Pengalaman Intern Dan Kenapa Intern Wajib Dibayar Gaji Yang Setara Dengan Pekerja Syarikat?

firaz
0

Intern adalah pelajar atau graduan yang menjalani latihan industri di organisasi atau syarikat yang berkaitan dengan bidang pengajian mereka. Intern biasanya dibayar gaji yang lebih rendah daripada pekerja tetap kerana mereka dianggap sebagai pelajar yang sedang belajar dan bukan sebagai pekerja sepenuh masa yang menyumbang kepada produktiviti syarikat.



Namun, intern perlukan gaji kerana gaji adalah salah satu faktor yang dapat memberi manfaat kepada intern dari segi pembelajaran, motivasi dan kesejahteraan. Antara manfaat gaji kepada intern adalah¹²³:


- Gaji dapat membantu intern menampung kos sara hidup semasa menjalani latihan industri, terutamanya jika mereka berada di lokasi yang jauh dari rumah atau memerlukan pengangkutan dan penginapan.

- Gaji dapat memberi penghargaan kepada intern atas usaha dan kerja keras mereka semasa latihan industri, dan juga mengiktiraf sumbangan mereka kepada syarikat.

- Gaji dapat memberi motivasi kepada intern untuk bekerja dengan lebih baik dan belajar lebih banyak semasa latihan industri, kerana mereka merasakan bahawa mereka dihargai dan dihormati sebagai pekerja.

- Gaji dapat meningkatkan kepuasan kerja dan komitmen intern terhadap syarikat, dan juga meningkatkan kemungkinan mereka untuk melanjutkan kerjaya di syarikat tersebut selepas tamat latihan industri.

Oleh itu, syarikat harus membayar gaji yang adil dan wajar kepada intern sesuai dengan kualiti kerja dan tanggungjawab mereka.


BONUS

Kisah Aku Terjumpa Lelaki Idaman Semasa Intern Di Syarikat Besar Yang Kedekut Taik Idung Masin.


Aku seorang pelajar tahun akhir di bidang perakaunan. Aku telah mendapat tawaran untuk menjalani latihan industri di sebuah syarikat besar yang terkenal dengan produk kosmetiknya. Aku berasa gembira dan bersemangat kerana ini adalah peluang yang baik untuk aku menimba ilmu dan pengalaman.


Aku melaporkan diri di syarikat itu pada hari pertama. Aku diperkenalkan dengan bos aku, Encik Zainal, yang merupakan ketua jabatan kewangan. Dia kelihatan tegas dan garang. Dia memberitahu aku bahawa aku akan bertanggungjawab untuk menyediakan laporan kewangan bulanan dan menguruskan akaun syarikat.


Aku berasa terkejut dan takut kerana aku tidak mempunyai pengalaman dalam bidang itu. Aku hanya belajar teori di universiti, tetapi tidak pernah praktikkan di dunia sebenar. Aku berasa seperti ikan di darat.


Encik Zainal tidak memberi aku banyak bimbingan atau tunjuk ajar. Dia hanya memberi aku fail-fail dan komputer dan menyuruh aku buat kerja. Dia selalu menekan dan memarahi aku jika ada kesilapan atau kelewatan dalam kerja aku. Dia juga tidak pernah memuji atau menghargai usaha aku.


Aku berasa tertekan dan tidak gembira dengan kerja aku. Aku rasa seperti budak suruhan yang tidak dihormati. Aku juga tidak rapat dengan rakan sekerja aku yang lain kerana mereka kelihatan sibuk dan tidak mesra. Aku selalu makan seorang diri di kantin atau di meja kerja aku.


Aku rasa seperti ingin berhenti dari latihan industri ini, tetapi aku tahu ini adalah syarat untuk mendapat ijazah aku. Aku cuba bertahan dan berdoa agar masa berlalu cepat.


Suatu hari, ketika aku sedang mengemas fail-fail di stor, aku terserempak dengan seorang lelaki yang tampan dan bergaya. Dia memakai baju kemeja putih dan seluar hitam yang menampakkan tubuhnya yang sasa. Dia mempunyai rambut hitam yang pendek dan mata coklat yang tajam.


Dia tersenyum kepada aku dan berkata, "Hai, awak siapa? Saya tak pernah nampak awak kat sini."


Aku tergamam dan terdiam seketika. Aku merah padam dan menjawab dengan suara yang gugup, "Hai, saya Azura. Saya intern di jabatan kewangan."


"Oh, saya pula Rizal. Saya intern juga, tapi di jabatan pemasaran," katanya sambil menghulurkan tangan.


Aku bersalam dengan dia dan merasakan getaran aneh di hati aku. Aku rasa seperti ada kupu-kupu berterbangan di perut aku.


"Jadi, awak suka kerja kat sini?" tanyanya sambil memandang mata aku.


Aku tergelak kecil dan berkata, "Jujur cakap, saya tak suka sangat. Bos saya garang dan kerja saya banyak."


"Ya, saya faham. Saya pun rasa macam tu jugak kadang-kadang. Tapi kita kena sabar dan belajar apa yang boleh," katanya dengan nada yang lembut.


"Betul tu," kataku sambil mengangguk.


"Kalau awak tak keberatan, boleh saya ajak awak makan tengahari sama-sama? Saya nak kenal awak lebih dekat," katanya sambil tersenyum manis.


Aku terkejut dengan ajakan dia. Aku tidak pernah diajak makan oleh sesiapa pun sejak aku bekerja di sini. Aku berasa gembira dan teruja.


"Boleh, saya tak kisah," kataku sambil tersenyum balik.


"Baguslah. Jom, kita pergi sekarang," katanya sambil mengambil beg aku dan mengajak aku keluar dari stor.


Aku mengikut dia dengan hati yang berdebar-debar. Aku rasa seperti mula jatuh cinta dengan dia.


Ini adalah permulaan kisah cinta aku dengan Rizal... Komen "NAK LAGI" jika ingin sambungan cerita.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)