Astro Mengurangkan Pekerja Dengan Menawarkan VSS Sukarela

firaz
0

Astro ialah sebuah syarikat media dan hiburan terkemuka di Malaysia yang menawarkan perkhidmatan televisyen satelit berbayar, radio, digital dan perdagangan.



 Astro mempunyai 5.5 juta pelanggan TV atau 69% daripada isi rumah TV di Malaysia, 8,900 perniagaan, 17.7 juta pendengar mingguan melalui radio FM dan dalam talian, 8.4 juta pengunjung unik bulanan digital dan 3.3 juta pembeli melalui platform TV, radio, digital dan perdagangan.


Astro juga memiliki Astro Overseas Limited yang menjalankan perniagaan di luar negara². Astro menawarkan pelbagai pakej TV dengan Astro Fibre yang menyediakan kelajuan internet sehingga 800 Mbps dengan router WiFi 6 percuma. Astro juga membolehkan pelanggan menonton kandungan kegemaran mereka di mana-mana dan bila-bila masa dengan aplikasi Astro GO³.


Astro mengalami kerugian kerana beberapa faktor, antaranya adalah:


- Penurunan dalam permintaan langganan yang disebabkan oleh penangguhan acara sukan akibat pandemik COVID-19¹.

- Kelemahan dalam hasil langganan, pengiklanan dan jualan barang dagangan².

- Kerugian tukaran asing belum direalisasi lebih tinggi.

- Persaingan daripada perkhidmatan penstriman lain yang menawarkan kandungan yang lebih menarik dan murah³.


Astro sedang berusaha untuk meningkatkan prestasi kewangan dengan memperluaskan liputan jalur lebar, menawarkan perkhidmatan penstriman baharu, dan mengurangkan kos operasi² . Namun, cabaran-cabaran yang dihadapi oleh Astro masih belum dapat diatasi sepenuhnya.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)