Asas Kewangan Bisnes: Akaun Bank Aktif Memudahkan Untuk Mendapat Pinjaman Bisnes Dari Bank

BLogTips
0

Pengurusan kewangan adalah kemahiran hidup yang penting untuk peniaga muda. Ia melibatkan pengetahuan, kesabaran dan ketabahan dalam membuat keputusan kewangan yang bijak dan berhemat. Berikut adalah beberapa asas pengurusan kewangan yang boleh anda rujuk:

 


- Celik kewangan: Anda perlu memahami konsep-konsep kewangan asas seperti nilai wang mengikut masa, inflasi, kadar faedah, faedah terkompaun, risiko kewangan dan kepelbagaian.

- Simpanan: Anda perlu menyimpan sebahagian daripada pendapatan anda untuk kecemasan, peluang atau matlamat masa depan. Anda boleh menyimpan dalam akaun simpanan, tabung haji, ASB atau instrumen lain yang sesuai dengan keperluan anda.

- Pelaburan: Anda boleh melabur sebahagian daripada simpanan anda untuk mendapatkan pulangan yang lebih tinggi daripada kadar faedah semasa. Anda perlu memilih pelaburan yang sesuai dengan profil risiko, jangka masa dan matlamat anda. Anda juga perlu mempelbagaikan pelaburan anda untuk mengurangkan risiko.

- Perancangan cukai: Anda perlu mengetahui hakikat cukai pendapatan dan cara mengira cukai yang perlu dibayar. Anda juga boleh mengambil tahu tentang pelepasan dan rebat cukai yang boleh anda manfaatkan untuk mengurangkan beban cukai anda.

- Perbelanjaan perubatan: Anda perlu menyediakan dana untuk menampung kos perubatan jika anda atau ahli keluarga anda sakit atau cedera. Anda boleh membeli polisi insurans atau sijil takaful kesihatan yang menawarkan perlindungan dan faedah yang sesuai dengan keperluan anda.

- Perlindungan nyawa: Anda perlu melindungi diri dan keluarga anda daripada risiko kematian atau hilang upaya kekal. Anda boleh membeli polisi insurans atau sijil takaful nyawa yang menawarkan perlindungan dan faedah yang sesuai dengan keperluan anda.

 

(1) 10 Buku Yang Anda WAJIB Baca Untuk Bantuan Nasihat Kewangan!.

(2) 5 Panduan Asas Pengurusan Kewangan - AIA.

(3) 10 ‘Basic Steps’ Dalam Pengurusan Kewangan Peribadi.

 

Buku yang sesuai untuk ilmu asas kewangan bergambar mungkin sukar untuk dicari kerana kebanyakan buku kewangan menggunakan teks dan grafik untuk menyampaikan maklumat. Namun, anda boleh mencuba beberapa buku yang menggunakan bahasa yang mudah dan menarik untuk membantu anda memahami konsep-konsep kewangan. Berikut adalah beberapa contoh buku yang boleh anda rujuk:

 

- **Personal Finance For Dummies** oleh Eric Tyson: Buku ini mengajar anda panduan asas dalam membina kewangan yang stabil dengan cara mudah membuat belanjawan, menyelesaikan hutang, membuat simpanan, dan membuat pelaburan yang bijak.

- **Broke Millennial: Stop Scraping By and Get Your Financial Life Together** oleh Erin Lowry: Buku ini memaparkan situasi benar yang mungkin dihadapi oleh golongan milenial dan membantu anda dengan nasihat kewangan yang praktikal dan lucu.

- **The One-page Financial Plan: A Simple Way to be Smart about Your Money** oleh Carl Richards: Buku ini menunjukkan anda cara untuk menyusun pelan kewangan peribadi yang ringkas dan efektif dengan hanya menggunakan satu muka surat. Penulis juga menggunakan lukisan bergambar untuk menjelaskan idea-idea kewangan.

- **Mindful Money: Simple Practices for Reaching Your Financial Goals and Increasing Your Happiness Dividend** oleh Jonathan K. DeYoe: Buku ini menghubungkan kewangan dengan kebahagiaan dan memberi anda tips untuk menguruskan wang anda dengan lebih bijak dan bermakna.

- **I Will Teach You to Be Rich** oleh Ramit Sethi: Buku ini memberi anda langkah-langkah mudah untuk menguruskan wang anda, menabung, melabur, dan mencapai matlamat kewangan anda tanpa mengorbankan gaya hidup anda.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)