Wagner vs Putin, Rakyat Malaysia Tidak Perlu Risau Atau Sedih

firaz
0

Pergolakan di Russia adalah akibat daripada krisis antara Russia dan Ukraine yang berlarutan sejak tahun 1990-an. Russia menuduh Ukraine menyokong perikatan Barat seperti NATO dan Kesatuan Eropah yang bertentangan dengan kepentingan Russia. Russia juga menganggap Ukraine sebagai sebahagian daripada wilayahnya dan tidak mahu Ukraine menjadi negara berdaulat¹.


Layan Movie Lebih Baik Dari Isu Perang

Pada bulan Februari 2022, Russia melancarkan operasi ketenteraan khas di Ukraine dan mengisytiharkan perang ke atas negara itu³. Ini menimbulkan kebimbangan dan ketegangan di kalangan pemimpin dunia yang cuba mencari penyelesaian damai kepada konflik ini.


Kesan pergolakan di Russia kepada rakyat Malaysia adalah tidak pasti, tetapi ada kemungkinan bahawa ia akan memberi kesan kepada hubungan perdagangan, keselamatan dan diplomasi antara Malaysia dan kedua-dua negara tersebut. Malaysia juga perlu bersedia jika peperangan itu melibatkan kuasa besar dunia lain seperti Amerika Syarikat, China atau Kesatuan Eropah². Malaysia sebagai ahli ASEAN perlu memainkan peranan dalam mengekalkan kestabilan dan keamanan di rantau ini.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)