Ebit Liew dan Mondy: Adakah Insta Famous Tidak Layak Diberi Dakwah?

firaz
0

Dakwah kepada insta famous ialah usaha untuk menyeru golongan yang popular di media sosial kepada agama Islam dan mengajak mereka untuk mengamalkan ajaran Islam yang sebenar. Dakwah kepada insta famous memerlukan pendekatan yang berbeza daripada dakwah kepada golongan lain kerana mereka mempunyai pengaruh dan pengikut yang ramai di media sosial.



(1) Media Sosial dan Dakwah Menurut Islam - Universiti Teknologi Malaysia. .


(2) PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIUM DAKWAH ISLAM DALAM KALANGAN .... .


(3) [VIDEO] Foto PU Amin bergambar dengan Instafamous seksi undang fitnah .... .


Beberapa cara untuk berdakwah kepada insta famous ialah:


- Menggunakan media sosial sebagai medium dakwah yang efektif dan menarik. Media sosial boleh digunakan untuk berkongsi maklumat agama, nasihat, motivasi, kisah-kisah teladan dan sebagainya. Media sosial juga boleh digunakan untuk berinteraksi dengan insta famous dan pengikut mereka secara positif dan sopan.

- Menyampaikan dakwah secara berhikmah dan berhemah. Dakwah haruslah disampaikan dengan cara yang baik, lembut, bijak dan tidak menyinggung perasaan atau menghina insta famous. Dakwah juga haruslah bersesuaian dengan keadaan, keperluan dan minat insta famous.



- Menjadi contoh dan teladan yang baik. Pendakwah haruslah menunjukkan akhlak dan amalan yang baik sebagai contoh dan teladan kepada insta famous. Pendakwah juga haruslah bersikap jujur, ikhlas, sabar, toleran dan beradab dalam berdakwah.

- Menjalin hubungan baik dan rapat dengan insta famous. Pendakwah haruslah berusaha untuk menjalin hubungan baik dan rapat dengan insta famous dengan cara yang halal dan bermoral. Pendakwah haruslah bersikap mesra, hormat, peduli, simpati dan bersedia untuk membantu insta famous dalam masalah atau cabaran yang dihadapi oleh mereka.

- Mendoakan hidayah dan kebaikan untuk insta famous. Pendakwah haruslah sentiasa mendoakan hidayah dan kebaikan untuk insta famous agar mereka dapat menerima dakwah dengan hati yang terbuka dan bersedia untuk mengubah diri ke arah yang lebih baik.


Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)