Panduan Lengkap Menikmati Percutian 3Hari 2Malam Di Bandar Melaka Dengan Pasangan; Things To Do Holiday in Malacca City, No.3 Must Try

BLogTips
0

Melaka City adalah ibu negeri negeri Melaka, sebuah negeri di Malaysia yang terletak di barat Semenanjung Malaysia menghadap Selat Melaka. Melaka City merupakan sebuah bandaraya bersejarah yang ditubuhkan pada abad ke-14 oleh Parameswara, seorang putera Sumatera yang melarikan diri ke Tanah Melayu apabila kerajaan Srivijaya jatuh ke tangan Majapahit.


Melaka City menjadi pusat perdagangan yang penting di Asia pada zaman Kesultanan Melayu Melaka, dan menarik pedagang-pedagang dari Timur Tengah, Asia Selatan, dan Asia Timur, serta kuasa-kuasa penjajah seperti Portugis, Belanda, dan Inggeris. Pada tahun 2008, pusat sejarah Melaka City telah diiktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO bersama dengan George Town di Pulau Pinang .

 


Melaka City mempunyai pelbagai tarikan pelancongan yang menunjukkan warisan budaya dan sejarahnya, seperti bangunan-bangunan kolonial merah, kuil-kuil Cina, gereja-gereja Kristian, masjid-masjid Islam, dan muzium-muzium. Melaka City juga terkenal dengan makanan-makanannya yang unik dan sedap, seperti masakan nyonya, cendol durian, asam pedas, satay celup, dan banyak lagi. Selain itu, Melaka City juga menawarkan aktiviti-aktiviti hiburan dan rekreasi seperti menaiki trishaw berwarna-warni, melihat pertunjukan seni budaya Encore Malacca, bermain dengan anjing husky di The Huskitory, dan melihat pemandangan dari The Shore Sky Tower.

 


Melaka City adalah sebuah bandaraya yang menarik untuk dikunjungi kerana ia menggabungkan elemen-elemen tradisional dan moden dalam suasana yang harmoni. Anda boleh belajar tentang sejarah dan budaya Melaka sambil menikmati makanan dan hiburan yang pelbagai.

 

Melaka, sebuah bandaraya bersejarah di Malaysia. Melaka menawarkan pelbagai aktiviti menarik untuk dilakukan, seperti berikut:

       **Berjalan-jalan di sekitar Stadthuys dan melawat Gereja Kristus**, bangunan-bangunan warisan yang menunjukkan pengaruh Belanda di Melaka. Anda boleh mengambil gambar dengan latar belakang bangunan merah yang cantik dan menikmati suasana bandar lama .

       **Berjalan di sepanjang Jalan Hang Jebat (Jonker Street)**, jalan utama yang penuh dengan kedai-kedai cenderamata, kafe, restoran, dan galeri seni. Anda boleh membeli-belah barang-barang antik, kraftangan, pakaian, dan makanan tradisional. Pada waktu malam, jalan ini menjadi lebih meriah dengan pasar malam yang menjual pelbagai barangan dan makanan.

 


       **Mencuba hidangan Nyonya**, masakan peranakan yang merupakan gabungan antara masakan Melayu dan Cina. Anda boleh mencuba ayam pongteh, laksa nyonya, cendol, kuih-muih, dan banyak lagi. Salah satu restoran nyonya yang terkenal adalah Nancy's Kitchen.

       **Belajar tentang sejarah Melaka di Muzium Istana Kesultanan Melaka**, sebuah replika istana kayu yang menampilkan kehidupan dan budaya kerajaan Melayu Melaka. Anda boleh melihat pameran-pameran tentang adat istiadat, senjata, kostum, dan perabot istana.

       **Mencari pengembaraan di Skytrex Adventure Melaka**, sebuah taman hiburan yang menawarkan aktiviti lasak seperti meluncur tali, memanjat dinding, dan melintasi halangan-halangan di udara. Anda boleh memilih antara tiga laluan dengan tahap kesukaran yang berbeza.

       **Menyaksikan pemandangan indah di The Shore Sky Tower**, menara tertinggi di Melaka yang mempunyai dek pemerhatian kaca yang menjulang 43 tingkat di atas tanah. Anda boleh melihat panorama bandaraya Melaka dan Selat Melaka dari ketinggian 163 meter.

       **Melawat The Huskitory**, sebuah kafe anjing yang mempunyai lebih daripada 20 ekor husky yang comel dan mesra. Anda boleh membelai dan bermain dengan anjing-anjing ini sambil menikmati minuman panas atau sejuk.

       **Menonton Encore Malacca**, sebuah pertunjukan seni budaya yang mengisahkan sejarah dan warisan Melaka melalui tarian, nyanyian, muzik, dan projeksi 360 darjah. Pertunjukan ini berlangsung selama satu jam di sebuah teater moden yang boleh memuatkan 2000 penonton.

 

Selain itu, anda juga boleh melawat Cheng Hoon Teng, kuil Cina tertua di Malaysia yang mempunyai seni bina yang menarik dan bersejarah , menikmati pemandangan dari Menara Taming Sari yang berputar 360 darjah, mengagumi Istana Sultanate yang dibina dengan kayu tanpa menggunakan sebatang paku pun, dan banyak lagi.

Saya harap anda dapat menikmati melancong ke Melaka selama 3 hari 2 malam. Jika anda memerlukan bantuan untuk mencari hotel di Melaka, saya telah membuat permintaan iklan untuk anda. Anda boleh melihat iklan-iklan hotel di bahagian bawah skrin anda.

 


Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)