dan mengikatnya dengan kemas. Dia menyimpan plastik-plastik aiskrim tersebut di dalam peti sejuk semalaman sehingga membeku.


Keesokan harinya, dia membawa plastik-plastik aiskrim tersebut ke sekolah dengan menggunakan beg ais. Dia menyewa sebuah gerai kecil di kantin sekolah dengan bayaran RM10 sehari. Dia meletakkan plastik-plastik aiskrim tersebut di dalam bekas berisi ais batu untuk mengekalkan kesegarannya.


Dia menjual setiap batang aiskrim dengan harga RM1 kepada pelajar-pelajar dan guru-guru di sekolahnya. Aiskrim-aiskrim buatannya mendapat sambutan yang menggalakkan kerana rasanya yang sedap dan pelbagai. Ramai yang tertarik dengan warna-warna ceria dan perisa-perisa unik aiskrimnya. Aiman juga memberikan perkhidmatan tambahan seperti memotong roti dan meletakkan aiskrim di antara roti untuk membuat sandwich aiskrim³.


Dalam masa sebulan, Aiman berjaya menjual lebih daripada 1000 batang aiskrim dan mendapat keuntungan bersih sebanyak RM800 selepas menolak kos bahan-bahan dan sewa gerai. Dia gembira dengan pencapaian tersebut dan bercadang untuk meneruskan perniagaannya sehingga tamat persekolahan.


Dia juga berazam untuk meningkatkan kualiti dan variasi produknya dengan mencuba resepi-resepi baru seperti aiskrim mix fruit jelly, aiskrim tembikai laici, aiskrim strawberi ala Cameron dan aiskrim gebu¹. Dia berharap dapat menarik lebih ramai pelanggan dan menjana lebih banyak pendapatan.


Aiman berasa bersyukur kerana dapat menjalankan perniagaan aiskrim yang memberikan manfaat kepada dirinya dan orang lain. Dia berbangga dengan usahanya yang berdikari dan bertanggungjawab. Dia juga berasa gembira kerana dapat berkongsi kegembiraan dengan pelanggannya yang menikmati aiskrim buatannya.


Dia berdoa agar Allah memberkati usahanya dan mempermudahkan jalannya untuk mencapai cita-citanya. Dia yakin bahawa dengan usaha yang gigih dan niat yang ikhlas, dia pasti dapat mengubah nasibnya dan membahagiakan ibunya.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)