Kerana Masalah Buasir, Isteri Sanggup Mencari Yang Lain; Ubati Sebelum Parah.

firaz
0

Buasir boleh menganggu hubungan seksual dengan pasangan anda jika ia menyebabkan kesakitan, ketidakselesaan, pendarahan atau malu². Buasir juga boleh menular kepada pasangan anda jika ia disebabkan oleh jangkitan seperti herpes atau HPV². Oleh itu, anda perlu berhati-hati dan mengambil langkah-langkah pencegahan seperti:



- Berbincang dengan pasangan anda tentang keadaan buasir anda dan bagaimana ia boleh mempengaruhi hubungan seksual anda².

- Elakkan hubungan seksual semasa buasir anda sedang meradang, bengkak atau berdarah².

- Gunakan pelincir yang sesuai untuk mengurangkan geseran dan ketegangan pada dubur semasa hubungan seksual².

- Elakkan hubungan seks anal jika anda menghidap buasir luaran atau dalaman yang terkeluar dari dubur². Hubungan seks anal boleh menyebabkan kecederaan, keradangan atau jangkitan pada dubur dan buasir anda².

- Gunakan kondom atau alat perlindungan lain untuk mengelakkan penularan jangkitan melalui darah atau cecair badan².

- Bersihkan dubur dan bahagian kelamin dengan lembut menggunakan air suam selepas hubungan seksual untuk mengelakkan jangkitan atau iritasi².

- Dapatkan rawatan doktor jika buasir anda tidak pulih dalam masa beberapa minggu atau jika anda mengalami gejala lain seperti demam, nanah atau bau busuk dari dubur².


(2) 10 Makanan Yang Sesuai Untuk Pesakit Buasir - Root of Science. .


(3) Pemakanan Yang Betul Untuk Pesakit Buasir. Ini 10 Tips Untuk Anda. .


(4) Petua Merawat Buasir Dengan Bawang Putih, Cara Mudah Untuk Dibuat Dan .... .


Buasir adalah keadaan yang disebabkan oleh pembengkakan salur darah vena di bahagian bawah rektum dan dubur. Buasir boleh dibahagikan kepada dua jenis, iaitu buasir luaran dan buasir dalaman². Buasir boleh menyebabkan kesakitan, pendarahan, gatal-gatal dan ketidakselesaan semasa membuang air besar².


Cara untuk mengelak dan mengubati buasir termasuklah:


- Mengamalkan pemakanan yang tinggi serat, seperti produk berserat penuh, biji labu, kacang badam dan sayur-sayuran hijau¹⁴. Serat dapat membantu melancarkan penghadaman dan mencegah sembelit yang boleh menyebabkan tekanan pada dubur¹.

- Minum banyak air suam atau air kosong untuk membantu melembutkan najis dan mengurangkan ketegangan pada dubur².

- Elakkan makanan yang berlemak, pedas, berminyak dan bergas yang boleh mengganggu sistem pencernaan dan menyebabkan keradangan pada dubur¹³.

- Jaga kebersihan dubur dengan membersihkannya dengan lembut menggunakan tisu basah atau air suam selepas membuang air besar². Elakkan menggunakan sabun atau tisu berwangi yang boleh mengiritasi kulit dubur².

- Gunakan ubat sapu atau suppositori yang mengandungi bahan-bahan seperti hidrokortison, lidokain atau hamamelis untuk melegakan kesakitan, bengkak dan gatal-gatal pada dubur². Ubat-ubat ini boleh didapati di farmasi tanpa preskripsi doktor².

- Amalkan senaman secara berkala untuk meningkatkan peredaran darah dan mengurangkan tekanan pada dubur². Senaman juga dapat membantu mengekalkan berat badan yang sihat dan mengelakkan obesiti yang merupakan salah satu faktor risiko buasir¹.

- Dapatkan rawatan doktor jika buasir tidak pulih dalam masa beberapa minggu atau jika terdapat pendarahan yang banyak atau berterusan dari dubur². Doktor mungkin akan menyarankan rawatan lain seperti suntikan skleroterapi, ligasi getah atau pembedahan bergantung kepada tahap keparahan buasir².


Semoga tips ini dapat membantu anda mengelak dan mengubati buasir dengan lebih berkesan.😊

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)