Dunia Sibuk Dengan AI, Ibu Bapa Masih Bising Dengan UPSR?

firaz
0

AI atau kecerdasan buatan adalah bidang yang berkaitan dengan pembinaan sistem atau mesin yang mampu meniru dan melaksanakan tugas-tugas yang biasanya memerlukan kecerdasan manusia. AI mempunyai banyak kepentingan kepada pelajar sekolah, antaranya:



- AI dapat membantu pelajar sekolah dalam proses pembelajaran digital, di mana pelajar dapat mengakses maklumat dan pengetahuan melalui media teknologi seperti internet, media sosial, aplikasi mudah alih dan sebagainya¹.

- AI dapat meningkatkan motivasi dan kesedaran pelajar sekolah terhadap pembelajaran, kerana AI dapat menyesuaikan pengajaran dan pembelajaran mengikut keperluan, minat dan tahap pelajar. AI juga dapat memberi maklum balas dan penilaian yang tepat dan pantas kepada pelajar¹.

- AI dapat memperkaya kurikulum sekolah dengan menambahkan elemen-elemen yang berkaitan dengan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), seperti pengaturcaraan, robotik, IoT, pengolahan data dan sebagainya. Ini dapat meningkatkan kemahiran abad ke-21 pelajar sekolah dan menyediakan mereka untuk masa depan yang dipenuhi dengan teknologi².

- AI dapat menjadikan persekitaran sekolah lebih sihat dan selamat, kerana AI dapat mengawal dan menguruskan sistem-sistem keselamatan, kesihatan, penjimatan tenaga dan sebagainya di sekolah. AI juga dapat membantu dalam pencegahan dan penanggulangan bencana alam atau kecemasan yang mungkin berlaku di sekolah³.

- AI dapat memupuk semangat kebangsaan dan perpaduan di kalangan pelajar sekolah, kerana AI dapat menawarkan peluang-peluang untuk berinteraksi dan berkongsi dengan pelajar-pelajar dari latar belakang yang berbeza. AI juga dapat membantu pelajar sekolah untuk menghormati dan menghargai kepelbagaian budaya, bahasa dan agama di negara kita⁴.


Oleh itu, AI adalah sangat penting kepada pelajar sekolah untuk membantu mereka dalam pembelajaran, kemahiran, kesihatan, perpaduan dan sebagainya. Pelajar sekolah perlu mempelajari dan menggunakan AI dengan bijak dan bertanggungjawab untuk manfaat diri sendiri dan negara.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)