Pengalaman Bekerja Sebagai Penghantar Makanan, Lepasan SPM Wajib Baca Selebum Mendaftar.

firaz
0

Ali adalah seorang pelajar universiti yang bekerja sambilan sebagai penghantar makanan untuk menampung kos hidup dan yuran pengajian. Dia bekerja keras dan rajin untuk menghantar makanan kepada pelanggan dengan cepat dan tepat. Dia juga sentiasa sopan dan mesra dengan pelanggan dan peniaga makanan.



Suatu hari, dia mendapat pesanan untuk menghantar makanan dari sebuah restoran mewah kepada seorang pelanggan yang tinggal di sebuah kondominium elit. Dia bergegas ke restoran dan mengambil makanan yang telah dibungkus dengan rapi. Dia melihat bahawa makanan itu adalah hidangan istimewa yang mahal dan mengandungi daging, sayur-sayuran, nasi dan sup.


Dia menaiki motosikalnya dan menuju ke alamat pelanggan. Dia berhati-hati untuk tidak menjatuhkan atau menggoncangkan makanan itu. Dia tiba di pintu masuk kondominium dan memberitahu pengawal bahawa dia datang untuk menghantar makanan. Pengawal itu memeriksa namanya dan nombor plat motosikalnya, kemudian memberinya kad akses untuk masuk ke lif.


Ali menaiki lif dan mencari unit pelanggan. Dia menekan loceng pintu dan menunggu. Tidak ada jawapan. Dia menekan lagi dan menunggu. Masih tiada jawapan. Dia mengeluarkan telefon bimbitnya dan cuba menghubungi pelanggan. Tidak ada jawapan juga.


Dia berasa bimbang dan bingung. Apa yang harus dia lakukan? Makanan itu sudah sejuk dan dia tidak boleh membawanya balik ke restoran. Dia juga tidak boleh meninggalkannya di luar pintu kerana ia tidak selamat. Dia juga tidak boleh membuang masa kerana dia masih ada pesanan lain yang perlu dihantar.


Dia cuba menghubungi pelanggan beberapa kali lagi, tetapi masih tiada jawapan. Dia cuba menghubungi khidmat pelanggan aplikasi penghantaran makanan, tetapi mereka juga tidak dapat menghubungi pelanggan. Mereka memberitahunya bahawa dia perlu menunggu selama 10 minit lagi sebelum dia boleh meninggalkan makanan itu di tempat yang selamat.


Ali berasa marah dan tertekan. Dia merasa bahawa pelanggan itu tidak menghargai usahanya dan membuang-buang masa dan tenaganya. Dia juga merasa lapar kerana dia belum sempat makan sejak pagi. Dia teringin untuk mencuba makanan itu, tetapi dia tahu bahawa itu adalah salah dan tidak profesional.


Dia memutuskan untuk bersabar dan menunggu 10 minit lagi. Dia berharap bahawa pelanggan itu akan keluar atau menghubunginya sebelum masa tamat. Dia berdoa agar segala urusan menjadi mudah dan lancar.


Tetapi nasib tidak menyebelahi Ali. Selepas 10 minit, masih tiada tanda-tanda pelanggan itu keluar atau menghubunginya. Ali terpaksa membuat keputusan yang sukar. Dia mencari tempat yang selamat untuk meletakkan makanan itu, seperti kotak surat atau bilik pengawal.


Dia turun ke tingkat bawah dengan membawa makanan itu. Dia melihat kotak surat yang berada di sebelah lif, tetapi ia penuh dengan surat-surat dan risalah-risalah. Dia tidak boleh meletakkan makanan itu di situ kerana ia akan terdedah kepada orang ramai.


Dia melihat bilik pengawal yang berada di sebelah pintu masuk, tetapi ia berkunci dan tiada orang di dalamnya. Dia tidak boleh meletakkan makanan itu di situ kerana ia akan terperangkap di dalam bilik.


Dia berasa putus asa dan kecewa. Dia tidak tahu apa yang harus dia lakukan. Dia tidak mahu meninggalkan makanan itu di mana-mana tempat yang tidak selamat atau tidak sesuai. Dia juga tidak mahu membawanya balik ke motosikalnya kerana ia akan mengganggu pesanan lain yang perlu dihantar.


