Kenapa Nak Pakai Starlink Elon Musk Jika Ada Prepaid 5G 100GB Data Rm30?

firaz
0

Starlink adalah perkhidmatan internet satelit yang ditawarkan oleh SpaceX, sebuah syarikat angkasa lepas yang dimiliki oleh Elon Musk. Starlink menggunakan satelit rendah bumi (LEO) yang berada di ketinggian sekitar 550 km dari permukaan bumi. Starlink menawarkan kelajuan internet tinggi sehingga 150 Mbps dengan latensi antara 25 ms hingga 60 ms.


Pakej 5G 100GB Data Only Rm30


5G pula adalah generasi kelima teknologi komunikasi mudah alih yang menggunakan gelombang radio untuk menyampaikan data. 5G menawarkan kelajuan internet sehingga 10 Gbps dengan latensi serendah 1 ms. Di Malaysia, terdapat beberapa syarikat telekomunikasi yang menawarkan perkhidmatan jalur lebar tanpa wayar 5G seperti Yes dan U Mobile.


Jadi, mengapa seseorang mungkin memilih Starlink daripada 5G di Malaysia? Sebab utama adalah ketersediaan liputan. Walaupun Malaysia telah mencapai liputan penduduk 5G sebanyak 64.7 peratus pada akhir Jun 2023, masih terdapat kawasan-kawasan pedalaman dan terpencil yang tidak mempunyai akses kepada internet jalur lebar fiber atau 4G/5G. Untuk kawasan-kawasan ini, Starlink mungkin menjadi pilihan yang lebih baik kerana ia hanya memerlukan kit satelit yang boleh dipasang di atas bumbung.


Order Starlink Disini


Walau bagaimanapun, Starlink juga mempunyai beberapa kelemahan berbanding dengan 5G. Antaranya adalah:


- Kos yang lebih tinggi. Starlink menawarkan perkhidmatan internet satelit dengan harga RM220 sebulan, tetapi kit satelitnya sendiri berharga RM2,300. Ini jauh lebih mahal daripada pelan jalur lebar tanpa wayar 5G yang bermula dari serendah RM68 sebulan.


- Kestabilan yang lebih rendah. Starlink bergantung kepada satelit LEO yang bergerak di orbit bumi. Ini bermakna bahawa pengguna mungkin mengalami gangguan atau kehilangan isyarat jika satelit tidak berada dalam liputan atau jika terdapat halangan seperti awan, pokok atau bangunan.


- Keserasian yang lebih rendah. Starlink memerlukan pengguna untuk menggunakan kit satelit khusus yang disediakan oleh SpaceX. Ini bermakna bahawa pengguna tidak boleh menggunakan peranti mudah alih atau komputer sedia ada mereka untuk mengakses internet melalui Starlink. Sebaliknya, mereka perlu menyambungkan peranti mereka ke kit satelit melalui Wi-Fi atau kabel Ethernet.


Saya harap jawapan saya dapat membantu anda memahami perbezaan antara Starlink dan 5G di Malaysia. Sekiranya anda mempunyai sebarang soalan lain, sila tanyakan saya. Terima kasih

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)