Kereta Elektrik (EV) Lebih Menjimatkan Berbanding Kereta Petrol? Orang Kaya Terus Untung..

firaz
0

Kereta Vios dan kereta BYD Dolphin adalah dua jenis kenderaan yang berbeza. Kereta Vios adalah kereta bermotor petrol yang menggunakan bahan api minyak untuk bergerak, manakala kereta BYD Dolphin adalah kereta elektrik yang menggunakan bateri untuk bergerak.


Beli Kereta EV Dengan Diskaun


Oleh itu, perbandingan antara kedua-dua kenderaan dari segi penjimatan bahan api dan kos caj elektrik tidak boleh dibuat secara langsung.


Namun, kita boleh membuat perbandingan antara kedua-dua kenderaan dari segi kos operasi dan prestasi. Berikut adalah beberapa maklumat yang saya dapati daripada carian web saya:


- Kereta Vios 1.5G mempunyai penggunaan bahan api purata 6.5 liter/100 km. Ini bermakna jika anda memandu 100 km sehari, anda akan menggunakan kira-kira 6.5 liter minyak sehari. Jika harga minyak RON95 adalah RM 2.05/liter, anda akan mengeluarkan kira-kira RM 13.33 sehari untuk bahan api.


- Kereta BYD Dolphin Extended Range mempunyai kuasa motor 150 kW (204 hp) dan 310 Nm tork, dan mempunyai bateri 60.48 kWh yang memberikan julat WLTP sehingga 427 km. Ini bermakna jika anda memandu 100 km sehari, anda akan menggunakan kira-kira 14.1 kWh tenaga sehari. Jika kadar elektrik domestik adalah RM 0.218/kWh, anda akan mengeluarkan kira-kira RM 3.07 sehari untuk caj elektrik.

- Kereta Vios 1.5G mempunyai kelajuan maksimum 170 km/j dan masa pecutan 0-100 km/j dalam 10.5 saat⁴. Kereta BYD Dolphin Extended Range mempunyai kelajuan maksimum 150 km/j dan masa pecutan 0-100 km/j dalam 7 saat.


Daripada maklumat di atas, kita boleh melihat bahawa kereta BYD Dolphin lebih menjimatkan kos operasi dan lebih pantas daripada kereta Vios, tetapi mempunyai kelajuan maksimum yang lebih rendah dan julat yang lebih terhad.


Walau bagaimanapun, terdapat juga faktor-faktor lain yang perlu dipertimbangkan apabila memilih antara kedua-dua kenderaan, seperti reka bentuk, saiz, keselamatan, kebolehpercayaan, kemudahan servis dan waranti.


Saya harap jawapan saya dapat membantu anda membuat keputusan yang bijak. Sekiranya anda mempunyai soalan lain, sila tanyakan saya lagi. Saya sentiasa bersedia untuk berbual dengan anda 😊

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)