Dia berdiri di situ dengan makanan itu di tangannya, berasa buntu dan tertekan. Dia melihat sekelilingnya, mencari tempat yang sesuai untuk meletakkan makanan itu. Tetapi dia tidak dapat menemui tempat yang sesuai.


Tiba-tiba, dia mendengar bunyi loceng lif. Dia menoleh ke arah lif dan melihat seorang lelaki keluar dari lif. Lelaki itu memakai pakaian kemeja dan seluar kain yang kemas. Dia memegang sebuah beg tangan dan sebuah telefon bimbit. Dia kelihatan seperti seorang pekerja profesional.


Ali mengenali lelaki itu sebagai pelanggan yang membuat pesanan makanan itu. Dia melihat nama dan gambar pelanggan itu di aplikasi penghantaran makanan. Dia berasa lega dan gembira. Akhirnya, pelanggan itu keluar.


Ali segera menghampiri lelaki itu dengan senyuman. Dia memberi salam dan menyatakan bahawa dia datang untuk menghantar makanan yang dipesan oleh lelaki itu. Dia menunjukkan makanan itu kepada lelaki itu dan memberitahunya bahawa dia sudah menunggu lama di luar pintu rumahnya.


Lelaki itu melihat Ali dengan pandangan kosong. Dia tidak menjawab salam Ali atau mengucapkan terima kasih kepadanya. Dia hanya mengambil makanan itu dari tangan Ali dengan kasar dan membukanya untuk memeriksa isinya.


Ali berasa terkejut dan tersinggung dengan sikap lelaki itu. Dia menunggu lelaki itu memberi bayaran atau tip kepadanya, tetapi lelaki itu tidak melakukan apa-apa. Lelaki itu hanya mengeluarkan bunyi "tsk" dan menggelengkan kepalanya.


"Apakah masalahnya?" tanya Ali dengan nada rendah.


"Makanan ini sudah sejuk dan bersepah," jawab lelaki itu dengan nada tinggi. "Apa yang awak buat dengan makanan ini? Awak main-main dengan makanan ini ke?"


Ali berasa terkejut dan marah dengan tuduhan lelaki itu. Dia tidak pernah main-main dengan makanan pelanggan atau melakukan apa-apa yang boleh merosakkan kualiti makanan.


"Tidak, saya tidak main-main dengan makanan ini," kata Ali dengan tegas. "Saya menghantar makanan ini dengan cepat dan tepat, tetapi awak tidak ada di rumah atau menjawab telefon saya."


"Liar!" jerit lelaki itu. "Saya ada di rumah sepanjang masa, tetapi awak tidak menekan loceng pintu atau menghubungi saya. Awak sengaja lambatkan penghantaran supaya saya tidak dapat menikmati makanan ini."


Ali berasa terkejut dan sedih dengan kata-kata lelaki itu. Dia tidak pernah lambatkan penghantaran atau sengaja menyusahkan pelanggan. Dia sentiasa berusaha untuk memberi perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan.


"Itu tidak benar," kata Ali dengan suara parau. "Saya menekan loceng pintu dan menghubungi awak beberapa kali, tetapi awak tidak menjawab. Saya juga menghubungi khidmat pelanggan aplikasi penghantaran makanan, tetapi mereka juga tidak dapat menghubungi awak."


"Liar!" jerit lelaki itu lagi. "Saya tidak pernah terima apa-apa panggilan atau mesej dari awak atau khidmat pelanggan aplikasi penghantaran makanan. Awak cuba tipu saya supaya saya tidak boleh komplen tentang perkhidmatan awak yang teruk."


Ali berasa terkejut dan kecewa dengan sikap lelaki itu. Dia tidak pernah cuba tipu pelanggan atau elak dari tanggungjawabnya. Dia sentiasa jujur dan amanah dalam menjalankan tugasnya.


"Saya tidak tipu awak," kata Ali dengan suara lirih. "Saya boleh tunjuk.....


Komen "NAK LAGI" untuk sambungan cerita.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)