Apakah Persamaan Kes Sanusi Dengan Kes Anwar Ibrahim Yang Dulu?

firaz
0

Pendakwaan Sanusi kepada pilihanraya negeri nanti mungkin mempunyai kesan yang berbeza-beza bergantung kepada persepsi dan reaksi pengundi


Perbandingan Kes Sanusi dan Anwar Ibrahim


Menurut Sanusi sendiri, pendakwaan itu adalah bertujuan untuk menjejaskan peluang beliau dalam PRN kelak. Beliau mendakwa bahawa pendakwaan itu dilakukan terlalu cepat dengan hanya tiga hari siasatan dan tanpa notis awal. Beliau juga menuduh kerajaan menggunakan agensi untuk sekat suara beliau dan rakyat. Beliau berharap PRN enam negeri dapat dimenangi oleh PN.


Namun, ada juga pendapat yang mengatakan bahawa penahanan dan pendakwaan terhadap Sanusi tidak akan melemahkan, malah akan menguatkan populariti dan sokongan beliau dalam kalangan pengundi. Ini kerana pengundi mungkin melihat tindakan itu sebagai satu bentuk tekanan politik dan cubaan menjatuhkan Sanusi. Pengundi juga mungkin menghargai keberanian dan ketegasan Sanusi dalam membela kepentingan rakyat.


Oleh itu, kesan pendakwaan Sanusi kepada pilihanraya negeri nanti tidak dapat dipastikan dengan mudah. Ia bergantung kepada bagaimana pengundi menilai isu-isu yang berkaitan dengan pendakwaan itu, seperti integriti, keadilan, demokrasi, dan kepentingan rakyat. Ia juga bergantung kepada bagaimana parti-parti politik memainkan peranan mereka dalam menyampaikan mesej-mesej mereka kepada pengundi.


Artikel generate oleh Ai Bing.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)