El Nino: Bagaimana Ia Mempengaruhi Kehidupan Anda dan Apa yang Boleh Anda Lakukan

BLogTips
0

El Nino adalah fenomena iklim yang menyebabkan suhu permukaan air laut di kawasan Asia Pasifik meningkat secara berkala. El Nino mempengaruhi cuaca di seluruh dunia, termasuk di Asia Tenggara, dengan menyebabkan cuaca panas dan kering yang melampau, kemarau, jerebu, dan penyakit-penyakit bawaan vektor.


Punca El Nino adalah perubahan angin pasat di sepanjang Khatulistiwa, yang mengakibatkan air hangat berkumpul di lepas pantai Amerika Selatan dan air dingin naik ke permukaan di lepas pantai Asia. Indeks osilasi selatan (IOS) adalah ukuran yang menunjukkan keadaan El Nino. IOS negatif menandakan El Nino sedang berlaku.

 

Cara menghadapi fenomena El Nino antara lain adalah:

Minum air kosong yang banyak untuk mengelakkan dehidrasi dan heat stroke.

Menggunakan pakaian yang selesa, ringan, dan berwarna cerah untuk mengurangkan penyerapan haba.

Mengelakkan aktiviti fizikal yang berat di luar pada waktu tengah hari hingga petang.

Menjaga kebersihan diri dan persekitaran untuk mencegah penyakit-penyakit bawaan vektor seperti demam denggi dan malaria.

Menyimpan bekalan air bersih dan makanan kering untuk kecemasan.

Menyiram pokok-pokok dan tanaman secara berkala untuk mengelakkan kemarau dan kebakaran hutan.

Menggunakan penapis udara atau topeng muka untuk melindungi diri dari jerebu dan partikel terampai.

Mengikuti perkembangan cuaca dan iklim melalui media massa dan agensi meteorologi.

 

El Nino kebanyakannya memberikan kesan yang negatif kepada Malaysia, tetapi ada juga beberapa kebaikan yang boleh diperoleh daripada fenomena ini. Antara kebaikan El Nino kepada Malaysia adalah:

 


- Meningkatkan hasil perikanan di perairan timur Lautan Pasifik akibat kemasukan air hangat yang membawa nutrien dan ikan-ikan dari bahagian tengah dan barat Lautan Pasifik.

- Meningkatkan hasil pertanian di kawasan-kawasan yang mendapat hujan lebat seperti utara Semenanjung, Sabah, dan Sarawak.

- Meningkatkan aktiviti pelancongan di kawasan-kawasan yang mempunyai cuaca sejuk dan nyaman seperti Cameron Highlands, Genting Highlands, dan Kundasang.

- Meningkatkan kesedaran dan tanggungjawab masyarakat terhadap isu-isu alam sekitar seperti penjimatan air, pencegahan kebakaran hutan, dan pengurangan pencemaran udara.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)