Rafizi Bagi Cadangan Pajak Bumbung Rumah Untuk Tenaga Solar Bagi Jana Pendapatan

firaz
0

Salah satu kesan positif kepada pemilik rumah yang memasang bumbung tenaga solar adalah mereka boleh menjimatkan kos elektrik dengan menggunakan tenaga yang dihasilkan oleh panel solar.


Cara Apply Jual Elektrik Kepada TNB


Selain itu, mereka juga boleh menjual lebihan tenaga yang dijana oleh panel solar kepada TNB atau SESB melalui Skim Pemeteran Tenaga Bersih Malaysia. Ini bermakna mereka boleh mendapat pendapatan sampingan dari tenaga solar.


Secara ringkas dari YBM @rafiziramli tentang dasar solar panel:

1. Rakyat pajak/sewakan bumbung untuk pasang solar panel

2. Syarikat pemaju macam Sime Darby sewa bumbung dan pasang solar secara percuma. Elektrik yang dijana oleh solar panel pemaju akan dijual ke TNB dan masuk ke grid elektrik negara

3. Rakyat dapat duit sewa dari sini dan dapat jimat elektrik. Sambil jimat, dapat pendapatan tambahan

4. Rancangan ni akan manfaatkan rakyat di kampung daripada bandar sebab lebih banyak rumah sebiji2 di kampung


Namun, terdapat juga beberapa kesan negatif yang perlu dipertimbangkan sebelum memasang bumbung tenaga solar. Antaranya ialah kos pemasangan dan penyelenggaraan yang tinggi, keperluan ruang dan bumbung yang luas dan kukuh, serta kebergantungan kepada cuaca dan waktu siang³. Jika anda tinggal di kawasan yang kerap mendung atau hujan, anda mungkin tidak dapat menghasilkan tenaga solar yang mencukupi untuk kegunaan rumah anda. Jika anda tinggal di unit apartment, anda mungkin tidak mempunyai ruang atau kebenaran untuk memasang panel solar di atas bumbung.


Oleh itu, anda perlu menimbang kemaslahatan dan keburukan sebelum membuat keputusan untuk memasang bumbung tenaga solar di rumah anda. Anda juga boleh mendapatkan nasihat dari pakar tenaga solar atau syarikat yang menyediakan perkhidmatan pemasangan dan penyelenggaraan panel solar.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)