Kerap Menonton Wow Shop, Speech Delay Akhirnya Mampu Petah Bercakap?

firaz
0

Speech delay ialah keadaan di mana kanak-kanak tidak mencapai tahap perkembangan bahasa yang biasa untuk umur mereka. Kanak-kanak yang mengalami speech delay mungkin menghadapi masalah untuk menyatakan diri atau memahami orang lain. Speech delay boleh berlaku kerana pelbagai sebab, antaranya:



- Gangguan pendengaran: Kanak-kanak yang mempunyai gangguan pendengaran mungkin juga mempunyai gangguan bahasa. Jika mereka tidak dapat mendengar bahasa, belajar berkomunikasi boleh menjadi sukar¹.

- Autisme: Walaupun tidak semua kanak-kanak dengan autisme mengalami speech delay, autisme seringkali menjejaskan komunikasi².

- Kecacatan intelektual: Pelbagai kecacatan intelektual boleh menyebabkan speech delay. Contohnya, disleksia dan masalah pembelajaran lain boleh menyebabkan speech delay dalam sesetengah kes².

- Masalah oral: Speech delay mungkin disebabkan oleh masalah oral, seperti masalah dengan lidah atau lelangit (bahagian atas mulut). Contohnya, frenulum pendek (lipatan di bawah lidah) boleh menghadkan pergerakan lidah³⁴. Banyak kanak-kanak dengan speech delay mempunyai masalah oral-motor. Ini berlaku apabila terdapat masalah di bahagian otak yang bertanggungjawab untuk ucapan³⁴.


Untuk mengatasi masalah speech delay, kanak-kanak perlu menjalani penilaian oleh pakar patologi pertuturan-bahasa. Mereka akan menentukan jenis dan tahap speech delay yang dialami oleh kanak-kanak dan merancang rawatan yang sesuai. Rawatan biasanya melibatkan terapi pertuturan-bahasa yang membantu kanak-kanak mempelajari dan mengamalkan kemahiran komunikasi. Terapi pertuturan-bahasa boleh membuat perbezaan yang besar untuk kanak-kanak yang speech delay tidak berkaitan dengan keadaan lain¹².


Cara Untuk Mengajar Anak Di Rumah



Anda boleh membantu anak anda di rumah dengan melakukan beberapa aktiviti yang dapat meningkatkan kemahiran pertuturan dan bahasa mereka. Antara aktiviti yang boleh anda lakukan ialah:


- Membaca buku bersama-sama: Membaca buku yang sesuai dengan umur anak anda setiap hari dapat membantu mereka belajar berbicara dan membuat bunyi melalui tiruan dan interaksi. Biarkan anak anda mengamalkan 'membaca' bersama anda dan tunjukkan gambar-gambar yang berkaitan dengan perkataan-perkataan.

- Bercakap tentang apa yang anda lakukan: Anda boleh bercakap tentang apa yang anda lakukan dan apa yang anak anda lakukan semasa bermain. Ini dapat meningkatkan pendedahan anak anda kepada kosa kata dan tatabahasa yang berulang-ulang. Contohnya, anda boleh berkata: "Angkat blok merah...letakkan di atas blok biru...bagus, anda telah membuat menara!".

- Membina ucapan anak anda: Anda boleh mengulangi apa yang anak anda katakan dan menambah satu atau dua perkataan yang bermakna. Contohnya, jika anak anda berkata "bola". Anda boleh berkata "nak bola" atau "tolak bola" atau "bola saya" kepada anak anda.

- Berlatih kemahiran komunikasi: Anda boleh meluangkan masa setiap hari untuk berlatih kemahiran komunikasi dengan anak anda. Anda boleh menggunakan permainan, lagu, cerita, atau apa sahaja yang menarik minat anak anda. Anda boleh menggalakkan anak anda untuk mengeluarkan bunyi, perkataan, atau ayat dengan memberi pujian, maklum balas, atau ganjaran.

- Menggunakan gerakan bersama perkataan: Anda boleh menggunakan gerakan tangan atau badan untuk menunjukkan maksud perkataan-perkataan yang anda gunakan. Ini dapat membantu anak anda memahami dan mengingati perkataan-perkataan tersebut. Contohnya, anda boleh menunjuk ke arah hidung anda apabila anda berkata "hidung" atau mengangkat tangan apabila anda berkata "tinggi".

- Memberi pilihan kepada anak anda: Anda boleh memberi pilihan kepada anak anda apabila mereka mahu sesuatu. Ini dapat membantu mereka menyatakan kehendak mereka dengan lebih jelas. Contohnya, jika anak anda mahu minum, anda boleh bertanya "Nak susu atau jus?" dan tunjukkan kedua-dua botol kepada mereka.

- Menunggu dan mendengar: Anda boleh memberi masa kepada anak anda untuk menyertai perbualan dengan menunggu dan mendengar apa yang mereka katakan atau isyaratkan. Jangan cepat-cepat mengisi ruang senyap atau menyelesaikan ayat untuk mereka. Biarkan mereka mencuba sendiri dan berikan sokongan jika perlu.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)