Spec Axia Serba Kekurangan, Layak Ke Harga 22Ribu??

firaz
0

Axia adalah kereta yang dikeluarkan oleh Perodua, sebuah syarikat automotif tempatan yang terkenal dengan kereta-kereta yang jimat minyak dan mesra alam. Axia merupakan kereta paling murah di Malaysia, dengan harga bermula dari RM24,090 untuk varian E (MT) hingga RM49,500 untuk varian AV (AT)¹². Namun, adakah Axia berbaloi dengan harga dan spesifikasi yang ditawarkan?



Pertama, mari kita lihat spesifikasi Axia.

Axia masih bergantung kepada enjin lama, iaitu 1.0 liter VVT-i yang mampu menghasilkan kuasa maksima 67 hp pada 6,000 rpm dan 91 Nm tork pada 4,400 rpm³. Enjin ini menggunakan transmisi automatik 4 kelajuan dan terdapat pilihan transmisi manual 5 kelajuan. Bagi penggunaan minyak, Axia dikatakan mampu mencapai 27.4 km/liter¹, menjadikannya kereta yang sangat jimat minyak.


(1) HARGA AXIA 2023 - Beserta Ansuran Bulanan Axia - Kereta Perodua. .

(2) Harga Kereta Perodua Axia 2023 Promosi Terkini .

(3) Senarai Harga Kereta Axia Baru dan Murah 2023 .

(4) Perodua Axia 1.0 G AT 2023 Spesifikasi, Harga Malaysia .


Kedua, mari kita lihat reka bentuk Axia.

Axia mempunyai reka bentuk yang menarik dan moden, dengan lampu depan LED, bumper depan baharu, cermin sisi boleh dilipat dengan isyarat, skirt sisi dan spoiler untuk varian AV². Axia juga didatangkan dengan lima pilihan warna, iaitu biru coral, merah lava, kelabu granit, perak berkilau dan putih gading (pepejal)². Bagi ruang dalaman, Axia mempunyai ruang yang selesa dan luas untuk lima penumpang, dengan sistem infotainment yang dilengkapi dengan skrin sentuh 7 inci, kamera undur dan sokongan Android Auto dan Apple CarPlay untuk varian AV².


Ketiga, mari kita lihat tahap keselamatan Axia. 

Axia telah mendapat penarafan 4 bintang Asean NCAP untuk semua varian². Axia juga dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan seperti ABS, EBD, BA, VSC dan HSA². Bagi varian AV, Axia juga mempunyai ciri-ciri keselamatan tambahan seperti ASA 2.0 yang boleh mengesan kenderaan atau pejalan kaki di hadapan dan memberi amaran atau mengerahkan brek secara automatik jika berlaku risiko perlanggaran².


Kesimpulannya, Axia adalah kereta yang berbaloi dengan harga dan spesifikasi yang ditawarkan. Axia menawarkan prestasi yang memuaskan, reka bentuk yang menawan, ruang dalaman yang selesa dan tahap keselamatan yang tinggi. Axia juga adalah kereta yang jimat minyak dan mesra alam sekitar. Oleh itu, Axia adalah kereta pilihan rakyat Malaysia yang mencari kereta berkualiti dengan harga berpatutan.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)